Un estudi pioner entre un restaurant de Salou i la URV troba un ús sorprenent a la gelatina

La URV i el restaurant Deliranto de Salou s'uneixen en una investigació sorprenent i pionera que ha aconseguit convertir la gelatina en filtres de llum

  • Sorprenent nou ús de la gelatina després de l'estudi de la URV. -
Publicat el 14 d’agost de 2024 a les 11:25

La URV i el restaurant Deliranto de Salou han creat filtres de llum fets amb gelatina, un ús del material culinari "important i pioner". Els filtres es poden usar com a lents d'aparells òptics en ulleres de sol, microscopis o càmeres, i tenen l'avantatge que són biodegradables, de baix cost i molt versàtils. Un altre avantatge és que, amb la gelatina, el material creat es pot fer "tan gran com calgui". Cada film creat té característiques diferents - ultravioletes, infrarojos o altres - segons les propietats concretes que li donen les nanopartícules metàl·liques aplicades, bàsicament d'or i plata. Després es deshidrata amb un canvi de temperatura i les nanopartícules mantenen les propietats òptiques perquè no han tingut temps d'agregar-se.

La investigació s'ha fet al departament de Química Física i Inorgànica de la Universitat Rovira i Virgili (URV). Hi ha participant els investigadors de la URV Ramón Álvarez-Puebla, Brian Becerril i Yoel Negrín, i el xef del restaurant de Salou Deliranto, Pep Moreno. També hi ha col·laborat des del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) i de la Universitat de Vigo.

Fa temps que Moreno i Álvarez-Puebla, que lidera el grup de recerca de Plasmònica i Ultradetecció, col·laboren en l'estudi de la interacció de la llum amb la matèria a través de nanopartícules amb diferents propietats òptiques. Els investigadors "van intuir possibilitats" en les làmines de gelatina, perquè "són transparents, fines i, sobretot, homogènies, ja que el sabor o l'aroma hi queden perfectament dispersats". Això era important perquè "un dels problemes" amb què topen amb les nanopartícules, és que col·locades en una superfície, "canvien les propietats òptiques en ajuntar-se, i no es poden controlar".