El documental 'Paradís pintat' d'Elisenda Trilla obre la cinquena edició del MónFilmat

El festival de Cinema i Paisatge de Lo Pati combina enguany projeccions presencials i en línia
El festival de Cinema i Paisatge de Lo Pati combina enguany projeccions presencials i en línia | ACN

El festival de Cinema i Paisatge MónFilmat de Lo Pati - Centre d'Art Terres de l'Ebre ha obert l'edició 2020 aquest dijous amb el documental d’Elisenda Trilla 'Paradís Pintat', que plasma el dia a dia de la pallassa Pepa Plana, establerta a Sant Jaume d'Enveja (Montsià). Aquesta cinquena edició del certamen combina les projeccions presencials, com la d'inauguració, amb altres en línia que es podran seguir des de casa a través de la plataforma Festhome. El festival ha programat deu pel·lícules i tres sessions de curtmetratges amb «la singularitat del protagonisme del paisatge dins de l'acció». MónFilmat és una de les primeres activitats amb públic de Lo Pati després del confinament.

La inauguració del festival amb una pel·lícula nacional ha permès que en la primera projecció estiguin presents la directora, Elisenda Trilla, la protagonista del documental, Pepa Plana, i el productor, Oriol Gracià. El certamen ha volgut explorar la via de les projeccions en línia «sense renunciar a l'essència del festival», que es caracteritza «per socialitzar l'experiència de veure cinema i generar reflexió i debat».

Sis de les pel·lícules programades i tres sessions de curtmetratges es podran seguir des de casa a través de la plataforma Festhome però la resta es projecten a la plaça exterior del Centre d'Art Lo Pati amb les mesures de seguretat pertinent. La mascareta és obligatòria, es facilita gel hidroalcohòlic i les cadires per als assistents se separen a un metre i mig de distància i es desinfecten després de cada sessió presencial.

El festival segueix apostant per les creacions del territori. A més de 'Paradís pintat', també 'La inocencia', de Lucia Alemany i ambientada a Traiguera, clourà el festival. També es veuran presencialment la belga-francesa 'Adoration', de Fabrice Du Welz, inèdita a les sales del país; i l'equatoriana 'Cuando ellos se fueron', de Veronica Haro, premi al millor llargmetratge documental en el Festival Kunturñawi 2019.

La programació online compta amb 'Los lobos' (Mèxic, 2019), de Samuel Kishi, guardonada amb el Gran Premi de la Secció Generation Kplus del Festival de Berlín; 'Monos' (Colòmbia, 2019) d'Alejandro Landes, premi especial del Jurat al Festival de Sundance; 'El huevo del dinosaurio' (Mongòlia, 2019) de Wang Quan’an, Espiga d'Or a la millor pel·lícula i a la millor fotografia al Festival de Valladolid-Seminci; 'Niños somos todos' (Catalunya, 2019) de Sergio Cameron, un documental que retrata l'estada del músic crític i provocador, El Niño de Elche, a Bolívia; 'Lo que arde' (Espanya, 2019), d'Oliver Laxe, ambientada a la Galícia i Premi del Jurat del Festival de Cannes, i el de millor pel·lícula europea als Premis Gaudí; i finalment la proposta per al públic juvenil i infantil 'Jacob, Mimi i els gossos del barri' (Letònia-Polònia, 2019) d'Edmunds Jansons, un film d'animació sobre la xacra de la gentrificació. 

"El polèmic projecte per crear el 'Yellowstone Europeu' a l'Ebre" "La solució que s'ha hagut de prendre a l'Ebre per evitar danys com els del Glòria"