Nota sobre el mapa: Les bombolles representen l'evolució dels delictes el 2019: com més petita, més es va reduir la criminalitat i, com més gran, més va créixer. Picant sobre cada ciutat (bombolla), es desplega el seu nom, el nombre de delictes per tipus el 2019 i 2018, l'evolució percentual els dos anys i, en els principals delictes, la ràtio per 1.000 habitants del 2019. També es pot desplaçar o fer més o menys gran el zoom de la imatge, necessari per observar millor zones de molta densitat de ciutats com l'entorn de Barcelona.
Les ciutats catalanes van ser llocs menys segurs el 2019 que l'any anterior. En els 43 municipis de més de 30.000 habitants -aquells pels quals el ministeri de l'Interior ofereix dades-, la criminalitat va créixer un 3,7%. Sobretot ho van fer, però, els delictes més violents, com els assassinats -consumats o no-, els delictes sexuals -i especialment les violacions- o els robatoris amb violència, mentre que, per contra, la quantitat de furts es va mantenir.
A la demarcació de Tarragona es van registrar 39.547 infraccions penals, un 0,6% menys que l'any anterior. Els delictes contra la llibertat i la indemnitat sexual es van disparar un 34,3% el 2019 –de 239 a 321 casos. Aquí destaca sobretot l'augment d'un 50% de les agressions sexuals amb penetració, que van passar de 40 a 60 al Camp i l'Ebre. Entre els tipus delictius que van a l'alça també destaquen el tràfic de drogues amb un 30,2% d'increment, els delictes greus i menys greus de lesions (8,5%), els robatoris amb violència i intimidació (5,9%) i la sostracció de vehicles (6,1%).
Baixen els homicidis a Tarragona
Pel que fa als homicidis intencionats, se'n van consumar 60 -15 més que el 2018- i se'n van intentar uns altres 188 -20 més que l'any anterior-. Igualment, van tenir lloc sis segrestos i 3.359 delictes de lesions i baralles -el 2018 en van ser 3.225-, a més de 3.031 delictes contra la llibertat i indemnitat sexual, dels quals 557 van ser agressions sexuals amb penetració -2.598 i 468, l'any anterior respectivament.
Per contra, a les comarques tarragonines hi va haver set homicidis dolosos i assassinats consumats, un menys que el 2018, i 21 en grau de temptativa, un 12,5% menys que l'any anterior. Els segrests van passar de quatre a tres. Els robatoris amb força en domicilis van retrocedir un 7,1%% -fins als 3.291, la qual cosa equival a una mitjana de nou al dia- i els furts van baixar un 3,9%, fins als 9.382 casos -26 diaris.
Un 30% menys de robatoris amb força en domicilis a Tarragona
A Catalunya, els robatoris amb violència i intimidació van incrementar-se un 17,5%, fins als 26.448, mentre que els robatoris a domicilis i establiments van caure un 1,4%, fins als 33.993 -d'aquests, uns 10.000 van ser establiments i la resta, a cases particulars-. Per altra banda, hi van haver 192.052 furts, 9.713 robatoris de vehicles, 2.605 delictes de tràfic de drogues i un llarg etcètera, fins als 489.116 delictes totals registrats a ciutats catalanes, 17.606 més que el 2018.
A Tarragona, però, després d'haver registrat un repunt de més del 9% l'any 2018, l'any passat les infraccions penals van retrocedir un 7,2% , fins als 9.011 fets coneguts. A la ciutat es va mantenir la xifra d'un homicidi dolós o assassinat, i es va passar de quatre a cinc temptatives. Els delictes contra la llibertat i la indemnitat sexual van pujar de 42 a 58, un 38,1% més. En el cas de les violacions, se'n van denunciar vuit davant les set de l'any anterior.
Els robatoris amb violència i intimidació es van enfilar fins als 314 casos -un 11,3% més-, però els robatoris amb força en domicilis, establiments i altres instal·lacions van davallar un 22,7%. Aquí destaca sobretot el descens dels robatoris amb força en domicilis, amb un 29,8% menys de casos -de 630 a 442. Els furts també van recular un 7,3%. Per contra, es van sostreure 140 vehicles -un 8,5% més- i els casos de tràfic de drogues van passar de 28 a 46, un 64,3% més.
