Carme Martínez: «Els dos alcaldes d'aquest mandat han portat el nucli antic a l'UCI»

La candidata d'ERC a Cunit respon el qüestionari de TarragonaDigital pel 28-M

Publicat el 05 de maig de 2023 a les 11:49
Actualitzat el 05 de maig de 2023 a les 11:56
Carme Martínez encapçala per segones eleccions municipals consecutives la candidatura d'ERC a Cunit. Els tres regidors que el partit va aconseguir el 2019 el van convertir en un factor a tenir en compte per formar govern, però finalment el PSC va optar per l'entesa amb Impulsem. Martínez ha respost el qüestionari de TarragonaDigital pel 28-M.

—Quina ha de ser la principal prioritat de Cunit el pròxim mandat?
—La transformació i reinventar Cunit és la nostra principal prioritat. No ens podem quedar enrere ni mirar cap a un altre costat. Qüestions com la conservació del nostre patrimoni natural, la sequera i el canvi climàtic, crear les condicions perquè es creïn unes activitats econòmiques que generin llocs de treball amb sous dignes, la cohesió social, fer un projecte integral del nucli antic del nostre poble que està en l'UCI, aquests són reptes que hem d'encarar. Transformar un Cunit perquè tothom se'l senti seu, l'estimi i se senti orgullós de ser cunitenca o cunitenc.

—Com s'ha de lluitar contra la regressió de litoral?
—Donant la paraula als tècnics experts en aquests temes i creant una comissió amb els municipis que tenim al costat per trobar una solució que preservi el litoral del Penedès Marítim. El litoral és una realitat natural que no entén de límits municipals.

—Creu que s'han de mantenir els espigons?
—Jo sóc política, no jugo a ser tècnica. Són ells els que ens han de dir quina és l'opció que millor garanteix preservar les nostres platges i la del tot Penedès Marítim. Almenys que no fem com fins ara on el Penedès Marítim és només pur màrqueting i no la voluntat política de buscar solucions en el conjunt d'una realitat natural.

—Veu encertada la nova zona taronja del barri marítim?
—No, no veig encertada la decisió que van prendre el PSC, Impulsem-JuntsxCat, En Comú Podem i Ciutadans, que van votar a favor. Recordem que des del grup d'ERC vam votar en contra, presentant al·legacions. Vam demanar que els ciutadans de Cunit no haguessin de pagar aquesta taxa, i que hi havia una discriminació entre els ciutadans que viuen a la zona afectada i la resta del municipi. Estem d'acord que la zona s'ha de regularitzar, sobretot a l'estiu, però no a què una empresa privada gestioni i tregui benefici dels nostres carrers.

—Creu que cal ampliar l'illa de vianants del centre?
—El que s'ha de fer urgentment és un projecte global (urbanístic, social, comercial) del nostre estimat nucli antic. No deixa de ser paradoxal que els dos alcaldes d'aquest mandat "fills del poble" hagin reduït el nucli antic a estar en l'UCI. Aquest projecte és una absoluta prioritat.

—És factible el projecte d'impulsar una llacuna per fer surf en l'actual context de sequera?
—No és ni molt menys factible, sinó que nosaltres estem en contra. Crec personalment que la destrucció d'aquest espai natural per tenir un negoci que només uns pocs privilegiats podran gaudir és una aberració. Quan ens van ensenyar el projecte el primer que em va venir al cap va ser d'on traurien l'aigua que es necessita. Una piscina de les dimensions que ens van ensenyar és com omplir tres camps de futbol (26.000 m³). Actualment, amb l'emergència climàtica que estem patint no podem malbaratar ni una sola gota.

Han anunciat la creació de 150 llocs de treball directes i més de 300 indirectes, però recordem el que ha passat amb una gran empresa de menjar ràpid que es va instal·lar al nostre municipi. L'equip de govern al·lega que portarà llocs de treball i que desestacionalitzarà el turisme, però és real o és el relat que s'han inventat per vendre-ho?

Fa uns mesos es va aprovar una enorme piscina per fer surf a l'anell esportiu de Sant Oleguer de Sabadell. Això significa que les persones que vulguin practicar aquest esport no els caldrà venir aquí amb el cost dels peatges, quan ho tenen al costat de casa. Els preus que estableixen són elitistes. Qui pot pagar 70 euros l'hora per fer surf i a més, tenint la platja com la tenim aquí? A més, trinxaran un gran bosc que tenim aquí. Aquest projecte no ha passat per cap ple, per la qual cosa, no s'ha votat, però ja puc garantir que el nostre vot serà en contra.

—Com ha de ser el nou contracte de recollida de residus i per quin model aposta el seu partit?
—El model pel qual apostem és el del porta a porta, però el més curiós és que sabent que el contracte anterior era insuficient i amb el temps que han tingut, no ha millorat gens ni mica. El nou contracte de recollida de residus ha de ser equitatiu a la realitat que viu Cunit i tenir en compte els mesos d'estiu, Nadal i Setmana Santa, on gairebé dupliquem la població. S'ha aprovat una gran partida per a la compra de contenidors i camions, però la realitat és que encara els esperem i continuem tenint els mateixos contenidors obsolets.

—Cal fer un nou POUM de forma immediata a Cunit?
—Per descomptat que sí. El POUM de Cunit és de l'any 2006, la realitat, sensibilitat i necessitats actuals no tenen res a veure, tot ha canviat. És un POUM basat en la construcció i per a una població de 24.000 habitants on predominava el totxo per sobre d'altres interessos. Els veïns i veïnes ens ho estan reclamant, cal repensar i aplicar nous models, ja no serveix el que servia fa dotze anys. Si realment volem estar al costat de la gent, ho hem de demostrar escoltant-los. De fet, vam presentar una moció en la qual demanàvem la seva revisió (moció que va ser rebutjada majoritàriament) perquè les prioritats han canviat, i on cal repensar i aplicar nous models basats en la sostenibilitat.

—Què s'ha de fer a la Plana del Castell?
—La Plana del Castell ha de ser la connexió natural entre el nucli antic i la zona del Prat de Cunit, que enllaci les dues zones i no una separació entre les dues parts del municipi. Una part del projecte ja està aprovat (SUD 2) on nosaltres vam presentar al·legacions i van ser acceptades parcialment, on vam demanar una zona d'interpretació de la natura, preservar una part dels aiguamolls...

Respecte a l'altra part, hem d'esperar que dictamini la Generalitat en relació amb el PDU de la zona Sud 1. Estem totalment d'acord amb la proposta de la Generalitat que s'ha de reduir i molt les zones destinades a l'ús residencial (nous habitatges) i augmentar l'ús comercial. Som cada vegada més un poble dormitori de Barcelona. No necessitem més habitatges, necessitem més activitat econòmica que respecti el patrimoni natural i generi llocs de treball amb sou dignes.

—Què pot fer l'Ajuntament per acabar amb els atropellaments a la C-31?
—Creiem que s'ha d'anar braç a braç amb la Generalitat i no només perquè ara estigui Esquerra Republicana al govern. Està clar que s'ha de deixar passar més temps per valorar si el nou sistema garanteix l'objectiu d'evitar al màxim els atropellaments. Ara bé, la decisió de l'actual equip de govern de renunciar a l'anterior projecte amb plantes i arbustos i deixar només el formigó, ha estat un desastre. La mesura aprovada pel govern del president Pere Aragonès en el fet que la mobilitat a la C-32 entre Cunit i el Vendrell sigui gratuïta, va en la bona direcció de descongestionar la C-31.