Valls dona el tret de sortida al festival internacional de titelles Guant aquest divendres i ho fa de la mà d'un espectacle molt singular, que es representa a la nit. Es tracta d'un número de teatre popular de marionetes de la Itàlia meridional, conegut com a "opera dei pupi". Els dos germans Bumbello, de la companyia "Opera dei Pupi Brigliadoro", assagen al Teatre Principal, rodejats de la quarantena de titelles de tija que conformen l'espectacle. Pesen entre 10 i 12 quilos i estan fetes de forma artesanal amb fusta. La majoria representen soldats medievals i van carregades d'armadures de metall. No és habitual que aquesta dramatúrgia tradicional, reconeguda per la Unesco com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat, surti dels teatrets sicilians. Per primer cop aquesta companyia fa una gira per Catalunya i ara fa parada a Valls i comarca. Set companyies, sessions per als centres educatius, visites guiades, tallers i una exposició de titelles provinent de Granada omplen els cinc dies del Guant, en la seva 13a edició.
Com cada any, el municipi de Valls i els d'Alcover, el Morell i la Pobla de Mafumet acullen les companyies que representen espectacles als teatres d'aquestes localitats. L'organització del festival Guant busca complaure petits i també grans. Per aquest motiu, s'han programat espectacles pensats per a públic adult. Un d'ells és "Veus de Txernòbil" -de la companyia Potcuia-, basat en fets reals, a partir de testimonis directes, sobre la tragèdia de l'accident a la nuclear.
El festival també reconeix el valor de companyies de llarga trajectòria, enguany amb L'Estenedor Teatre i l'espectacle familiar "El col·leccionista de pors", que inaugura oficialment aquest divendres el festival al Teatre Principal. Després ocuparà l'escenari la companyia siciliana, en una de les poques ocasions en què la saga de titellaires surt de gira fora del seu teatret de Palerm per arribar a Catalunya.
La complexitat de traslladar tot el muntatge, de gran complexitat i envergadura, i la quarantena de titelles fetes de fusta i metall fa que la família Bumbello no acostumi a moure's. L'Opera dei Pupi és una forma teatral popular, que interpretava en cicles i per episodis, les aventures dels herois paladins medievals com Rotllà -Orland furiós, en italià. "Són marionetes úniques perquè la tradició és única", explica Salvatore Bumbello.
"Pesen uns 12 quilos, de fora són de metall i de dins, de fusta, a les titelles els posem veu i movem perquè tanquin la visera del casc o treguin l'espasa i lluitin", afegeix Salvatore. Ell porta una peculiar sandàlia de fusta que, donant cops de peu, marca el ritme de les batalles i reforça el so del relat, acompanyat musicalment per un organet. Assegura que alguns d'aquests contes tenien tant èxit que s'havien arribat a dilatar un any.
L'espectacle, titulat "Duello di Orlando e Rinaldo per amore della bella Angelica", es representa a Valls, a Alcover i al Morell. El programa del festival Guant aglutina una diversitat d'actes. "Enguany el festival presenta un ventall molt divers de companyies i espectacles, amb tècniques molt diferents -de tija, taula, multidisciplinaris...- i espectacles per a infants i també per adults", conclou el director artístic del Guant, Eudald Farré.
Les marionetes més tradicionals de Sicília obren el teló a Valls
L'"Opera dei Pupi", un gènere teatral reconegut com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat, principal atractiu del festival Guant
Publicat el 10 de novembre de 2017 a les 15:53
Et pot interessar
-
Societat El TramCamp comença a prendre forma: Ferrocarrils adjudica set combois per 59,7 milions
-
Societat La Unió de Botiguers de Reus estrena una audioguia per descobrir la història comercial de la ciutat
-
Societat La Fira de Bandolers d'Alcover presenta les espardenyes oficials dels Morells i Voltors
-
Societat Augmenten els usuaris del servei de transport de viatgers a la Conca de Barberà
-
Societat El Monestir de Poblet es consolida com a «porta d'entrada» al turisme de la Conca de Barberà
-
Societat La Diputació de Tarragona inverteix 4,3 milions per reparar danys causats per fenòmens meteorològics