El Festival Internacional de Fotografia SCAN de Tarragona celebrarà la tretzena edició amb una programació centrada les transformacions del món contemporani. Se celebrarà del 16 d'octubre al 29 de novembre amb el marc conceptual de la La metamorfosi de Franz Kafka i en els postulats de Zygmunt Bauman sobre la modernitat líquida. SCAN també planteja la mutació de fotografia com una "construcció algorítmica, un flux, un simulacre i una possibilitat múltiple". El festival convertirà el Moll de la Costa en epicentre de la fotografia emergent internacional, i oferirà exposicions, projectes artístics, publicacions, tallers i activitats de mediació.
L'exposició central del festival serà Les metamorfosis de TALENT LATENT (programa per a artistes emergents de SCAN), comissariat per Jesús Vilamajó. La mostra reuneix els projectes de deu artistes seleccionats entre les 1.013 propostes rebudes d'una cinquantena de països. Els escollits han estat Anya Tsaruk, Benni Giammari, Cris Mascort, Eva Maria Bouillon, Jay Ng Yun Ki, Joel Jiménez, Mahmoud Alhaj, Marie Wengler, Noemi Comi i Román Yñán.
La proposta més internacional és Alienacions, comissariada per Xavier de Luca i Houari Bouchenak (Jiser Reflexions Mediterrànies), amb obres de Felipe Romero Beltrán, Randa Mirza, Miquel Garcia, Samia Henni, Abdo Shanan i Agnes Essonti Luque. La mostra parteix del pensament de Frantz Fanon i del concepte de conscienciació de Paulo Freire i aborda les estructures d'opressió i les seves transformacions sobre els cossos i els territoris.
Més activitats del programa
Al Museu d'Art Modern de la Diputació de Tarragona (MAMT) hi haurà una nova edició de PHOTOBOOKS SCAN, enguany amb El paradís com a destí?, comissariada per Enric Montes. La mostra reuneix una selecció de foto llibres que exploren les transformacions físiques, socials, tecnològiques, emocionals, climàtiques i culturals del nostre temps. La trobada professional FULL CONTACT – Premi Fundació Privada Mútua Catalana es farà al Teatret del Serrallo i es presentarà Formaron cuadro rompieron con fuego graneado a bocajarro, d'Ana Tejedor, guanyadora del Premi FULL CONTACT 2025.
La programació incorpora diverses propostes vinculades a la memòria i al territori, com Ejercicios taxonómicos sobre una mitología clásica, d'Azahara Lozano Dorado, fruit de la Residència de Creació i Investigació L'Arxiu, impulsada per SCAN Tarragona i el Centre d'Imatges de Tarragona (CIT) - L’Arxiu. També formen part del programa Exposició a Tarragona, d'Aleix Plademunt a Mèdol - Centre d'Arts Contemporànies de Tarragona, i And into the forest I go, d'Alex Llovet, a l'Estació KM0, organitzada per PhotoKM0.
SCAN també arribarà a Reus
SCAN estarà a Reus amb dues exposicions, Empaquetats fotomatèrics, d'Oriol Texidor, a la Galeria d'Art Anquin's, una proposta que transforma fotografies de viatge a través de la combinació amb altres materials, i In-Between-Ness: un llindar de poca memòria i horitzó breu, de Jorge Conde, amb el comissariat de Màrius Domingo, a l'Espai Mil Nou. Aquest projecte aborda territoris litorals i ecosistemes sotmesos a processos de transformació per l'activitat humana i el canvi climàtic.
El programa de SCAN Tarragona 2026 combina projectes de participació, formació i professionalització com BLOC, SCAN Llavor i SCAN Mediació, i una àmplia oferta d'activitats obertes a la ciutadania, com tallers, visites, rutes fotogràfiques i propostes intergeneracionals.


