El «Rèquiem de Fauré» arriba al Teatre Tarragona de la mà de la Franz Schubert Filharmonia

La directora francesa Laurence Equilbey encapçala un programa de concert amb «nom de dona» que també compta amb Núria Rial com a soprano solista

La directora francesa Laurence Equilbey encapçala el programa de concert
La directora francesa Laurence Equilbey encapçala el programa de concert | Cedida
11 de novembre de 2024, 11:46
Actualitzat: 14:11h

La Franz Schubert Filharmonia presenta el Rèquiem de Fauré, en un programa de concert amb nom de dona: Laurence Equilbey al podi, Núria Rial com a soprano solista i la interpretació de la primera Simfonia de la compositora Louise Farrenc. L'esdeveniment tindrà lloc el pròxim divendres 15 de novembre, a les 20 hores, al Teatre Tarragona.

El Rèquiem de Fauré és la bellesa en estat pur: planteja el trànsit cap al més enllà com un camí d'esperança i de llum, un pas cap a una felicitat superior. Allunyat de les misses de difunts que ens recorden la ira de Déu, el seu plantejament l'ha convertit en un dels rèquiems més interpretats i estimats pel públic. Hi caben des de la delicadesa de l'Introit o del Sanctus (amb arpa inclosa) fins a la plenitud simfònico-coral de l'Agnus Dei o del bellíssim In Paradisum final. 

Aquest programa de concert celebra el centenari de la mort del fascinant compositor francès. L’obra és part destacada de la trajectòria de la Franz Schubert Filharmonia, ja que va ser la primera obra que va interpretar com a orquestra simfònica i l’obra escollida per a celebrar el seu 10è aniversari ara fa gairebé 10 anys, dirigida en ambdues ocasions pel seu director musical i artístic, Tomàs Grau.

La Franz Schubert Filharmonia vol, amb aquest concert, animar a les joves estudiants de música a venir al concert, perquè vegin i coneguin bons referents de direcció, interpretació i composició femenins, en professions que, malauradament, han estat copades majoritàriament per homes. Es poden adquirir les entrades i consultar el programa a la pàgina web oficial.

Sota la batuta d'Equilbey, reconeguda internacionalment

En aquesta ocasió, lidera el programa de concert Laurence Equilbey, directora francesa reconeguda pel seu enfocament exigent però obert al seu art. La seva exploració del repertori simfònic l'ha portat a dirigir les orquestres com BBC National Orchestra of Wales, Hessischer Rundfunk, Lió, Lieja, Leipzig, Brussels Philharmonic, Copenhague, Gulbenkian, Akademie für Alte Musik Berlin, Concerto Köln, Camerata Salzburg, Mozarteumorchester Salzburg, Scottish Chamber Orchestra, London Philharmonia o H&H Society de Boston.

Equilbey, amb el suport del Département des Hauts-de-Seine, va fundar la Insula Orchestra un conjunt d'instruments d'època l’any 2012. L'orquestra resideix a La Seine Musicale, prop de París, i s'encarrega de seleccionar part del programa de l'Auditori. A La Seine Musicale, Laurence Equilbey dirigeix concerts amb artistes de diferents universos. Per exemple, Die Schöpfung de Haydn o la Simfonia núm. 6 de Beethoven “Pastoral” posades en escena per La Fura dels Baus, el Rèquiem de Mozart a càrrec de Yoann Bourgeois, un projecte basat en Le Jeune homme et la Mort amb Marie-Agnès Gillot o la Missa en Do de Mozart a càrrec de Pascale Ferran. Laurence Equilbey, a més, està associada al Grand Théâtre d'Aix-en-Provence i manté una relació privilegiada amb la Philharmonie de Paris.

Imatge d'arxiu de la Franz Schubert Filharmonia.
Imatge d'arxiu de la Franz Schubert Filharmonia. Foto: LaFACT Cultural

Sota la seva batuta i les meravelloses veus de Núria Rial, José Antonio López i el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, la Franz Schubert Filharmonia presenta el Rèquiem de Fauré, una obra mestra de l'expressió i l'elegància musical. També serà una bona ocasió per conèixer la música de Louise Farrenc, la primera gran simfonista de la història, amb la seva Primera Simfonia, una obra romàntica i plena de color.

Farrenc va compaginar la seva carrera de pianista —professora al Conservatori de París— amb la de compositora i va ser pionera en la creació de grans partitures orquestrals en una època en què les compositores amb prou feina podien estrenar petites obres de cambra. El repertori es completa amb la interpretació inicial de la Marche funèbre de Cherubini, una obra d’elecció personal de la mateixa Laurence Equilbey per a obrir el programa de concert.