Investigadors del Pere Mata busquen voluntaris als Mercats de Reus per una recerca sobre salut mental

Es necessiten persones d’entre 18 i 55 anys, sense diagnòstic psiquiàtric, que vulguin col·laborar fent-se una anàlisi de sang

  • Imatge d'arxiu de la presentació del projecte a l'Institut Pere Mata -
Publicat el 17 de desembre de 2024 a les 12:49
Actualitzat el 17 de desembre de 2024 a les 15:17

Amb la col·laboració de l’Ajuntament de Reus i dels mercats municipals Central i del Carrilet, investigadors de l’Institut Pere Mata explicaran in situ en aquests dos espais dos treballs de recerca que estan realitzant sobre salut mental, i per als quals necessiten persones voluntàries que hi vulguin col·laborar com a controls.

Concretament, es busquen persones d’entre 18 i 55 anys, sense diagnòstic psiquiàtric, que vulguin col·laborar fent-se una anàlisi de sang. Els investigadors compararan les analítiques de les persones amb diagnòstic psiquiàtric que participen en l’estudi amb la de les persones control i podran identificar les diferències. Les persones interessades poden emplenar el formulari que es pot trobar en el següent enllaç.

Els investigadors estaran al Mercat del Carrilet del 17 al 19 de desembre, d’11 a 13 hores; i al Mercat Central, els dies 20 (d’11 a 13 i de 18 a 20 hores) i 21 de desembre (només matí). A més de cercar persones voluntàries per a la recerca, es farà divulgació dels dos estudis de recerca que s’estan desenvolupant finançats per La Marató.

voluntaris recerca salut mental pere mata iispv reus nacio
El reclutament de voluntaris s'ha començat aquest dimarts 17 de desembre. Foto: Cedida

Estudis sobre trastorn bipolar i psicopatia

En el primer estudi, anomenat BIPODEX, els investigadors han descobert que les persones amb diagnòstic de trastorn bipolar, i que tenen una variant genètica en el gen DDR1, manifesten un alentiment en la velocitat en què el seu cervell processa la informació. Aquest fet incideix en les funcions de la vida diària d’aquestes persones. Aquests resultats preliminars de l’estudi BIPODEX s’han publicat recentment en una de les millors revistes científiques en psiquiatria, Molecular Psychiatry Journal, i són rellevants perquè ens diuen que hi ha factors genètics que es relacionen amb la qualitat de vida dels pacients amb trastorn bipolar.

Per avançar en aquesta línia, l’equip investigador està buscant molècules a la sang, procedents del cervell, que puguin ser útils per a predir quines persones amb diagnòstic de trastorn bipolar tenen risc de presentar alentiment en el funcionament del cervell.

Pel que fa a l’altre estudi de l’Institut Pere Mata, anomenat INSCRIPTION, els investigadors estan treballant en una eina multimodal que permetrà identificar aquells individus que tindran un risc més alt de desenvolupar un episodi psicòtic. Aquesta eina inclourà marcadors genètics i de ressonància magnètica, que es combinarà amb l’expressió gènica dels progenitors neuronals del neuroepiteli olfactiu, unes neurones fàcilment accessibles a través del nas.

gerard muntane elisabet vilella pere mata recerca salut mental sandra perez nacio
Muntané i Vilella lideren ambdós projectes amb finançament de La Marató. Foto: S.P

 
Tant l’estudi BIPODEX i com l’estudi INSCRIPTION són finançats per la Fundació La Marató de 3Cat. BIPODEX és un projecte coordinat per la Dra. Elisabet Vilella en el que també hi participen altres institucions de prestigi com la Fundació Josep Carreras, l’Hospital Clínic de Barcelona i la Universitat del País Basc. Per la seva banda, en el projecte INSCRIPTION, liderat pel Dr. Gerard Muntané, hi participen la Fundació Pasqual Maragall i l’Institut de recerca de l’Hospital del Mar de Barcelona.