Un augment al total de Catalunya
La reducció de la criminialitat que ha viscut Tarragona no ha estat homogència De fet, el nombre de delictes als grans municipis de les demarcacions de Barcelona i Girona va augmentar entorn del 4,5%, mentre que va caure lleugerament a Tarragona i Lleida. Pel que fa a les grans ciutats de la demarcació, els fets delictius coneguts només van créixer a Reus i el Vendrell, segons detalla l'estadística, mentre que a la ciutat de Tarragona és on més es van reduir.
Nota sobre el mapa: Les bombolles representen la ràtio de delictes el 2019 per cada 1.000 habitants: com més petita, menys criminalitat i, com més gran, més n'hi va haver. Picant sobre cada ciutat (bombolla), es desplega el seu nom, el nombre de delictes per tipus el 2019 i 2018, l'evolució percentual els dos anys i, en els principals delictes, la ràtio per 1.000 habitants del 2019. També es pot desplaçar o fer més o menys gran el zoom de la imatge, necessari per observar millor zones de molta densitat de ciutats com l'entorn de Barcelona.
Més enllà de l'evolució del darrer any, però, la ràtio de delictes per habitants marca millor el nivell de criminalitat a cada municipi. I on és superior és al Prat de Llobregat, amb 168,1 delictes per cada 1.000 veïns, per damunt de Barcelona (122,3), Sant Adrià de Besòs (108,6), ben a prop. Els segueixen, més al nord, Lloret de Mar (92,3) i Girona (69,3), lleugerament per damunt de la mitjana de les ciutats del país (63,7).
Per contra, el municipi gran més segur és Sant Pere de Ribes, amb només 28 delictes per cada 1.000 habitants, l'any passat, una mica millor que a Tortosa (32,5), Sant Feliu de Llobregat (33), Sant Joan Despí (33,3) o Ripollet (33,4), aquests tres darrers de l'entorn de Barcelona, on també se situen algunes de les ciutats amb més criminalitat, com hem vist. Pel que fa a les violacions, el municipi més insegur és Blanes, on n'hi van haver 7 per cada 10.000 veïns, just per davant de Lleida, el Vendrell o Manresa, amb 6.
Totes les dades es poden consultar en la següent taula (dividida en cinc pàgines), amb possibilitat de buscar municipis al cercador i de reordenar les columnes en funció de la variable desitjada:
MAPES La criminalitat a Tarragona: es doblen les agressions sexuals i pugen els robatoris i les drogues
La criminalitat ha baixat un 0'6% aquest 2019 a la demarcació de Tarragona. Es van registrar 39.547 infraccions penals, un 0,6% menys
Ara a portada
-
Societat Transports inverteix dos milions per reparar set quilòmetres de l'A-27 entre Tarragona i la Pobla de Mafumet TarragonaDigital
-
Societat Transports confirma que arreglarà l'A-27 després de confirmar el mal estat de la carretera TarragonaDigital
-
-
Societat L'Ajuntament de Reus aplica nous tractaments per disminuir les plagues i les seves afectacions TarragonaDigital
-
Política ERC alerta que l'Ajuntament de Tarragona s'exposa a indemitzacions milionàries pel contracte de la brossa TarragonaDigital

- Roger Tugas Vilardell
- Periodista de dades i director de Polis
Publicat el 26 de febrer de 2020 a les 09:52
Et pot interessar
-
Societat L'Arboç programa més de 60 actes en la dotzena edició de la Fira Modernista del Penedès
-
Societat La Diputació reforça el suport al món local amb una modificació de crèdit de 51 milions d'euros
-
Societat Els nivells de reverberació a l'escola Prat de la Riba de Reus superen els llindars recomanats
-
Societat Òmnium Conca de Barberà i Baixa Segarra impulsen diverses activitats amb motiu de Sant Jordi i la Setmana Medieval