Tarragona Digital

Telegram : +34 639 048 422

E-Mail: info@tarragonadigital.com

ÚLTIMA HORA

Una víctima mortal en un xoc frontal a l'N-340 a Altafulla

Alfred Abad: «Musicalment, la sardana està en el seu millor moment»

El compositor de la sardana de Montblanc 2018, parla de l’èxit del seu tema i del llegat que hauria de deixar aquesta celebració en el municipi
El compositor tarragoní, Alfred Abad, en una imatge d'arxiu. | Cedida

 

Darrere de la sardana inèdita anomenada ‘Montblanc, capital de la sardana 2018’ hi ha l’enginy del compositor tarragoní Alfred Abad. Aquest tema és la banda sonora que més s’escolta als carrers i places de la capital de la Conca de Barberà, aprofitant la seva capitalitat de la sardana d’aquest any: unes notes musicals que han traspassat fronteres i que ja s’han ballat a l’altra banda de l’Atlàntic. Abad és autor també d’una trentena de sardanes, com la de les Desenals de Valls 2011, entre d’altres, i coneix aquesta dansa fil per randa, ja que és capdavanter de la colla sardanista Tarragona Dansa.

 

Com sorgeix la idea de compondre la sardana de la Capital de la sardana 2018?

Em va arribar l’encàrrec des de Montblanc, em van dir que havien pensat en mi per compondre-la. En un primer moment em vaig quedar sobtat, ja que aquesta és la celebració més important de l’any en l'àmbit de Catalunya amb molt de prestigi. De seguida vaig dir que sí, ho vaig fer encantat.

 

En què s’ha inspirat?

Més que inspirar-me en res concret, vaig pensar en qui anava destinada. Hi ha un públic que és el de plaça que busca un tipus de música senzilla, gens complexa. Vaig voler compondre una sardana que totes les cobles de qualsevol nivell de Catalunya la poguessin tocar; amb una música que entrés fàcilment i que tècnicament no tingués complicacions. He fet una sardana molt cantable i molt agraïda de ballar.

 

La sardana té algun element del municipi de Montblanc que sigui identificable?

D’entrada no m’ho van demanar, així que expressament no hi ha aquests elements, però el títol ja ve donat, ja indica que és la sardana de Montblanc.

Quant temps es necessita per compondre una sardana?

Jo sóc compositor, però no m’hi dedico a temps total, ja que tinc la meva feina independentment de la música i acostumo a escriure a les nits. Per fer aquesta sardana vaig trigar entre tres i quatre mesos.

 

Quina ha estat l’acollida d’aquesta sardana?

Estic molt content, ja que quan escrius, pot ser que el tema no agradi i llavors no es toca enlloc i aquesta sardana la té tothom. El dia de l’estrena la reacció va ser brutal, contínuament l’estan demanant a les programacions d’aplecs de tot arreu i estic molt agraït, perquè és una forma molt bona de donar-te a conèixer.

 

De moment ja està fent la volta al món, fins i tot s’ha ballat a Washington...

Sí, és molt emocionant. Es va ballar en el marc de l’Smithsonian Folklife Festival, diversos representants de la cultura catalana van anar-hi a ensenyar les tradicions de Catalunya i, entre elles, es va ballar aquesta sardana.

 

 

Què li sembla que Montblanc sigui Capital de la Sardana 2018?

Com a fet és rellevant, és la celebració més important que hi ha en el món de la sardana, més que això no hi ha res. La ciutat de Figueres va deixar el llistó molt alt la darrera edició, amb un gran pressupost. Des de Montblanc han tingut una gran valentia i això s’ha de valorar, ja que ho estan fent molt bé. L’important és que això acabi sent el començament d’alguna cosa a llarg termini, que no només es quedi en la capitalitat i prou.

 

Quin llegat hauria de deixar aquest esdeveniment a Montblanc?

La capitalitat hauria de servir per potenciar l’activitat sardanista en el municipi, que neixin noves colles o agrupacions sardanistes que permetin que hi hagi activitat al poble.  

 

Quin és l’estat de salut actual de la sardana a Catalunya?

Jo porto ballant tota la vida i he pogut copsar que quan se celebra un aplec, gairebé no hi ha gent jove, costa estirar els joves perquè hi vagin. Antigament era el moment musical de les festes dels pobles, però ara ja no és així. Pel que fa a la competició es troba en un bon moment, perquè aquí sí que hi ha gent de totes les edats. Musicalment, diria que es troba en el millor moment, hi ha grans cobles i compositors fantàstics.

 

Com es pot treballar amb les noves generacions per fer que no es perdi la tradició de la sardana?

Per tenir un bon grup de nens i joves hi ha d’haver algú al capdavant que els engresqui, que els faci ballar. El problema és que en molts llocs aquesta figura no hi és. Falten joves, seria bo que n’hi hagués molts més. Si volem tenir-los contents i animar-los, els hem de portar a competicions, ballades, fer que coneguin altres nois i noies i vegin que hi ha molta gent de la seva edat que fa el mateix.

 

Vostè va compondre també la sardana de les Desenals de Valls 2011. Quina és la fórmula de l’èxit perquè una sardana funcioni?

Això no se sap... quan escrius potser fas una sardana que t’ha quedat molt bé o una que no t’agrada gens i es comença a escampar per tot arreu i no saps per què. Acostumo a fer sardanes molt melòdiques i simples, musicalment. Jo he ballat moltes sardanes en colla i tinc molt clar què vull que faci la música en cada moment. Intento reproduir motius i melodies que diuen alguna cosa.

 

Quins projectes té ara amb la capitalitat de Montblanc?

L’Escola de Música em va demanar adaptar la sardana als instruments que tenen allí, com violins, etc. Va ser molt just de temps i no es va poder fer, però ho farem aviat. Sé que al poble també es volia fer una versió de la sardana amb l’orgue. També hi ha altres projectes que encara no puc avançar, però que sortiran...

 

Podeu llegir el bitllet sobre Montblanc, capital de la sardana 2018: 'Vida després de la capitalitat'

Comentaris