Presentació de la imatge restaurada de Santa Maria de Montblanc

L’extraordinària peça de fusta que presideix l’església de Santa Maria de Montblanc ha recuperat els colors que lluïa al segle XIV
La peça, coneguda com la Mare de Déu del cor, és una excel·lent escultura de fusta, d’una sola talla, de 2,35 metres d’alçada | B.H.

 

Montblanc està de celebració. L’església de Santa Maria de Montblanc torna a lluir la talla de Santa Maria de Montblanc després del procés de restauració. La imatge ha sigut presentada i beneïda durant la missa d’avui, 30 de desembre, a les 11.00 h. La restauració ha sigut duta a terme pel Taller Avall, de Reus, una empresa especialitzada en la restauració i conservació del patrimoni històric, artístic i dels béns culturals.

 

Després de la missa, s’han realitzat diversos parlaments per part de mossèn Simó, plebà de Montblanc; Francesc Benet, president del Consell Comarcal de la Conca de Barberà i tinent d’alcalde de Montblanc; Aleix Alvarez, tècnic en conservació i restauració cultural i gerent de l’empresa Avall, i Josep Andreu, alcalde de la vila de Montblanc.

 

Història de la imatge de Santa Maria

La peça, coneguda com la Mare de Déu del cor, és una excel·lent escultura de fusta, d’una sola talla, de 2,35 metres d’alçada i un 158 quilos de pes. Després de les anàlisis que s’han dut a terme durant els últims mesos, s’ha pogut constatar que es tracta d’una peça més antiga del que es pensava. Concretament, pertany al gòtic de la meitat del segle XIV, un segle i mig abans de les aproximacions històriques que s’havien fet fins ara.

 

Aleix Alvarez ha explicat, breument, la seva feina com a restaurador | B.H.

 

Característiques de la peça

Com hem dit abans, es tracta d’una peça d’un sol tall, és a dir, que es va confeccionar a partir d’un sol tronc de fusta, sense afegir-hi res. L’escultura ha recuperat els colors que el temps i els repintats li havien fet perdre. Quan la peça va arribar a Avall perquè fos restaurada, tenia un color marronós; ara, la Mare de Déu lluu un mantell color verd blavós (que en un principi era blau llampant, de puríssima) i el nen jesús, unes vestidures vermelles, símbol de reialesa. Mare i fill no interactuen entre ells, característica de les representacions arcaiques, sinó que tots dos miren endavant.

 

Veureu que al nen Jesús li falten alguns dits, no us preocupeu pas. Com ha explicat Aleix Alvarez, la funció de l’empresa Avall és la de conservar i restaurar, no inventar: «nosaltres no inventem, si falten dits, nosaltres no podem colocar-los sota pena de cap criteri tècnic».

 

Primer pla del bust de la talla de la Mare de Déu del cor | B.H.

 

Jornada informativa per a interessats i experts

Mossèn Simó ha avançat la voluntat de celebrar, a l’abril, una taula rodona per poder parlar de forma extensa i detallada de les característiques d’aquesta Mare de Déu del cor així com dels processos de restauració. Això, no obstant, és encara un projecte de futur que encara s’ha de concretar de manera definitiva.

💬 Fes clic aquí per rebre al teu mòbil l'actualitat de Tarragona. És gratis!

Comentaris