
Josep Fèlix Ballesteros, en la celebració de la seva victòria electoral. Foto: Josep M. Llauradó
Les eleccions han estat l'excusa per repetir un any improductiu més a la ciutat de Tarragona. Bona part dels projectes que no es concretaven el 2014 tampoc ho estan el 2015. Com a mostra essencial, IKEA, que tot i estar engegada la urbanització del Pla Parcial 10 -que ha d'acollir el centre comercial i diversos habitatges a tocar de Campclar- no està gaire clara la seva data d'arribada i totes les notícies es basen en especulacions que fa el mateix equip de govern. Mentre les obres del Mercat Central avancen lentament, a l'altra vorera de la Rambla Nova el Banc d'Espanya espera veure el projecte que reobri les seves portes. El Museu de la Química ha tingut el mateix èxit que el concurs d'idees per al pàrquing Jaume I, que mentre decideixen si es converteix en un casal de joves, en la nova seu de la Casa de la Festa o en qualsevol altre equipament, la investigació judicial directament ni tan sols tira endavant. Una mica com la passarel·la del Port, que en principi havien d'iniciar les obres enguany, però resulta que no, que abans dels Jocs de 2017.
Els Jocs de moment han corregut més sort que no pas BCN World, la que havia de ser la gran solució per l'atur de les comarques del Camp de Tarragona i que cada cop s'ha anat fent més petit. Primer, pel desmentiment de les dades inicials. Després, per la retirada dels suports de partits i sindicats. Al cap de poc, per la fugida d'inversors i de casinos. I, al final, el que semblava ja un fantasma, ha estat definitivament enterrat de manera pública i com a pretesa concessió en les negociacions de Junts pel Sí amb la CUP.

Imatge virtual dels complexos turístics integrats. Foto: TarragonaDiari.cat
El dia de la marmota: la reforma de l'estació i les amenaces de mobilitzacions
L'alcalde Josep Fèlix Ballesteros va acabar l'any 2014 amenaçant de mobilitzacions serioses si no es donava des del Ministeri de Foment una solució a les problemàtiques relacionades amb l'estat de l'estació ferroviària de la ciutat. La ministra Ana Pastor va prometre que enguany es licitarien les obres, però no ha passat res i l'alcalde ha seguit amenaçant i amenaçant, sense arribar a sortir mai al carrer. Un dia de la marmota que sortosament no s'ha repetit en les amenaces de mobilitzacions per la gratuïtat de l'AP-7, que fins i tot ha provocat el suport de la Diputació de Tarragona i de diversos ajuntaments a una reclamació que ha ajuntat usuaris, treballadors i institucions. Això sí, en infraestructures, poques novetats a l'horitzó, parlem de trens o de carreteres.

Concentració davant l'estació de Tarragona. Foto: Josep M. Llauradó
Destrucció d'ocupació a la indústria tarragonina
Ja sigui al Port o al polígon químic, diverses empreses logístiques han patit acomiadaments, expedients de regulació d'ocupació, rebaixa de condicions laborals i fins i tot deslocalitzacions, com en el cas de Covestro. EMTE, NAVEC, EMMSA, Altrad-Rodisola, TEPSA... són noms d'empreses que hem conegut aquest 2015 en el panorama mediàtic i no precisament per liderar la recuperació econòmica. Bona part de les institucions han girat l'esquena a les demandes dels treballadors, mentre que l'AEQT no ha sabut ni incrementar ni mantenir l'activitat química al territori.

Agents de la Guàrdia Civil, sortint de l'Ajuntament. Foto: Josep M. Llauradó
Tarragona respira un aire enrarit
Qui opinava a principis d'any que les imatges reusenques relacionades amb el cas Innova no es veurien mai a Tarragona es va equivocar de ple. La Guàrdia Civil va arribar a fer diverses entrades en edificis municipals el passat mes d'octubre en el marc de la investigació del cas Inipro. Ara el cas es troba en mans del jutge i s'espera que properament comencin les citacions judicials. D'altra banda, segueix en peu el cas del CAP Muralles, per presumptes portes giratòries.
I mentre creixia la preocupació per aquests casos, la indignació es manifestava per les xarxes una vegada i una altra pels episodis d'olors, fuites i fumeres que es registraven als polígons químics del Tarragonès. Una preocupació que ha estat incentivada, en part, per l'acció de la Plataforma Cel Net i que ha desembocat en què diversos ajuntaments donessin suport a la creació de la Taula Territorial per la Qualitat de l'Aire del Camp de Tarragona. Ara toca fer l'estudi pertinent, que es preveu que es comenci aquest 2016.
Eleccions i terratrèmol polític
No per previsible ha estat menys sorprenent el sisme que ha experimentat el sistema polític de partits a la ciutat i, en general, al país. Tres eleccions seguides immerses en un període de canvi no han deixat ningú intacte. Malgrat que es puguin fer múltiples lectures dels resultats, és ben clar que Tarragona exigeix un canvi en les formes de fer política, molt més plural i diversa del que ho havia estat fins ara. El PSC va quedar en clara minoria al maig, Junts pel Sí aconseguia ser primera força al setembre i En Comú Podem triomfava aquest passat dia 20.
Més enllà de les imatges de victòries i de derrotes, però, hi ha hagut també sismes interns. Convergència i Unió, federació històrica de govern a la ciutat, no ha pogut resistir les disputes primer entre Victòria Forns i Albert Abelló i després amb el trencament amb Unió. A l'altre cantó de la balança, el cercle local de Podem no ha patit cap conseqüència tot i les seves baralles internes.

L'afició del Nàstic. Foto: Joan Alfons López
No tot són males notícies
Amb la ciutat gairebé paralitzada i amb tota mena de polèmiques i disputes, els 365 dies de l'any també han donat per a bones notícies. La que més ciutadans va treure al carrer va ser, com no, l'ascens del Nàstic a la categoria de plata del futbol espanyol. Però no només del Nàstic viu l'esperit tarragoní. A principis d'any, després de múltiples mobilitzacions i amenaces aquest cop sí complertes s'obria la unitat d'hemodinàmica les 24 hores a l'Hospital Joan XXIII, encara que hagués estat necessària la mort d'un home per accelerar el procés. També Tarragona s'enorgullia del seu patrimoni romà amb la difusió per Televisió Espanyola d'un programa de realitat virtual, i finalment saltava la sorpresa: la loteria queia a Torreforta i a Campclar. Aquestes i moltes altres notícies han alegrat les edicions dels mitjans de comunicació locals, a l'espera que els projectes iniciats s'acabin d'una vegada per totes.

Els ocupants han sortit amb el puny alçat en senyal de victòria. Foto: Josep M. Llauradó