Així mateix, els treballadors, al marge dels sindicats, han reclamat més personal i eines per fer la seva feina. Alhora, han demanat ser reconeguts com a agents de l'autoritat. "És de sentit comú que se'ns doti de mesures per tornar vius a casa", han expressat.
El personal del CIRE és el col·lectiu que treballa "amb més risc"
Una de les portaveus és la Francina, funcionària de vigilància al centre penitenciari Mas d'Enric del Catllar, on la passada setmana una cuinera va ser assassinada per un reclús que es va suïcidar posteriorment. En aquest sentit, ha incidit en la necessitat "de treballar en un ordre" per preservar la seguretat a les presons.Aquesta treballadora ha dit, per exemple, que el personal del CIRE (Centre d'Iniciatives per a la Reinserció) és el col·lectiu que treballa "amb més risc", ja que ho fan en espais com la cuina, on hi ha ganivets, o en tallers on hi ha tisores, cúters o tornavisos que en un moment determinat poden ser armes.
"Com l'arma blanca que va matar la Núria", ha dit en relació a la cuinera morta a mans d'un intern dimecres passat a la presó del Catllar.
"Ens lliguen de mans i peus"
La Francina també ha denunciat "el bonisme" de les polítiques de l'administració penitenciària que, en forma de circulars o instruccions, ha minvat l'autoritat i la seguretat del col·lectiu de presons i no els deixa treballar. "Ens lliguen de mans i peus", ha dit aquesta funcionària, que ha lamentat no tenir mitjans per sancionar agressions verbals o conductes que, a causa d'això, acaben derivant en agressions físiques.Alguns exemples d'aquesta deriva citats pels treballadors durant la roda de premsa tenen a veure amb el fet que cada vegada poden fer menys escorcolls —on de vegades troben droga, mòbils o armes de fabricació artesanal— o que les sancions als interns s'apliquen a la baixa.