L'Hospitalet de l'Infant tornarà a respirar ambient medieval del 5 al 7 de setembre amb una nova edició del seu Mercat Medieval, que enguany arriba a la 29a edició. Durant tres dies, els carrers que envolten l'Hospital del Coll de Balaguer —un edifici històric fundat el 1344 per l'Infant Pere i declarat Bé Cultural d'Interès Nacional— es convertiran en un escenari que transportarà veïns i visitants segles enrere.
El mercat omplirà el nucli antic d'oficis tradicionals, demostracions artesanes, cercaviles, animació familiar i espectacles culturals, amb l'objectiu de reviure com era la vida quotidiana a l'època medieval. Segons la regidora de Comerç, Sílvia Pujol, aquesta celebració és "una oportunitat per apropar la història del nostre municipi a la ciutadania i, alhora, per gaudir d'uns dies plens de cultura i activitats adreçades a totes les edats".
Una de les principals novetats d'aquesta edició és el canvi de data del sopar medieval, que habitualment se celebrava en dissabte i que aquest any tindrà lloc el divendres 5 de setembre, a les 21.15 hores, a la plaça Berenguer d'Entença. El menú inclourà productes de l'època i cada participant rebrà un got de fang com a record. L'àpat comptarà també amb l'acte central del mercat: l'espectacle de foc Cirkifoc, de Toniton, que combinarà acrobàcia, foc i pirotècnia amb posada en escena teatral.
El dissabte 6, a les 11.30 h, se celebrarà l'acte inaugural amb la participació dels Tabalers, el Muriac i els Gegants de l'Hospitalet de l'Infant, a la mateixa plaça Berenguer d'Entença. Tot seguit, el Ball de Diables protagonitzarà la Plantada a la plaça del Pou.
Activitats per a tots els gustos i edats
El programa del mercat inclou demostracions d'oficis antics com la cistelleria, la terrisseria, la llauneria o el bufat de vidre, i una àmplia oferta d'animació amb músics, bufons i malabaristes. També hi haurà espais pensats per als infants amb jocs de fusta i activitats familiars com la gimcana o les visites teatralitzades a l'Hospital del Coll de Balaguer. Els més curiosos podran descobrir el campament medieval Infestum, observar recreacions d'esgrima històrica i conèixer de prop armes i armadures de l'època.
Entre les propostes més destacades hi ha l'espectacle El Botxí de l'Hospitalet, les actuacions de La Catifa Voladora, els contes del follet Krakort, les exhibicions de circ Bufonades i els concerts de música medieval a càrrec dels grups La Torna i Scrom.
El mercat també oferirà visites guiades diürnes i nocturnes, així com un cicle de conferències organitzat pel Centre d'Estudis de l'Hospitalet de l'Infant (CELHI), que aprofundiran en la història i el patrimoni local. El tancament de la fira arribarà el diumenge 7 de setembre a les 21.30 hores, amb l'actuació de La Torna i Scrom, que posarà punt final a tres jornades plenes d'activitat.
El Mercat Medieval de l'Hospitalet de l'Infant, organitzat per l'Ajuntament de Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant amb la col·laboració d'entitats locals i la Diputació de Tarragona, s'ha consolidat al llarg de gairebé tres dècades com un dels esdeveniments culturals més arrelats i participatius del municipi.
Programa d’actes del Mercat Medieval 2025
Divendres, 5 de setembre
18.30h CERCAVILA MUSICAL “LA TORNA”
Pl. Berenguer d’Entença Ball de Diables de l’Hospitalet de l’Infant
19h LA CATIFA VOLADORA I EL TROBADOR
20.45h EL BOTXÍ DE L’HOSPITALET
21.15h SOPAR MEDIEVAL
Pl. Berenguer d’Entença 15€ > Venda de tiquets a partir del dia 4 La Taverna > Pl. Berenguer d’Entença
21.30h CONCERT AMB “LA TORNA” Retorn al passat
22.15h ESPECTACLE DE FOC Cirkifoc
CAMPAMENT MEDIEVAL INFESTUM
d’11 a 14h i de 17.30 a 21h
Demostracions d’esgrima històrica, escola de cavallers, explicació de l’evolució de l’armamentística medieval, vestir un cavaller i exposició d’armes i armadures.
