El 'notíciestgn' envelleix 30 anys a l'alcalde Ballesteros

El setmanari explica que Tarragona va directe cap a un envelliment radical de la societat

Publicat el 29 d’abril de 2014 a les 16:42
Simulació d’envelliment de l’alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, realitzada a partir d’una obra de l’artista tarragoní Menpo. L’any 2040 el polític complirà 80 anys. Foto: NotíciesTarragona.

El setmanari notíciestgn ha posat a l'alcalde Ballesteros 30 anys a sobre per il·lustrar l'envelliment que patirà la població de Tarragona en els pròxims anys. Més concretament, es preveu que les comarques de Tarragona continuaran liderant el creixement poblacional de Catalunya en les pròximes dècades. Segons les darreres projeccions poblacionals de la Generalitat, el país podria superar els 10 milions d’habitants durant la tercera dècada del segle XXI i la demarcació de Tarragona superarà la barrera del milió d’habitants entre 2021 i 2030. Aquest creixement poblacional, però, vindrà acompanyat d’un progressiu envelliment de la societat tarragonina, que només en set anys (2021) ja passarà a tenir més de 119.000 habitants per sobre dels 65 anys. El punt àlgid d’envelliment de la població serà al voltant de 2040, quan els nascuts durant el ‘baby boom’ dels anys 70 arribaran a la tercera edat sense que les generacions posteriors hagin rejovenit la societat amb prou naixements. Una dada altament preocupant és que a l’inici de la quarta dècada del segle un de cada quatre residents en edat de treballar ja haurà superat la barrera dels 55 anys.  
 
Afrontar l’envelliment de la població és un dels principals reptes de les administracions públiques a mitjà i llarg termini, ja que serveis bàsics com la sanitat, l’atenció a la dependència, la mobilitat o l’ensenyament es veuran forçosament obligats a experimentar canvis dràstics per adaptar-se a les noves realitats socials. L’any 2040 la demarcació tarragonina tindrà més d’un milió d’habitants, dels quals més d’un 25% seran vells, amb una especial incidència dels col·lectius d’edats superiors als 80 anys (amb creixements de més del 50% en relació amb l’actualitat). Si bé és difícil fer projeccions poblacionals a tan llarg termini, els experts alerten que a Tarragona en el futur hi haurà un gran dèficit de persones en edat de treballar, fins al punt que l’any 2040 el gran gruix de persones cotitzants ja haurà superat la barrera dels 55 anys. Per contra, hi haurà un important grup de ciutadans joves (de 0 a 15) que naixeran un cop s’hagi consolidat la recuperació econòmica i també existirà un «forat» poblacional d’edats compreses entre els 18 i els 45, fruit de la baixa natalitat d’aquest inici de segle, que a més va acompanyat d’un estancament de la immigració. 
 
En aquest sentit, el darrer estudi de projecció poblacional publicat per la Generalitat apunta que el futur mercat laboral de Tarragona dependrà en bona mesura dels índexs d’immigració que es registrin en les dues pròximes dècades. 
 
Projecció a 2021

Les previsions a mitjà termini són més fiables i alhora també colpidores pel que fa a l’envelliment de la societat tarragonina. 
 
L’àmbit del Camp de Tarragona és el de més creixement projectat en l’horitzó 2021: la població podria passar de 584.660 habitants l’any 2008 a 713 mil habitants l’any 2021, fet que representa un creixement del 22% amb relació a la població del 2008. El Camp de Tarragona és l’àmbit on s’espera el creixement més important de la xifra de població en edat escolar, que passarà de 98.617 habitants de 0 a 15 anys l’any 2008 a 129 mil l’any 2021, la qual cosa representa un augment del 31%. La població en edat laboral, 402.443 habitants l’any 2008, podria créixer un 16% i atènyer la xifra de 465 mil habitants. El nombre de persones grans que residirà al Camp de Tarragona tindrà un dels creixements relatius més alts: la xifra de població de 65 anys i més, de 83.600 habitants el 2008, podria arribar a 119 mil habitants el 2021, un augment del 42%. Aquest augment serà més intens per al grup de més edat, de 80 anys i més, que pot augmentar en un 50% en relació amb les xifres actuals. 
 
Projecció a 2040
 
Es preveu que Catalunya tindrà 8 milions d’habitants l’any 2021 i que l’any 2040 la xifra de població se situarà prop dels 10 milions d’habitants. Els resultats de les projeccions indiquen que la piràmide demogràfica evolucionarà cap a una distribució més envellida a mitjà termini i, sobretot, a llarg termini. Pel que fa la població en edat escolar (de 0 a 15 anys), es preveu que les xifres seran més altes que les actuals en tot el període de projecció, amb una tendència clara de creixement fins al 2021, encara que després s’esperen fluctuacions, com a resultat dels cicles que presentarà la xifra de naixements.
 
Es preveu que el nombre d’habitants en edat de treballar (de 16 a 64 anys) tindrà un creixement lent en els horitzons d’aquesta projecció. Cal destacar que patirà un fort envelliment, en la mesura que les generacions plenes dels setanta vagin transitant, primer cap a les edats laborals madures i finalment cap a les edats de jubilació i siguin substituïdes per generacions molt menys nombroses. És important constatar que fins i tot l’arribada continuada d’immigrants no podrà evitar l’envelliment de la força de treball, de manera que es preveu que l’any 2040 una de cada 4 persones en edat laboral tingui de 55 a 64 anys.
El nombre d’habitants de 65 anys i més creixerà en tot el període de projecció, però amb especial intensitat al final de la quarta dècada del segle XXI, perquè en aquesta data ingressaran en edat de jubilació les generacions plenes nascudes els primers anys setanta del segle XX. L’entrada en edat de jubilació d’aquestes generacions comportarà que la població de 65 anys i més assoleixi màxims històrics i que el pes relatiu de la població de 65 i més anys superi el 25% l’any 2040. En aquest horitzó, el creixement ràpid de la població en edat de jubilació, combinat amb el creixement lent de la xifra de població en edat laboral, comportarà un important augment de les ràtios de dependència. Es preveu que l’esperança de vida continuï augmentant, la qual cosa contribuirà a l’augment de població de més edat i en particular del nombre d’habitants de 80 anys i més.
 
Les projeccions comarcals apunten cap al fet que continuarà la difusió de la població en el territori, més enllà de l’àmbit metropolità, amb un creixement demogràfic més alt en els territoris fora de l’àmbit metropolità, tal com s’ha anat registrant els darrers anys. El creixement de la població en les edats de jubilació (65 anys i més) i en les edats molt avançades (80 anys i més) serà molt contrastat territorialment, amb augments molt importants als territoris que són actualment els menys envellits, com ara el Camp de Tarragona i les comarques metropolitanes (llevat del Barcelonès).
 
En les projeccions realitzades pels experts s’inclouen dos escenaris alternatius: l’escenari baix i l’escenari alt. L’escenari baix preveu que les xifres totals de població romanguin semblants a les actuals, mentre que, d’acord amb el resultat de l’escenari de més creixement, l’escenari alt, la població de Catalunya podria atènyer 8,4 milions el 2021 i fins i tot sobrepassar la xifra de 10 milions d’habitants cap al 2040. L’envelliment a mitjà i llarg termini de l’estructura demogràfica apareix també amb força en els escenaris alternatius.