Aigües de Reus destinarà 500.000 euros més a les millores de la depuradora aquest 2025

L'ACA també invertirà, fins al 2026, més de 2 milions d'euros en la millora del tractament biològic de l'EDAR i la construcció d'una Estació Regeneradora d'Aigua

Vista àeria de les instal·lacions de l'estació depuradora d'aigües
Vista àeria de les instal·lacions de l'estació depuradora d'aigües | Ajuntament de Reus
28 de febrer de 2025, 14:04
Actualitzat: 14:05h

Aigües de Reus va executar, al llarg de 2024, obres per un valor de 556.418 euros per a la millora dels processos de tractament i l'eficiència energètica de l'Estació Depuradora d'Aigües Residuals (EDAR). En conjunt, entre 2024 i 2026, aquestes inversions s’elevaran a 1.600.000 euros, amb el finançament de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), de la Generalitat de Catalunya.

Entre les actuacions ja executades més destacades hi ha, d’una banda, la millora del subministrament d'energia elèctrica de l'EDAR, amb un pressupost de 61.681 euros. D’una altra, s’ha procedit a la millora del sistema de filtració dels fangs (165.713 euros), així com a l’execució de la primera fase de millora de la planta de cogeneració, que ha consistit en la reposició de diversos elements de la central per augmentar la producció elèctrica (92.147 euros). 

Finalment, també s'ha dut a terme una part de les obres de reparació integral del digestor secundari per millorar-ne l'aïllament i augmentar la producció de biogàs, amb un import executat d'uns 165.713 €. Aquest 2025, la xifra d’inversió prevista està al voltant dels 500.000 euros, que corresponen a l’atribució de fons feta per l’ACA. 

Entre els treballs, es preveu la finalització de les obres de reparació del digestor secundari, així com la segona fase de millora de la planta de cogeneració, consistent a substituir el motor de gas natural actualment fora de servei per un de nou, que funcionarà amb biogàs. També, altres obres relacionades amb la millora de l'eficiència energètica, com ara la realització d'un estudi per implantar un sistema de codigestió que permeti produir més biogàs, i la reposició d'una de les calderes de biogàs, amb l'objectiu de fer la instal·lació més autosuficient energèticament.

Múltiples inversions de l'ACA

Cal emmarcar aquesta dotació econòmica en el Pla de Reposicions i Millores del sistema de sanejament de Reus, el finançament del qual recau en l’ACA, com a administració hidràulica responsable de les polítiques de sanejament arreu de Catalunya i com a receptora del cànon de l’aigua (que tots els ciutadans paguen en la seva factura).

Aquesta, però, no és l’única inversió que l’ACA té previst finançar a Reus els pròxims anys. En aquest sentit, i dins del Programa de mesures del Pla de gestió del districte de conca fluvial de Catalunya, també s’ha programat per al 2026 l’execució del projecte de millora del tractament “biològic” de l’EDAR, amb un pressupost de 2.230.500 euros.

Finalment, en paral·lel, l’ACA ja ha adjudicat la redacció del projecte per a la construcció d’una Estació de Regeneració d’Aigua (ERA) a la depuradora de Reus. El contracte s’ha adjudicat per un import superior als 202.000 euros. Aquest projecte, segons l’adjudicació, ha de fer possible una ERA capacitada per al tractament d’un cabal de 20.000 m³/dia (amb possibilitat d’ampliar-la en un futur). A més, el projecte preveu la construcció d’una conducció fins a una bassa per emmagatzemar l’aigua regenerada, i que anirà a càrrec del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat.

Arxivat a