L'Ajuntament de l'Arboç ha informat que la geganta de Cal Fiol serà declarada bé cultural d'interès nacional (BCIN). La Direcció General del Patrimoni Cultural de la Generalitat de Catalunya ha emès un informe favorable per atorgar aquesta distinció a la geganta arbocenca, després d'uns anys d'estudi i recerca.
Els orígens dels gegants de Cal Fiol es remunten a més de 200 anys enrere. Les Notes històriques de la parròquia i vila d'Arbós de mossèn Gaietà Viaplana de l'any 1816 indiquen que l'administració de la capella de l'hospital de Sant Antoni Abat va comprar una parella de gegants per sortir a la processó de Corpus i per la festa major.
Des del consistori afegeixen que hi ha inclús algun estudi històric que situa el seu origen més enrere, el 1770. Aquell any es té constància de la presència de gegants a la vila amb motiu de la inauguració de la capella del Santíssim. El nom de gegants de cal Fiol sorgeix del fet que la família Fiol fou l'última administradora de la capella de Sant Antoni.
La geganta és considerada una de les peces més antigues del món geganter a Catalunya. Aquesta distinció s'afegirà a la que el 2009 van rebre els gegants vells Chabran i Llúcia com a elements festius patrimonials d'interès nacional, coincidint amb la declaració de la Festa Major de l'Arboç com a festa patrimonial d'interès nacional.
La geganta de Cal Fiol de l'Arboç serà declarada bé cultural d'interès nacional
La Direcció General del Patrimoni Cultural de la Generalitat ha emès un informe favorable
ARA A PORTADA
-
-
-
La plataforma Mercaderies per l'Interior presenta una demanda contra el tercer fil del corredor mediterrani TarragonaDigital
-
Tarragona obliga a censar l'ADN dels gossos per identificar els excrements del carrer TarragonaDigital
-
L'estació de l'AVE del Camp de Tarragona recupera la normalitat l'endemà de la desconvocatòria de la vaga TarragonaDigital
Publicat el
09 de març de 2023 a
les 13:15
Actualitzat el
09 de març de 2023 a les
13:26
Et pot interessar
-
Cultura
El Convent de les Arts d'Alcover presenta les novetats de la nova temporada cultural
-
Cultura
El Carnaval de Tarragona corona la comparsa guanyadora de la Disfressa d'Or 2026
-
Cultura
Què fer el cap de setmana del 6 al 8 de febrer a la demarcació de Tarragona?
-
Cultura
La Disfressa d'Or dona el tret de sortida al Carnaval de Tarragona 2026
-
Cultura
Tot a punt a Salou per a la celebració del Cós Blanc, la pluja de confeti més gran de Catalunya
-
Cultura
El Teatre Tarragona estrena «La jove Aïda», la nova producció del Liceu
