El Consorci d'Aigües de Tarragona (CAT) ha fet una actuació per reforçar un tram de la canonada principal del minitransvasament de l'Ebre a l'Ametlla de Mar, a la comarca del Baix Ebre. El CAT ha explicat que l'obra evita que més endavant s'hagués de substituir el conducte, una acció preventiva que s'ha pogut programar gràcies al sistema de detecció a través de fibra òptica instal·lat a la canonada.
Aquest sistema permet monitorar les anomalies i avançar-se a rebentades i trencaments més greus. Els treballs, segons ha comunicat el Consorci, es van fer la setmana passada, en un punt fora de la variant que també es construeix a l'Ametlla de Mar. Aquestes obres «avancen a bon ritme» i s'acabaran a l'abril, amb un nou tram de 375 metres que s'allunya «del tram crític» més pròxim a la planta potabilitzadora.
Instal·lada la fibra òptica al 40% de la canonada principal del CAT
La fibra òptica ja s'ha instal·lat al 40% de la canonada principal del CAT, en uns 34 quilòmetres, no consecutius, en el primer tram «més crític» entre l'Ampolla i l'Ametlla de Mar, i entre l'Hospitalet de l'Infant i Cambrils. Aquesta setmana comencen els treballs per instal·lar-la al conducte entre l'Ametlla de Mar i l'Hospitalet de l'Infant.
A final d'any s'haurà desplegat totalment aquest projecte —85 quilòmetres— que permetrà monitorar ruptures i punts crítics a la canonada per anticipar-se a trencaments i rebentades d'aigua com les que es van produir a l'Ampolla i l'Ametlla de Mar. El sistema monitora el deteriorament registrant les ruptures de les espires d'acer del formigó pretesat a través dels esdeveniments acústics.
El president del CAT, Joan Alginet, ha destacat que «és una important inversió econòmica, però també en tranquil·litat», ja que detectar un «punt malmès a la xarxa ha evitat un nou col·lapse de la canonada».