L'Ajuntament de Cambrils ha organitzat aquest divendres un debat que vol ser una mirada enrere al cap de sis mesos dels atemptats del 17 d'agost i matinada del 18, i ja prepara un acte de més envergadura quan es compleixi l'any -durant el qual s'inaugurarà un element urbà de record a les víctimes. A l'Arxiu Municipal es conserven més d'un centenar de documents de condol arran els fets. "Va ser el pitjor moment que he viscut mai com a alcaldessa", afirma Camí Mendoza en un reportatge de l'ACN.
En nombroses ocasions l'alcaldessa de Cambrils ha lloat la tasca feta pels Mossos d'Esquadra durant els atemptats. "Els cossos de seguretat, tant Mossos com Policia Local, van actuar molt contundentment i, si bé pot ser que s'associï Cambrils amb els atemptats, també hi ha aquest record, de l'actuació policial, i s'ha demostrat que a Cambrils i Catalunya estem segurs i preparats per evitar mals majors", declara. "La temporada turística va ser de plena normalitat i s'espera que enguany també ho sigui", afegeix.
L'alcaldessa recorda, de la nit de l'atemptat, que el passeig, un dels vials més turístics i característics de Cambrils, li va resultar irreconeixible. El gran desplegament policial sumat a un estat de xoc i incredulitat va fer que aquell escenari impensable se li quedés gravat a la ment. Sis mesos després, Mendoza baixa a donar una ullada a l'arxiu, situat al soterrani de l'edifici de l'Ajuntament. Obre, amb emoció continguda, les carpetes on es guarden tots els murals i dedicatòries fetes per persones anònimes.
L'arxiver, en Pedro, explica que tot està ben classificat. Hi ha un total de 114 dibuixos i texts, en diferents formats i idiomes. Alguns presenten l'inconfusible traç d'infants. Al museu també s'hi conserven diversos objectes. Tot aquest material per expressar el dol i la solidaritat amb les víctimes es van anar dipositant de forma espontània just davant l'accés al Club Nàutic, on es van produir els fets. Un plafó de senyalització va servir de suport per enganxar-hi els documents -recollits el 29 d'agost al migdia.

Vianants passejant per la zona de comerços i establiments de restauració al passeig marítim de Cambrils Foto: ACN
Mig any després dels atemptats que van fer tremolar Catalunya, a Cambrils, el punt on els terroristes van decidir actuar després de l'explosió de la casa d'Alcanar i van acabar abatuts, la percepció és d'un record llunyà, però inesborrable. La percepció que Cambrils no era realment un objectiu i que l'atac va ser força improvisat ha ajudat a superar i plantar cara a la tragèdia. "Ja ningú en parla, només quan ens ho pregunteu els mitjans de comunicació", assegura el president de la Unió de Botiguers, Enrique Arce.
El sector comercial i hoteler, impertèrrit
Botigues, comerços i restaurants no se n'han ressentit gens, ans al contrari. "La gent es va bolcar encara molt més al municipi i això és el més maco de destacar", recorda Marta Borràs, membre de la junta de Xarxa del Port de Cambrils, l'associació de comerciants específica de la zona del port. Constituïda recentment ara fa tres anys, aquesta associació, que aglutina uns 150 associats, considera que parlar dels atemptats no és ni "útil" ni "necessari" i, en definitiva, que no fa cap bé a l'economia del municipi.
A l'hotel-restaurant Rovira, a primera línia de mar, ho van viure en primera persona. "Teníem l'hotel ple i va ser un xoc, però de seguida es va tornar a la normalitat i clients que havien estat allotjats aquells dies ens han tornat a fer reserva", afirma la directora de l'establiment, Amàlia Rovira. El president de l'Associació Hotelera Salou-Cambrils-la Pineda, Xavier Roig, ratifica que els atemptats no van alterar les reserves hoteleres al territori. "Notem que ha minvat el mercat espanyol, però és per la inestabilitat política", diu.
A part dels actes organitzats per l'Ajuntament amb motiu de l'atemptat que es va saldar amb la mort d'una veïna de Saragossa, diversos ferits -civils i una agent policial- i alguns testimonis encara en tractament psicològic, també s'ha engegat un projecte d'intervenció comunitària als barris. Ben aviat el projecte també arribarà al barri Eixample Platja, que es va afegir posteriorment a la iniciativa, en el marc de les actuacions municipals vinculades a enfortir la cohesió social al municipi, més compromesa arran l'atemptat.