El MNAT tancarà les seves portes per sotmetre's a una reforma

Durant el tancament de l’edifici de la Plaça del Rei, el Museu es trasllada a les instal·lacions del Tinglado 4 al Moll de Costa

Publicat el 12 d’abril de 2018 a les 14:12
El Museu Nacional Arqueològic de Tarragona (MNAT) iniciarà la setmana vinent la primera fase dels treballs de condicionament i modernització de les instal·lacions museístiques de la seva seu central a la plaça del Rei de la ciutat. Abans del tancament, el pròxim dilluns, el Museu organitza durant aquest cap de setmana 14 i 15 d’abril jornades de portes obertes perquè tothom qui ho desitgi pugui visitar les actuals instal·lacions abans de l’inici de les obres de renovació.
 
El projecte de reforma del MNAT preveu tres fases a quatre anys. La primera fase, que s’inicia ara i durarà fins al 2020, contempla les obres de condicionament arquitectònic i climatització a càrrec del Ministerio de Educación, Cultura y Deportes (4.023.000 euros), titular de l’equipament, i el trasllat i restauració de les peces exposades, a càrrec de la Generalitat de Catalunya (210.000 euros), encarregada de la gestió del Museu.

El projecte arquitectònic ha estat redactat pels arquitectes Miquel Orellana i Rubén Las Heras i intervindrà per donar solució a l’actual precarietat en què es troben les instal·lacions i millorar els aspectes de conservació preventiva, accessibilitat i confort per als visitants.
 
Abans però, s’iniciarà el procés de trasllat de les col·leccions, la major part de les quals serà traslladada temporalment als magatzems del MNAT per a la seva conservació i restauració, mentre una excepcional selecció de peces, especialment representativa de les col·leccions s’exposarà al Tinglado 4, al Moll de Costa del Port de Tarragona. Durant el tancament de l’edifici de la plaça del Rei, el MNAT es trasllada a les instal·lacions del Port per continuar funcionant i donar servei als visitants i, en especial, als escolars.

"Tàrraco/MNAT"
 
Sota el nom de "Tàrraco/MNAT", l’exposició de la T4 del Port presentarà una síntesi de la història de Tàrraco amb una selecció excepcional i representativa de les col·leccions museístiques. Algunes d’aquestes peces com les provinents del Teatre romà (dues estàtues de togats i un cuirassat) o les col·leccions de bronze s’estan restaurant actualment al Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya per a la seva exposició, que s’inaugurarà el pròxim 16 de juny amb motiu de la celebració dels XVIII Jocs Mediterranis que tindran lloc a la ciutat i altres seus del territori, del 22 de juny a l’1 de juliol del 2018.
 
Un cop finalitzades les obres de condicionament, el 2020, s’iniciarà la segona fase del projecte de reforma del MNAT que afecta la museografia. El projecte museogràfic, que s’està acabant de redactar actualment, i la seva instal·lació, van a càrrec del Departament de Cultura de la Generalitat i suposen una inversió aproximada d’1.100.000 €. La nova exposició permanent obrirà al públic el 2021 amb un nou discurs renovat i actual i una museografia moderna i experiencial.
 
Finalment, la tercera fase concertarà un itinerari conceptual i museogràfic que unirà el MNAT amb el Pretori i les voltes del Circ. Un projecte conjunt amb el Museu d’Història de la Ciutat de l’Ajuntament de Tarragona que té la voluntat de fer d’aquest pol patrimonial, l’epicentre del coneixement del passat romà de Tàrraco i de la romanitat a Catalunya.