Referents internacionals i talent del territori arriben a Tarragona amb el festival NOW FEST

L'esdeveniment tindrà com a epicentre el Refugi 1 del Moll de Costa del Port de Tarragona

Publicat el 18 de setembre de 2025 a les 15:20

El festival NOW FEST ha presentat el programa complet de la seva segona edició, que se celebrarà els dies 26 i 27 de setembre al Refugi 1 del Moll de Costa. L’esdeveniment, que cerca els punts d’unió entre la cultura i la tecnologia, ofereix una programació d’avantguarda en la qual es podrà gaudir d’alguns dels noms més destacats del panorama internacional de l’art digital, però sense oblidar-se del talent local. El festival comptarà amb més d’una trentena d’activitats, una quinzena de les quals són primícies a Tarragona, i en alguns casos també a Catalunya o al conjunt de l’Estat.

La programació inclou performances d’art digital, xerrades amb filòsofs i experts en tecnologia, concerts i sessions DJ, experiències immersives i un concurs de joves talents en l’àmbit del 3D, que servirà per a homenatjar el patrimoni romà de Tarragona, coincidint amb el 25è aniversari de Tàrraco Patrimoni Mundial per la UNESCO. Aquesta segona edició del festival ha crescut en format, programació i ubicació. Així doncs, s’han organitzat dos dies d’activitats en un espai de grans dimensions com és el Refugi 1 del Moll de Costa de Port Tarragona.

En total, els assistents podran gaudir de 32 propostes, que estaran repartides en cinc espais diferenciats dins del Refugi 1: zona de performances, zona de conferències, Jardí Sonor, zona maker i zona de realitat virtual. La programació del festival NOW FEST 2025 es pot consultar a través del següent enllaç, mentre que les entrades estan disponibles a través de la plataforma Entradium.

Portar el futur a Tarragona

"Durant un cap de setmana, Tarragona i, en especial el Moll de Costa, es convertirà en l’epicentre de l’art digital i del debat tecnocultural", ha assegurat el president de l’Autoritat Portuària de Tarragona, Santiago J. Castellà. "El NOW FEST ens posiciona com una ciutat d’avantguarda, que s’avança al futur", ha afegit. Castellà ha ressaltat la diversitat i qualitat de les propostes programades i ha assegurat que "iniciatives com el NOW FEST no només consoliden el Moll de Costa com a Rambla de la Cultura de Tarragona, sinó que mostren el nou enfocament que volem donar a aquests espais, amb propostes culturals de primer nivell".

La directora del NOW FEST, Daviana Muñoz, ha explicat que l’equip del Jardí Digital —el col·lectiu organitzador del festival— ha dut a terme un exhaustiu treball per a oferir una programació que agrupi alguns dels noms més destacats a escala internacional del món de la tecnologia i l’art digital. "Portem a Tarragona alguns dels noms més destacats del panorama mundial i no ha estat una feina fàcil. Hem hagut d’aconseguir que aquests artistes s’enamorin de la nostra ciutat, del llegat de segles d’història, però també la visió del futur que té", ha dit. 

Així mateix, Daviana Muñoz ha destacat que la programació no ha oblidat el talent del territori. "El festival serà un bon aparador per a mostrar les iniciatives punteres que estan sorgint a les nostres comarques i que evidencien que tenim molt potencial que ja està emergint", ha manifestat.

Més de trenta activitats en dos dies

Les activitats del NOW FEST començaran el divendres, 26 al matí amb dos dels plats forts del festival. D’una banda, l’enginyera tarragonina María Jesús Puerta, única guanyadora internacional del LunarRecycle Challenge de la NASA, qui presentarà el seu projecte anomenat Esperanza. De l’altra, l’expert en intel·ligència artificial Jon Hernández, qui oferirà la ponència Intel·ligència Artificial en temps real: models, biaixos i el futur que ja és aquí

El divendres a la tarda es podrà gaudir de dues de les propostes amb més renom internacional del programa del festival. Myriam Bleau & Nien Tzu Weng portaran la seva performance Second Self, guanyadores del festival MUTEK del Canadà. Es tracta d’una peça audiovisual que reflexiona sobre la identitat i la fusió entre humans i màquines mitjançant l’ús de bessons digitals. Per la seva part, Anna Zhilyaeva, una de les grans referents mundials de l'art amb tilt brush, oferirà davant del públic del NOW FEST una actuació de pintura en realitat virtual en directe.