Zona infantil > Espai de jocs de fusta dissabte i diumenge d’11.30 a 13.30h i de 18.30 a 21h
Demostració d’oficis Fuster amb torn, llauneria, cisteller, terrissaire, bufador de vidre, full de palma i espart.
Dissabte, 6 de setembre
11.30h INAUGURACIÓ DEL MERCAT AMB ELS TABALERS I EL MURIAC
Plantada a la Pl. del Pou a càrrec del Ball de Diables de l’Hospitalet de l’Infant
ANIMACIÓ amb músics, bufons malabaristes, el follet verd, en Ramon del bosc i els seus deixebles
13.30h KRAKORT Un passeig pel mercat
13.45h EL PERFUMER I ELS CAPTAIRES RONDA MUSICAL “La Torna”
18.30h KRAKORT Un passeig pel mercat
18.45h EL BOTXÍ BUSCA COL·LABORADORS 19 RONDA MUSICAL “La Torna” Duel de grallers
20h LA CATIFA VOLADORA
20.30h KRAKORT El passeig del follet BUFONADES Funció de circ
21h RONDA MUSICAL “LA TORNA” I SCROM AMB ELS SEUS ENSINISTRADORS
Diumenge, 7 de setembre
11.30h CERCAVILA MUSICAL AMB ELS BUFONS
11.45h LA CATIFA VOLADORA KRAKORT Un passeig pel mercat
12h EL PERFUMER
13h LA CATAPULTA Funció de circ
13.30h KRAKORT El passeig del follet
13.45h RONDA MUSICAL “LA TORNA” I ELS CAPTAIRES
18.30h KRAKORT i el petit Valentí
18.45h EL BOTXÍ
19h RONDA MUSICAL Duel de grallers i Ramon del bosc
19.30h TABALADA I CArretillada Pl. Berenguer d’Entença a càrrec del Ball de Diables de l’Hospitalet de l’Infant
20h KRAKORT El passeig del follet
20.30h BUFONADES Funció de circ
21h RONDA MUSICAL “LA TORNA” I SCROM AMB ELS SEUS ENSINISTRADORS
VISITES GUIADES
Centre de visitants de l'Hospital del Coll de Balaguer. Pl. del Pou
3, 4, 5 i 6 de setembre | 19.30 h VISITA GUIADA > Tots els públics L’Hospital del Coll de Balaguer PREU 3€ / 1€ -12 anys / -4 anys gratuït IDIOMA dimecres i divendres: En / Fr i dijous i dissabte: Cat / Cast
6 de setembre | 21.30 h VISITA NOCTURNA+ tast de vins Públic adult + 18 anys DURADA 120 min. - PREU 10€ IDIOMA Cat / Cast / En / Fr
JORNADES MEDIEVALS
Sala Ferrer Malet Casa de Cultura Blanca d’Anjou CICLE DE CONFERÈNCIES
8 de setembre | 19 h
La infància abandonada a l’Edat Mitjana a càrrec del Dr. Antoni Conejo da Pena
15 de setembre | 19 h
Tarragona i la gènesi d’una catedral a càrrec de la Dra. Sara Sánchez Roig
22 de setembre | 19 h
Els calendaris miniats dels llibres d’hora baix medievals: una finestra a la vida quotidiana a càrrec d’Helena Gracià Castejón
27 de setembre | VISITA GUIADA
Catedral de Tarragona a càrrec del Dr. Andreu Muñoz Melgar Sortida en autocar de la Casa de la Vila > 9.30 h Socis 5€ / No socis 10€ / Places limitades Inscripció obligatòria a: celhi@celhi.cat