El ple de l’Ajuntament de Reus ha aprovat, aquest divendres 20 de juny, l’inici de la tramitació de la modificació del planejament urbanístic com a pas previ per poder impulsar noves polítiques d’habitatge. L’acord de ple recull quatre modificacions del Pla General d’Ordenació Urbana.
La primera, a l’entorn de l’antiga comissaria de la Guàrdia Urbana, al carrer de Roser, 67, que assenta les bases per conservar i rehabilitar l’immoble i poder-hi construir allotjament dotacional. Permetrà mantenir l’edifici existent i destinar-lo a equipaments comunitaris públics i a allotjament dotacional, entre altres usos. La modificació comporta preservar els valors històrics i culturals, rehabilitar l’edifici existent i afavorint la regeneració urbana. S’adscriuen la major part dels sòls al sistema d’equipaments públics i es manté la superfície d’espais lliures.
Aquests últims se situen a la part de les antigues cotxeres, a la cantonada dels carrers Miramar i Sant Sebastià, i es preveuen com un refugi climàtic que, en tot cas, concretarà el futur projecte arquitectònic. Es tracta d’un àmbit de 1.409 m² al barri de la Muralla, amb façanes als carrers del Roser, Miramar i Sant Sebastià. L’edifici és de propietat municipal.
Habitatge de Protecció Oficial
La modificació de la qualificació dels solars situats al carrer del Ball de Diables, 1 i Vilafortuny, 36 per destinar-lo a la construcció d’habitatge de protecció pública. En conjunt permetran la construcció de 129 habitatges. Els dos solars formen part del paquet que l’Ajuntament posarà a disposició de la Generalitat de Catalunya en el marc de la Primera convocatòria de reserva pública de solars destinats a HPO.

- El ple del mes de juny ha vingut carregat de temes i mocions.
- Ajuntament de Reus
- Carrer del Ball de Diables, 1. S’estima la construcció de 78 habitatges amb protecció pública. L’àmbit està situat al barri Mas Vilanova i té una superfície de 1.786 m², i limita amb els carrers Ball de Diables, Pare Manyanet, Plaça Velòdrom, Rigoberta Menchú. És un solar de propietat municipal actualment sense edificació.
- Carrer de Vilafortuny, 36. S’estima la construcció de 51 habitatges amb protecció pública. L’àmbit està situat al barri de les Clarisses, amb façana al carrer de Vilafortuny i una superfície de 3.162 m². Es tracta d’un solar de propietat municipal, gestionat per REDESSA, actualment sense edificació.
La modificació normativa permetrà, alhora, regular l’ús d’habitatge en plantes baixes dels edificis. La modificació suposa una actualització de la normativa per regular l’ús d’habitatge en planta baixa en determinades circumstàncies, i per donar resposta a la demanda d’habitatges amb espais d’ús compartit. La modificació facilitarà l’ús d’habitatge en planta baixa en els plans parcials aprovats i en tràmit, en aquells edificis que es destinin total o parcialment a habitatge protegit, sempre que les dependències que donen directament al carrer o a l’espai públic es destinin a espais comuns d’aquests habitatges, entre altres requisits.
La posada en marxa de FuneCamp
L’Ajuntament de Reus ha adoptat, també, els dos acords necessaris perquè la societat supramunicipal de serveis funeraris FuneCamp, constituïda pels municipis de Constantí, Reus, Salou i Vila-seca, què començarà a oferir serveis funeraris a la ciutadania a partir de les 00.00 hores d’aquest 21 de juny pugui gestionar també el cementiri de Reus tal com ho feia fins ara Serveis Funeraris Reus i Baix Camp.

- Constantí inaugura la seva sala de vetlles municipal en paral·lel amb l`empresa.
- Sandra Pérez
Aquests dos tràmits han estat el reconeixement de la condició de mitjà propi personificat de FuneCamp respecte de l’Ajuntament de Reus per part del ple i l’aprovació de l’encàrrec de gestió del Cementiri General de Reus per part de la Junta de Govern Local. D’aquesta manera s’acompleix l’objectiu que la nova societat mantingui íntegrament la tasca que ha exercit els darrers anys Serveis Funeraris Reus i Baix Camp, i que conservi també tota la seva plantilla, que se subroga íntegrament des de l’inici. Progressivament s’incorporaran els recursos humans que siguin necessaris.
Funecamp gestionarà a partir d’aquest mes de juny els següents equipaments funeraris: els tanatoris de Reus, Salou, Vila-seca i Constantí, juntament amb el crematori de Reus. La plantilla de Funecamp estarà formada inicialment per la dels Serveis Funeraris Reus i Baix Camp mitjançant subrogació de tot l’equip de treball.
Vetllar pel reglament de participació
Així mateix, el plenari de Reus ha aprovat de manera definitiva el reglament de la Comissió d’Impuls i Garanties. L’acord suposarà la creació d’aquest òrgan que, d’acord amb el reglament municipal de Participació Ciutadana, “és de caràcter consultiu i vetllarà per l’efectiva realització dels drets i les obligacions derivats d’aquell reglament i per la bona pràctica en l’ús dels canals de participació que s’hi contenen, per tal de garantir mitjançant sistemes de defensa dels drets de participació de la ciutadania”.
La composició de la comissió es basarà en els criteris de pluralitat i diversitat per tal de facilitar la més àmplia varietat d’opcions i d’opinions, així com la igualtat de gènere i la participació de persones d’origen divers. A més, la creació de la comissió suposa avançar en el compliment del Pla d’Acció Municipal (PAM) 2023-2027, el qual preveu “completar el desplegament dels instruments previstos en el Reglament de participació”. Les funcions que corresponen a la Comissió d’Impuls i Garanties i que seran:
- Vetllar per l’efectiva realització dels drets i les obligacions derivats del reglament de participació ciutadana i per la bona pràctica en l’ús dels canals de participació que s’hi contenen. Aclarir dubtes interpretatius que es puguin plantejar amb ocasió a l’aplicació del reglament de participació ciutadana i dels diferents sistemes de participació que s’hi regulen.
- Revisar i avaluar de manera contínua, com a mínim cada quatre anys, els diversos canals i mitjans de participació regulats en aquest reglament.
- Garantir el compliment dels drets continguts al reglament de participació ciutadana.
- Col·laborar amb la Sindicatura Municipal de Greuges en aquelles comeses que afectin la participació i al bon govern.
- Emetre recomanacions en matèria de transparència, bon govern, govern obert i participació ciutadana.
- Elaborar els protocols interns i guies en matèria de participació ciutadana.
- Proposar nous sistemes de participació ciutadana per a la millora de la qualitat dels serveis públics.
- Proposar la modificació d’aquest reglament i del reglament de participació ciutadana.