El 2 d’octubre arrenca la temporada de tardor-hivern 2025-2026 d’Arts Escèniques de l’Ajuntament de Tarragona, que s’allargarà fins al 28 de febrer. Una temporada que oferirà fins a 74 espectacles; principalment amb el Teatre Tarragona (48) com a escenari, però que també arribarà als espais Patrimoni de la Humanitat de la Tarraco Romana, als Teatres de la Xarxa de Centres Cívics, així com a places i carrers on s’instal·laran carpes de circ, o en indrets com l’Antiga Presó de Tarragona.
De nou, des de la conselleria de Cultura s’ha confeccionat una programació amb perspectiva de gènere i accessible: el 54% del més de 800 participants, entre artistes, directores, intèrprets i creadores són dones; i sis d’aquests espectacles s’oferiran amb mesures d’accessibilitat i quatre amb visita tàctil. Aquesta també serà una temporada amb especial suport al talent local, amb un total de 17 espectacles de companyies de Tarragona o amb una forta vinculació amb la ciutat.
Suport a la creació i a la producció
La nova programació reflecteix l’impuls que des de la conselleria es fa en suport a la creació, a la producció i a les gires en arts escèniques, amb tres coproduccions. D’una banda, es dona suport a la producció d’Orgia, de la Cia Miquel Barcelona, amb el Mercat de les Flors; d’altra, la temporada presenta una coproducció de la Sala Trono amb el Festival Grec amb suport a la gira, amb l’espectacle El Monstre; i finalment també s’inclou la coproducció amb la companyia Zona Zalata, Yo era un tonto y lo que he visto me ha hecho dos tontos.
Una de les novetats de la nova programació serà la instal·lació d’un gran circ de Nadal a càrrec de la companyia francòfona Cirque Pardí, que s’instal·larà al parc de l’Anella Mediterrània. Tot plegat una oportunitat única de viure durant les dates nadalenques una experiència de circ contemporani amb codis del circ tradicional.
Aquesta temporada comptarà també amb el cicle 'Escenari Viu', que organitza la Xarxa de Centres Cívics, amb el suport de l’àrea de Cultura, que se suma un cop més a la programació professional d’arts escèniques. Tot plegat, més de 27.000 entrades que es van posar a la venda aquest dimecres 10 de setembre a les taquilles del Teatre Tarragona i al web entrades.tarragona.cat.
Destacats de la temporada
La temporada arrencarà amb dansa. Ho farà el 2 d’octubre amb l’estrena mundial, d’Orgia, de Miquel Barcelona. Una coproducció entre la companyia Miquel Barcelona, l’Ajuntament de Tarragona i el Mercat de les Flors. Orgia busca maneres de mostrar la bellesa del plaer dels cossos i es proposa desconstruir eines coreogràfiques de diferents danses contraculturals (voguing, waacking, twerk i dancehall) per generar un relat escènic que qüestioni la mirada sexualitzada, capitalista i heteronormativa dels cossos.
El 5 d’octubre arribarà El Monstre, una producció de la Sala Trono dirigida per Josep Maria Miró que torna a escriure un thriller psicològic, que remou, que angoixa i que no és gens complaent amb l’espectador. Una obra que obre moltes preguntes, que no respon, però que posa en relleu la maldat o la ingenuïtat de les persones i que compta amb un treball impecable d’interpretació de l’Àurea Márquez, Albert Pla i Joan Negrié.
Un dels moments més destacats arribarà el 10 d'octubre, amb l'estrena de l'espectacle Óbito, a càrrec del ballarí i coreògraf tarragoní, Yoel Vargas. Serà al Teatre Tarragona en el marc del festival Sona Flamenc, que també portarà a la capital tarragonina Estrella Morente.
El 24 d’octubre serà el torn de Tempo, de Toni Mira, que torna a posar en escena el seu univers coreogràfic. En aquesta exploració personal, el coreògraf es proposa deixar-se contaminar per l’energia i per la manera d’entendre la dansa de les noves generacions de ballarins. Júlia Miralles, la tarragonina integrant de Cia Imperfecte és un dels cossos de ball d’aquesta bonica peça.
El Mercat en gira aterra a la tardor a Tarragona el 7 de novembre amb Natural Order of Things, de Guy Nader i Mara Campos. I el 9 de novembre, Berta Prieto dirigeix Del fàndom al troleig, una sàtira del bla bla bla, un dels espectacles fenomen de la temporada.
El 12 de desembre arriba un espectacle a cavall entre el clown, el teatre físic i el teatre gestual, Gola, d’Oriol Pla, una creació a quatre mans dels creadors del magistral espectacle Travy. L'11 de gener del 2026, Josep Maria Pou pujarà a l'escenari del Teatre Tarragona per interpretar l'escriptor Roald Dahl a Gegant, sota la direcció de Josep Maria Mestres.
D’altra banda, la Franz Schubert Filharmonia inicia una nova temporada simfònica amb cinc concerts en aquesta temporada, entre ells La Patètica de Txaikovski, amb Paul Huang; o El concert a piano de Chopin, amb Yulianna Avdeeva.
Cicle 'Cultura en familia'
El cicle 'Cultura en família' comptarà aquesta tardor amb set espectacles entre sala i carrer. El 25 i 26 d’octubre torna la companyia Los Galindos, aquest cop amb Udul, un espectacle per a tots els públics que presentaran a la seva iurta plantada als Jardins del Camp de Mart.
La jove companyia circense Cia. Bragadabra presentarà Caiguda Lliure. I al gener arribarà Matres, de Campi Qui Pugui, un de les produccions per a públic familiar amb més qualitat de la temporada, després de recollir èxits per totes les fires, festivals i escenaris d’arreu del territori i la resta de l’estat. El seu autor i intèrpret, Jordi Pedrós, ofereix un espectacle que parla de la mort en la infància.
En el marc de la commemoració de Tarraco 25, el cicle 'En dansa' es traslladarà aquesta tardor a espais patrimonials de Tarragona. El cicle aproparà la dansa contemporània al terrat del Pretori, a l’Amfiteatre i al Passeig Arqueològic, establint un diàleg viu entre contemporaneïtat i història.