- L'article 155 ja està activat. Ara què?
- És un drama, és un atemptat gravíssim a les institucions catalanes, el Partit Popular (PP) s'ha excedit d'una manera tremenda del que és la literalitat del 155. Rajoy va dir clarament que això era un càstig per Catalunya i el 155 mai pot ser considerat un càstig, en tot cas és per posar remei a una situació .
- L'afirmació del president del govern espanyol és força reveladora.
- És evident que parlar de càstig ja t'indica les connotacions que té tot això. Amb aquesta acció, Rajoy es carrega qualsevol possibilitat de diàleg. La solució demana parlar, dialogar i no aplicar aquesta mesura.
- La convocatòria d'eleccions per part del president Puigdemont va estar durant hores damunt la taula, a l'espera de veure com reaccionava l'executiu de Rajoy. Si s'haguessin convocat, hauria canviat alguna cosa sobre el 155?
- El govern espanyol volia aplicar el 155 sí o sí perquè no es refia de Puigdemont, de res del que ha fet fins ara. No podem oblidar que és un partit de dretes que actua amb la seva àmplia majoria al Senat, que ja ho tenia tot muntat. La seva filosofia és "vostès faran el que jo digui". Aquest partit no admet que no es faci el que ells diuen i se'ls ha rebel·lat, de manera il·legal o no, però els ha plantat cara. Això el PP, com a norma general, no ho tolera i per tant, van per allò que les contradigui, amb totes les conseqüències. A banda del PP, també crec que el president de la Generalitat no ha sigut prou valent perquè un acte de la valentia hagués estat convocar les eleccions i seguir apostant pel diàleg. Fent aquest acte, hauria sortit més ben parat de tot aquest procés.
- Apostar pel diàleg és una bona solució quan hi ha gent a ambdues bandes de la taula.
- Això és cert. Sempre han defensat -des del PP- que ho han intentat però jo no ho he vist per poder corroborar-ho. El que tinc clar és que els populars volen imposar el seu model territorial. És un partit que no admet la plurinacionalitat a l'estat espanyol i la mostra és que cada dos per tres ens hem de menjar una moció sobre la unitat d'Espanya al Senat. Ells volen tornar enrere i no volen sentir a parlar d'obrir un procés constituent, ni a nivell Catalunya ni estatal, que és el que realment es necessita. Aquest model actual s'ha de canviar i també cal reformar la Constitució. S'ha demostrat que el PP s'ha negat rotundament a qualsevol canvi i per tant, dialogar amb el PP és una tasca molt complicada. Jo no me'n refio.
- Quin escenari s'obre a Catalunya després del 155?
- Per mi, ara mateix Catalunya està colonitzada pel PP. És gravíssim que un partit que té un 8% dels vots al Parlament ens vulgui governar de facto. Ens esperen dos mesos molt durs i molt em temo que hi podrien haver enfrontaments al carrer pel control polític dels populars, ja que la gent no hi estarà d'acord. També, de facto, es farà una política a Catalunya sense grans polítiques perquè el Parlament està dissolt, durant aquests mesos no hi haurà legislació, hi haurà decrets urgents. Ara bé, el pitjor és que els decrets els dictarà el govern colonitzador perquè això que està fent el PP és una colonització ho miris per on ho miris.
[blockquote]"Ara mateix Catalunya està colonitzada pel PP. És gravíssim que un partit que té un 8% dels vots al Parlament ens vulgui governar de facto"[/blockquote]
- Puigdemont i els seus consellers no deixaran de treballar per la República catalana. Ara vindrà un xoc d'institucions. Com actuarà el govern espanyol?
- Del PP m'espero qualsevol cosa, són capaços d'enviar a la policia i desallotjar els despatxos dels polítics catalans però així i tot seria una acció simbòlica perquè un despatx és una cosa física. Es pot governar un país des de casa i des de l'exili, encara que no ho estigui. És possible que Puigdemont i el seu equip intentin fer un tipus de govern paral·lel però crec que no pot tenir cap tipus d'efectivitat. Ho dic perquè el Parlament està dissolt i no es pot dictar cap llei i a banda, no tindran accés a res . És una situació molt complicada.

