En aquest sentit, el Port de Tarragona ha estat el que més ha crescut entre els deu principals de l'Estat. L'impuls d'aquestes xifres ha arribat a través dels productes agroalimentaris —especialment els cereals— (+28,5%) i el cru de petroli (+24,8%), que han registrat rècords històrics. Els 33 milions de tornes en tràfic de mercaderies s'ha quedat a prop dels 33,3 milions de tones de l'any 2019, el previ a la pandèmia.
Saül Garreta s'ha fixat com a prioritat millorar les xifres de mercaderies de càrrega general, que han patit un retrocés, situant-se en el 6% del total. En aquest sentit, els líquids representen el 63% del tràfic, mentre que els sòlids se situen en el 31%. El descens en la càrrega general ha vingut donat pel tancament de la línia ro-ro amb Turquia i la recuperació de la concessió del Moll d'Andalusia.
Màxims històrics en la circulació de camions
El gran moviment de productes agroalimentaris ha impulsat a màxims històrics la circulació de camions al Port de Tarragona. L'any 2023 es van registrar un total de 952.832 entrades i sortides de camions en el recinte portuari, mentre el 2022 en van ser 833.414 (segon millor resultat i el 2019, en van ser 833.367, tercer millor any).En l'apartat del ferrocarril també s'ha registrat moviments a l'alça. Hi ha hagut un increment de les composicions d'automòbils (+31,1%). En aquest sentit, els principals increments venen dels trens des de Barcelona amb origen europeu (66 entrades versus 14 el 2022), trànsit des de Navarra (+17 trens) i el trànsit cap a Andalusia (10 trens).
El tràfic d'agroalimentaris també s'ha traduït en un increment de les composicions de cereal (+52%) amb 652 combois el 2023 versus els 429 de 2022.
"El millor any en xifres de sanejament financer"
El Port de Tarragona va tancar el 2023 amb una sòlida situació econòmica, amb 64,5 milions d'euros d'ingressos —una xifra similar a la de 2022—. Així mateix, el president del Port ha destacat el rècord en el balanç de l'EBITDA, que ha arribat als 34,9 MEUR. Sobre aquesta qüestió, Saül Garreta ha assenyalat que "el 2023 ha estat el millor any en xifres de sanejament financer".Els resultats d'explotació i resultats abans d'impostos continuen per sobre dels 10 milions d'euros de beneficis, mentre que l'APT continua reduint l'endeutament a raó de 4 milions d'euros anuals juntament amb l'increment de la tresoreria en els darrers exercicis, que ara se situa en els 62,7 MEUR.
El president de l'APT ha explicat que "la solidesa econòmica permetrà seguir amb bon ritme el cicle inversor en les infraestructures estratègiques que permetran que el Port de Tarragona afronti amb garanties d'èxit un futur marcat per la sostenibilitat, la transició energètica i la transformació econòmica".
Durant el 2023 es van invertir 16 milions d'euros, una xifra inferior a la dels anys anteriors perquè no es van executar construccions de molls. En aquest sentit, en els pròxims anys es preveu un increment en aquesta xifra, ja que està previst iniciar la construcció del Contradic de Ponent.
La gran aposta per la transició energètica
Per a Garreta, "la solidesa estructural del Port de Tarragona és un punt fort que hem d'aprofitar per a implementar l'estratègia #RumbEcoPort2027 per aconseguir realitzar la transició energètica del sistema portuari i la descarbonització del sector de la logística".Saül Garreta ha manifestat que "més enllà de les xifres, vull destacar l'esforç que estem fent per preparar-nos pel futur. Parlo de la transició energètica, la descarbonització, la diversificació dels tràfics o l'aposta pel ferrocarril". En aquest sentit, ha recordat que en aquestes reptes de futur van de la mà de la indústria petroquímica.
Aquí entren en joc els projectes que s'estan executant i que seran una realitat en un horitzó de dos anys, com la Zona d'Activitats Logístiques (ZAL), la Xarxa Natura 2000, la Terminal de la Boella o la Terminal de Guadalajara-Marchamalo. Així mateix, també hi ha el Contradic de Ponent, que suposarà una inversió de 97 MEUR.
Garreta també ha destacat l'aposta per les energies renovables, especialment la solar i l'hidrogen. En aquest sentit, l'objectiu és l'autosuficiència energètica, fent un pas més amb l'emmagatzematge de l'energia solar. Pel que fa a l'hidrogen, cal recordar que la seu de la Vall de l'Hidrogen Verd de Catalunya està al Port de Tarragona.
El president del Port de Tarragona també ha estès la mà al sector primari, recordant que "som els seus aliats, no som els seus enemics". En aquest àmbit ha recordat que la infraestructura tarragonina és la porta de sortida dels productes del camp i del bestiar del Camp de Tarragona, les Terres de l'Ebre i Lleida.
Els creuers freguen les xifres prèvies a la pandèmia
L'activitat del sector de creuers ha mantingut la seva recuperació al llarg de l'exercici 2023. Durant la passada temporada es van realitzar 57 escales enfront de les 36 de 2022, i el nombre de creueristes va ser de 115.022 amb un increment del 80,1% respecte els de l'any anterior. Aquestes dades superen les dades de 2018 i s'apropen a les xifres de l'any 2019, marcat com a referència abans de la pandèmia.Les previsions d'aquest 2024 són d'una seixantena d'escales i uns 122.000 passatgers, una xifra molt pròxima a la de 2019 que va tancar amb més de 130.000 passatgers. L'impacte econòmic de l'activitat de creuers va ser de més de 15 MEUR de despesa dels passatgers en lleure, transport i restauració, principalment, segons els estàndards de la CLIA i l'enquesta d'Eurecat duta a terme per a la Taula Institucionals de Creuers.
El turisme de creuers rebrà un impuls qualitatiu molt important amb la inauguració de la nova terminal de passatgers que està construint Global Port Holding al Moll de Balears amb una inversió de 5,5 milions d'euros i una superfície de 2.200 m2. La inauguració d'aquesta nova infraestructura està prevista per a l'11 de juny coincidint amb l'inici de la 64a edició de l'assemblea de MedCruise.