
Santa Teca ja està en marxa. Foto: Josep M. Llauradó
És divendres 18 de setembre i això, aquest 2015, vol dir també l'inici de l'espai gastronòmic de Santa Teca, a la plaça de l'Escorxador de Tarragona. Barregen productes de proximitat amb cultura quilòmetre zero i disposen de diferents espais on consumir-hi ecològic, orgànic i artesanal. Santa Teca és una proposta que sorgeix de la fusió, una fusió que ens explica el seu responsable Bernat Ríos:
— D'on va sorgir la idea i quant fa que ho tireu endavant?
— Santa Teca com a tal va sortir fa cinc anys una mica fent una broma amb el restaurant El Cortijo, un restaurant que està a la Part Baixa de la ciutat, per participar a les festes de Santa Tecla fent fusió de la Part Baixa amb la Part Alta. Ens vam ajuntar cinc o sis restaurants, amb discjòqueis, van venir dos cervesers i dues bodegues de vi natural i això va ser l'embrió. Vam veure que era una proposta diferent, que veníem un producte que no es ven habitualment i a més lligat amb una proposta cultural amb discjòqueis però amb una certa selecció.
— Com ha evolucionat tot plegat?
— De propostes gastronòmiques n'hi ha moltes però d'aquest estil no n'hi havia cap. Per això l'any següent vam voler fer-ho amb una mica de rigor, ho vam fer a la plaça del Rei sota el segell Slow Food, i aleshores vam introduir més restaurants, més cerveseries, més bodegues, més proposta musical i cultural. Continuem defensant la mateixa filosofia i la cultura autòctona, que el territori tingui presència a dins el territori, que sovint no passa.
— I enguany ho feu a la plaça de l'Escorxador.
— En total hi ha més de seixanta empreses: restaurants, vins, vermuts, cerveses, productors, i sense comptar l'àmbit cultural, els grups de música. Paradeta en posen totes menys els vins, que estan en plena verema, però els tenim i vénen a presentar-los.
— Us plantegeu incrementar els dies? Ara en feu dos, divendres i dissabte.
— És un esforç important, un cop ja ho tens muntat podries estar aquí sis dies, però a nivell humà té un desgast, estàs moltes hores i cansa. A més, enguany Santa Tecla s'ha reduït tot en un cap de setmana. La intenció és poder servir d'aparador dels productors artesans i elaboradors de la província.
— Com està la situació d'aquests productors, hi ha mercat?
— Tenen mercat perquè fan un producte boníssim, però tenen molt poca especialització en màrqueting. Ells mateixos són els que produeixen o recol·lecten o planten o elaboren o venen... ho fan tot. És clar, de vegades és una sola persona, donar el pas a créixer és complicat i fa cert vertigen. I també està bé que actuïn dins d'aquest àmbit perquè al final el producte si no es desvirtuaria. La cervesa artesana si la industrialitzen en excés aleshores es converteix en una cervesa industrial. L'equilibri té certa fragilitat, amb els restaurants igual, si es converteix en una franquícia perd una mica el sentit. La idea és continuar treballant amb les persones. El sentit és que estiguin els productors al darrere.

Santa Teca ja està en marxa. Foto: Josep M. Llauradó