La senadora d'En Comú Podem per Tarragona, Celia Cánovas Foto: Irene Lingua
- El poble no es quedarà de mans creuades, ja que la força popular serà clau. Com es pot defensar la República catalana?
- Només es pot defensar amb molta tàctica, molt diàleg però el que no es pot fer és imposar les idees per la força però em temo que pel poder de repressió que té el govern espanyol, pot ser que paguin justos per pagadors. De tot això, el que més em preocupa és que els que poden sortir més malparats són els ciutadans mentre que els promotors de tot aquest procés tindran les seves pagues i els seus llocs de feina amb els seus grans sous. Els membres del govern, tant del català com de l'espanyol, han de ser instructius i han d'explicar a la gent els pros i els contres de les accions, ja que són i seran els principals damnificats. No es pot jugar amb els sentiments de la gent.
- El Parlament s'ha equivocat declarant la independència?
- Des del punt de vista del meu partit, sí. No estem a favor d'aquesta declaració unilateral i entendem que no s'ha produït en un marc legal però també considerem que no calia aplicar el 155 i el PP ha anat massa lluny. Els populars no estan autoritzats per fer-ho, ja que la llei no diu això. Els pares de la Constitució no pensaven en això quan el van redactar. Han fet servir tota la seva "sanya" contra Catalunya.
- La decisió d'aplicar el 155 era irrevocable?
- Rajoy i Puigdemont haurien d'haver actuat amb responsabilitat perquè aquesta patida d'escacs està afectant molta gent. El president del govern espanyol s'està comportant com un dictador, com un partit feixista, ja que assegura que actua perquè Catalunya està a Espanya sense pensar en ningú. És molt fàcil omplir-se la boca dient que és per la unitat d'Espanya i només els falta dir una "grande y libre". De veritat que hi ha dies que en el Senat em penso que hem viatjat a l'època preconstitucional. Us puc assegurar que està allà és molt dur.
Per altra banda, considero que no ha estat capaç de prendre la millor decisió, no per ell –que considero que ja és un cadàver polític – sinó per la gent. Ell havia de ser valent, sense pensar el que dirien d'ell, i convocar eleccions per buscar una àmplia majoria que voti la independència i llavors si que estarà legitimat per tirar endavant. Però ara mateix no hi ha una majoria que vulgui la independència.
[blockquote]"És molt fàcil omplir-se la boca dient que és per la unitat d'Espanya i només els falta dir por una grande y libre"[/blockquote]
- La compareixença de Rajoy i Sáenz de Santamaría al Senat era tant obligatòria com innecessària, no?
- I tant, va ser ridícul, un teatre. Pensa que en el Senat, on tenen majoria, es va presentar un text, a excepció de petits retocs que li va deixar fer al PSOE, que s'ha aprovat gairebé tal qual va arribar a la Cambra. Hem hagut de suportar que riguessin mentre deien que hi havien hagut ferits el dia 1-O. Al PP tant l'hi fa tot, Rajoy va allà, fa el seu discurs, l'aplaudeixen com al "Caudillo" i es riu de tots nosaltres mentre diu que tot ho fa per Espanya i per Catalunya. Això no és tot, també hem de sentir que com que hem sigut molt dolents pren aquesta mesura i que gairebé li hem de donar les gràcies. La seva compareixença va ser l'escenificació que buscava i que necessitava. És una burla.
- Considera que durant els mesos que la Generalitat estigui governada per Madrid es poden produir aldarulls al carrer?
- I tant. Espero que no però és molt possible. De moment ja han cessat els càrrecs dels Mossos d'Esquadra i ara el cos policial ja està en mans del ministre Zoido, i ja m'espero qualsevol cosa. Cal recordar que a aquest ministre i a la Guàrdia Civil se'ls va acusar de disparar pilotes de goma a immigrants que anaven nadant a la platja de Melilla i que van morir ofegats. En van sortir impunes. No oblidem que aquest ministre és així i sobretot, no ens esperem una resposta que no sigui aquesta.

Celia Cánovas, Xavier Domènech i Fèlix Alonso a Tarragona en una foto d'arxiu Foto: Jonathan Oca