L'any passat es van caçar 66.000 exemplars de senglars a tot Catalunya, el que representa 2.000 tones de carn, de la qual només la meitat es va comercialitzar. La resta es va dividir entre consum propi dels caçadors i el descart. Per potenciar la sortida d'aquesta carn, el departament d'Acció Climàtica ha impulsat un pla de xoc que inclou accions com la celebrada aquest dissabte al matí a Vilabella, la primera cacera solidària.
Revaloritzar la carn de caça
Es tracta d'una iniciativa on el departament es fa càrrec dels costos d'avaluació sanitària i conservació de la carn, mentre que les peces caçades es destinen a entitats sense ànim de lucre que puguin beneficiar-se d'aquest aliment. Un cop s'estudiïn els costos vinculats a l'activitat, el Departament valorarà com gestionar futures batudes. Paral·lelament, des d'Acció Climàtica es treballa en un nou decret de caça amb què s'espera facilitar el procés que envolta les batudes.A Vilabella, la desena d'animals caçats s'han recollit en un camió frigorífic que els ha transportat fins un petit escorxador on es processarà i passaran tots els controls per garantir-ne la qualitat sanitària. Un cop fet tot el procés, la carn es destinarà a l'associació Ginesta de Barcelona a través de petits paquets de carn congelada.
La seva presidenta, Carmen Serra, ha posat en valor la proposta per proporcionar un producte que en el dia a dia els costa aconseguir. "Normalment, no ens donen mai carn. Al Banc dels Aliments ens donen el que tinguin i el que fem nosaltres és comprar pollastre, que desapareix ràpidament", ha detallat. Actualment, atenen a una setantena de famílies d'entre quatre i sis membres.
Batudes de caràcter social
L'objectiu principal d'aquest pla pilot és incentivar la comercialització i de retruc el consum de la carn de caça entre la població. En el cas concret d'aquest tipus de batuda s'hi suma un caràcter social, ja que la carn que s'obté es destina a associacions que treballen amb persones desafavorides.La proposta també permet donar a conèixer un altre vessant dels caçadors, tal com ha assegurat el coordinador de l'associació de gossers a Tarragona, Cándido Valderrama. "Intentem arribar al món urbanita, perquè vegin com els caçadors som solidaris i que controlem la fauna", ha afirmat.
Precisament, com gestionar la crisi cinegètica causada per la sobrepoblació de porcs senglars i cabirols és un dels altres aspectes inclosos en aquest projecte. Tot i que des del Departament afirmen que la caça continua sent "l'eina més eficaç" per controlar aquesta espècie, el pla de xoc elaborat també inclou altres accions de protecció de les finques agràries o de recerca universitària en anticonceptius per aquests animals.