No serà el cas de l'Institut -i, per tant, també d'aquesta nova biblioteca, que donarà servei tant al centre com al barri-, ja que encara han de parlar amb la comunitat educativa per, després redactar el projecte d'obres. Quan estigui enllestit, Bargalló calcula que "en 48 mesos" estaria fet.
Però que les instal·lacions de secundària no estiguin llestes no impedirà que el primer curs de 1r d'ESO pugui iniciar la seva etapa a l'Escola Arrabassada, és a dir, el 2021. Així ho ha assenyalat Bargalló, que confia que no s'allargui gaires anys la seva estada a la part de l'escola fins que no estigui tot construït.

Les obres de l'Escola de l'Arrabassada, des de les Parcel·les Iborra. Foto: Josep M. Llauradó
Perquè això sigui possible, l'Escola Arrabassada hauria de superar sense cap entrebanc més els terminis previstos. La Generalitat imputa a la constructora aquests retards i confia que aquests ja s'hagin resolt.
Tant la Generalitat com l'Ajuntament creuen que amb el nou Institut-escola aquest equipament es convertirà en un "pol comunitari molt important" i, per aquest motiu, volen aprofitar-ho per generar activitat cultural al barri, que té "mancança" d'aquest tipus d'equipaments, segons Ricomà.
Tots els centres oberts al setembre
Una de les motivacions de la visita Bargalló era també avaluar la situació dels centres tarragonins per tal d'obrir la seva activitat lectiva a partir del pròxim 14 de setembre. Segons el conseller, "en l'actual situació epidemiològica i amb les previsions que hi ha ara mateix l'obertura ha de ser completa".
La represa serà "presencial" i no pas virtual com els darrers mesos del curs. Es farà "amb les mesures d'higiene, prevenció i seguretat" i per això ja s'han engegat les preinscripcions i les matrícules als ensenyaments obligatoris i postobligatoris. Segons el conseller, "les escoles i els instituts són un entorn segur perquè són la seva segona casa, és com una segona família, és diferent que quan es va al parc, a la platja, al bar o al restaurant".
Els centres ja estan elaborant un pla cadascun seguint les instruccions del PROCICAT per veure quins aspectes concrets de neteja necessiten i quines activitats es poden fer i quines no. A més a més, estan començant a treballar amb els centres d'atenció primària. En total tornaran a les aules aproximadament 1.600.000 alumnes en 5.500 centres arreu de Catalunya.
Sense notícies de l'Escola Ponent
I mentre l'Escola Arrabassada i el seu futur institut, sense acabar de ser una realitat, tenen partides pressupostàries adjudicades, una altra escola de Tarragona continua sense notícies pel que fa a la desaparició dels seus barracons. És el cas de l'Escola Ponent, al barri de Campclar, "construïda" el 2008 i que des de llavors els veïns reclamen solucions.
"Estem cada pocs mesos fent nous paquets de construcció i en cada paquet pensem en Tarragona", assenyala el conseller. En el darrer cas es va apostar per l'institut de l'Arrabassada i en una escola a Vila-rodona. "Consta per a la planificació per a propers acords", ha afirmat Bargalló. Ha reconegut que és una situació "d'urgència" i que "estem treballant en els dèficits històrics". A més, ha recordat que la Generalitat, malgrat la crisi, no té previst retallar en Educació, una de les mesures habituals en aquests contextos.