Els "imprescindibles"
Comencem aquest recull amb la part més tradicional, més acèrrima a creences i on la ciutadania es volca per honorar a la patrona de la ciutat.
1. El Seguici, la professó i l'entrada del Braç de Santa Tecla
Tarragona té la sort, gràcies als esforços del consistori i de les diferents entitats, de disposar d'un dels Seguicis Populars més importants i complets d'arreu dels Països Catalans. Actualment compta amb vuit figures de bestiari, set balls, dues representacions al·legòriques -la Moixiganga i el Ball dels set pecats capitals- i amb set grups d'entremesos. No es pot perdre l'oportunitat de veure en primera persona com ballen els elements del Seguici tarragoní.
Data, hora i lloc: el 22 de setembre, a les 19 h. La Cercavila de Santa Tecla amb la primera sortida al complet de tot el Seguici Popular. Sortida a la plaça de la Font.
Data, hora i lloc: 23 de setembre a les 9.15 h, a la plaça de la Font. L'Anada a Ofici amb el Seguici Popular i salutació a la Senyera pels trompeters municipals a la confluència dels carrers dels Cavallers i la Nau, als Quatre Cantons i a la plaça de les Cols.
Data, hora i lloc: 23 de setembre a les 18.15 h, des de la plaça de la Font. L'Anada a la Professó amb el Seguici Popular.
Data, hora i lloc: 23 de setembre a les 21 h, al pla de la Seu. L'Entrada del Braç de Santa Tecla. En retornar la relíquia a la Catedral, tot el Seguici Popular s'obre al seu pas i executa la ballada conjunta.

El Braç de Santa Tecla entrant a la Catedral de Tarragona Foto: Júlia Abelló
2. La Baixada de l'Àliga
No es podria entendre una Santa Tecla sense la tradicional i multitudinària Baixada de l'Àliga. Aquest acte, en el qual també hi participen la Mulassa, el Lleó i els Gegants Vells, aplegaran milers de persones que esperen veure com ballen els elements del Seguici a ritme de l'Amparito Roca.
Data, hora i lloc: dijous, 21 de setembre a les 12 h de la nit, a les escales del Pla de la Seu, a la plaça de les Cols.
3. Les diades castelleres
Tarragona és per excel·lència la ciutat dels castells i així es demostra cada vegada que hi ha diada. Per Santa Tecla, com és habitual n'hi ha tres.
Diada del Primer Diumenge
Data, hora i lloc: diumenge, 17 de setembre a les 12 h a la plaça de la Font. Aquesta diada consta de tres rondes i la colla que no completi les tres construccions pot arribar a realitzar fins a dues tandes més, mantenint sempre l'ordre sortejat. Els pilars tancaran la diada.
Diada de Santa Tecla
Data, hora i lloc: dissabte 23, a les 13 h a la plaça de la Font. E aquesta diada les colles de la ciutat solen fer els millors castells i tancar grans actuacions. La diada acaba amb el tradicional pilar al balcó, en el qual l'enxaneta puja.
Diada de la Mercè
Data, hora i lloc: diumenge 24 de setembre, a les 13 h, a la plaça de les Cols. En aquesta diada, cada colla ofereix dos castells i un pilar i es tanca amb els emotius i esperats pilars caminant.
Els pilars caminant han de pujar els vint esglaons de la Seu, baixar-los i enfilar el carrer Major fins a entrar a la plaça de la Font per arribar a les portes de l'Ajuntament.

La Colla Jove celebra el seu primer 3 de 9 amb folre i agulla carregat en la diada del Primer Diumenge del 2016 Foto: Júlia Abelló
4. El Correfoc de Santa Tecla
Per acomiadar els 10 dies de festa no hi ha res millor que celebrar-ho amb el Correfoc de Santa Tecla. Com ja és tradició, el foc omple l'última nit festiva i s'encarrega de cremar les últimes hores de la Festa Major i on Tarragona s'acosta més a l'infern de la mà del Ball de Diables de Vilanova i la Geltrú, Ball de Diables de Cervera, Ball de Diables de Torredembarra, Ball de Diables de Tarragona, Colla Diables Voramar del Serrallo, Drac del Morell, Drac de Llorenç del Penedès, Drac de Tarragona, Bou de Tarragona, Víbria de Tarragona i Griu de Tarragona.
Data, hora i lloc: diumenge 24 de setembre, a les 22 h, des de la pl. de la Mitja Lluna.
Un cop acabat el correfoc, la Pirotecnia Accitana María Angustias de Guadix (Granada) tancarà la festa amb un final de traca dissenyat especialment per a aquest moment.

Tarragona acomiada amb foc les festes dedicades a la patrona de la ciutat. Foto: Júlia Abelló
5. Dames i Vells
La sàtira, la ironia, la crítica i sobretot el bon rotllo, són elements clau que no poden faltar en una gran festa Major. Els encarregats de salpebrar l'ambient són els membres del Ball de Dames i Vells que no perden l'oportunitat de mencionar el sexe i l'erotisme i utilitzar el sarcasme per acabar d'arrodonir el ball parlat. "Toca, Peron!".
Data, hora i lloc: divendres, 22 de setembre, a les 19.30 h i 20.30 h a la plaça de Dames i Vells i a la plaça de l'Antic Escorxador.
Data, hora i lloc: dissabte, 23 de setembre, a les 11.30 h i 18.30 h , 19.30 h a la plaça de l'Antic Escorxador, a la plaça Natzarens i a la plaça del Rei.
I per últim, com a "imprescindible extra", us recomanem el Concert de Santa Tecla.
Enguany els encarregats de posat ritme a les festes seran Txarango i Roba Estesa. El grup barceloní arriba a Tarragona per presentar el seu últim treball, "El cor de la terra". Per la seva banda, el sextet musical "femení i feminista" tocarà a casa i ho farà després d'haver-se convertit en el grup revelació de l'any del panorama musical a Catalunya. El concert, a diferència d'altres anys, no se celebrarà a la plaça de la Font, ja que el consistori ha decidit canviar-lo d'ubicació.
Data, hora i lloc: dimecres 20 de setembre, a les 22 h, davant la Tabacalera a l'avinguda Vidal i Barraquer.