La Conselleria de Patrimoni de l'Ajuntament de Tarragona continua treballant en la dignificació del Pretori, un dels monuments més emblemàtics de la Tàrraco romana. Després de la restauració de les tres façanes de l'edifici, que es va acabar el passat mes de febrer després d'una inversió d'uns 800.000 euros, ara s'ha iniciat una intervenció a l'interior del monument i també al Circ romà. En aquest sentit, es tracta de tres projectes, amb un pressupost total d'uns 600.000 euros.
El Pretori és un dels monuments més singulars del conjunt arqueològic de Tàrraco perquè ha sobreviscut durant 2.000 anys amb usos ben diversos i que li han conformat la fisonomia actual, eclèctic però alhora únic, singular, que cal dignificar i fer prevaldre com un dels més bonics de la ciutat romana. Els tres grans projectes que estan en marxa, algun gairebé finalitzat i els altres amb un termini de finalització el gener del 2025, són la millora de les escales exteriors, el projecte d'il·luminació i el reforç i consolidació de la volta de la sala del Sarcòfag d'Hipòlit.
Les obres de reforç de les escales exteriors ja estan pràcticament acabades. Ara es treballa en la llosa del tram que uneix la plaça del Rei i les escales de la terrassa de la segona planta del Pretori. Aquestes obres de rehabilitació van engegar el passat mes de juliol i la intervenció ha consistit en reparar les lloses de formigó armat, tant les de l'accés inferior com les escales que donen accés a la terrassa superior. Així mateix, també s'ha aprofitat per renovar l'enllumenat de la passera, millorar-ne l'estructura i adequar les baranes.
Una inversió de gairebé 300.000 euros a la sala del Sarcòfag d'Hipòlit
D'altra banda, la sala del Sarcòfag d'Hipòlit és, sens dubte un espai únic, i actualment també està sent recuperat, després de dos anys tancat al públic per problemes estructurals de la volta. Ara, ja en plena activitat, compta amb un projecte de restauració i adequació, que preveu la consolidació dels elements existents i l'estructura de la volta, així com la restauració exhaustiva perquè torni a ser un espai expositiu destacat com fins ara. La inversió prevista en aquests treballs és de gairebé 290.000 euros i es preveu que l'espai torni a ser visitable a principis del 2025.
A més, i durant l'actuació, els tècnics han descobert un trau a la volta que s'hauria fet "intencionadament" entre els segles XVII i XVIII. Tot i això, es desconeix quina hauria estat la seva intenció. En qualsevol cas, els arquitectes han apuntat que la nova descoberta "s'integrarà a la visió global de l'espai".
Finalment, també s'està treballant en la millora de la rampa l'accés al Circ romà per la Rambla Vella, així com l'adequació de l'enllumenat exterior i interior de les cinc voltes del monument, situades sota el carrer Enrajolat, dins la volta llarga. Aquest tercer projecte ha tingut una inversió de 185.000 euros. Tots tres projectes han estat finançats per l'Ajuntament de Tarragona i diverses subvencions de la Generalitat de Catalunya.