El matí de dissabte també estarà dedicat a les conferències, el debat i el pensament. Un dels noms destacats és Manel de Aguas, un artista cyborg que s’ha implementat unes aletes al crani que li permeten convertir en so les característiques atmosfèriques com la humitat o la temperatura. De Aguas parlarà sobre posthumanisme i transespècie. Un altre dels imperdibles Enric F. Gel, qui oferirà una reflexió filosòfica sobre la intel·ligència artificial en la qual es preguntarà si actualment els humans encara pensem o si ja només processem. 

Dissabte a la tarda, es viurà una experiència singular amb la proposta Human vs Machine, un duel en directe, al més pur estil de les batalles de galls, entre la DJ AWWZ i una IA capaç de crear ritmes i visuals de manera autònoma. A aquesta actuació, cal sumar-hi diverses sessions DJ i el concert binaural amb Azul Celeste, que serà l’encarregat de clausurar el festival. 

Activitats permanents

A més a més, el NOW FEST ha programat diverses activitats permanents de les quals es podrà gaudir durant els dos dies de festival. Una de les més destacades és Entre Zebres: Patrons Invisibles. Aquesta exposició, comissionada per Gala Mirissa, és la primera de realitat augmentada que es programa a Tarragona. Aquesta proposta fusiona art, ciència i RA per a visibilitzar les malalties minoritàries i les històries que sovint queden fora del relat oficial.   

La zona de realitat virtual del festival inclourà diverses propostes immersives. La primera serà una recreació de la Tàrraco romana en realitat virtual, gràcies a Digivisión. La segona oferirà una reinterpretació del patrimoni modernista català amb Modernisme 2.0 de Blit Studio, guardonada com a millor instal·lació immersiva a l’Integrated Systems Europe (ISE) 2025.

Kayana, la tercera proposta, és una experiència emocional en realitat virtual que ens convida a seguir tota la vida d’una persona, des del naixement i fins a l’edat adulta. Per últim, hi haurà un espai on els visitants podran pintar sobre un llenç espacial de realitat mixta.  

El primer repte maker sobre el patrimoni 

A tot això, cal afegir-hi que el NOW FEST se suma les commemoracions del 25è aniversari de Tarragona com a Patrimoni Mundial de la Humanitat amb la primera edició del premi Tarraco Reloaded. Es tracta del primer repte maker col·laboratiu en el qual més de 30 joves creadors digitals es reuniran al Refugi 1 per a reinterpretar, mitjançant la impressió 3D, el patrimoni de l’àntiga Tarraco, en una activitat que combinarà creativitat, història i preservació del patrimoni. 

Aquest repte es plantejarà en clau de concurs. En aquest sentit, hi haurà un jurat professional, que inclourà creadors influents en el panorama maker, com és el cas d’Adrián Morales, experts en patrimoni i docents de les Escoles d’Art de la Diputació de Tarragona. 

Actes posteriors

Si bé el gruix central del NOW FEST es durà a terme els dies 26 i 27 de setembre al Refugi 1 del Moll de Costa, les activitats vinculades al festival s’allargaran durant tot el mes d’octubre en diversos espais. La Casa Canals de Tarragona acollirà el 3 d’octubre la proposta HEX /A\ d’Alex Augier i el 23 d’octubre s’impartirà formació i tallers sobre Web3 i NFT’s.

L’Escola d’Art i Disseny de Tarragona, per la seva banda, acollirà el 16 d’octubre una mostra d’obres dels alumnes de BAU – Centre Universitari d’Arts i Disseny de Barcelona. El punt final a la programació del NOW FEST es posarà els dies 24 i 25 d’octubre a l’Amfiteatre amb la projecció del mapping El futur ja és aquí.