La regidoria de Cultura i Política Lingüística de l’Ajuntament de Reus té a punt la tercera edició del cicle multidisciplinari contemporani i cultural Paradigmes que, en aquesta ocasió, se centra en la figura del pintor reusenc Marià Fortuny, ja que enguany es commemoren els 150 anys de la seva mort. El cicle es durà a terme a Cal Massó i comença aquest mes de juny amb una exposició i, des del setembre fins al desembre, comptarà amb cinc accions vinculades a diferents disciplines artístiques dutes a terme per artistes del territori.
Daniel Recasens, regidor de Cultura i Política Lingüística, explica que “el cicle Paradigmes neix com a resultat de la col·laboració entre Bartrina Territori Creatiu (BtC) i Cal Massó, amb l’objectiu de fomentar el talent, la diversitat creativa, la contemporaneïtat, la col·laboració entre artistes i creadors, i la creació de nous públics”.
La primera de les propostes s’inaugura aquest divendres 14 de juny, a les 20 hores a Cal Massó. En primer lloc, el regidor Recasens presentarà la programació de Paradigmes, i tot seguit, Montse Grau, directora gerent de New Art Foundation, donarà el tret de sortida a l’exposició inaugural “Scrawl”, de Daniel Canogar.
Del 14 al 25 de juny: art digital generatiu
“Scrawl”, de Daniel Canogar, és una peça digital generativa que reacciona en temps real alstrending topics de la xarxa social X. El programari de l'obra recull periòdicament els temes més esmentats en la comunitat d’X. Aquests assumptes són traduïts en temps real a una estètica de pintada vandàlica i de denúncia que, a diferència d'un grafiti professional, són realitzats amb rapidesa i de manera anònima, moltes vegades per la duresa o sinceritat del seu contingut, altres com un simple gest d'acte enunciació.
Com a obra en constant canvi, “Scrawl” intenta capturar les múltiples forces i tensions que cohabiten en espais socials com a X, on la identitat dels individus —sempre escortada per la pantalla— s'esplaia en la seva versió més crua i, paradoxalment, potser més real i honesta.
“Scrawl” és una peça cedida per New Art Foundation i es podrà visitar del 14 al 25 de juny en el següent horari:
- Divendres 14 de juny: de 20 a 21 hores.
- Dissabte 15 de juny: d'11 a 14 hores.
- Del 17 al 21 de juny: de 18 a 20 hores.
- Dissabte 22 de juny: d'11 a 14 hores.
- Dimarts 25 de juny: de 18 a 20 hores.
Retrat de Fortuny al mes de setembre
El dijous 12 i el divendres 13 de setembre arribarà el “Retrat de Marià Fortuny o munt de pedres amb guix, llana negra, pinzell i foto”, d’Ivan Forcadell. La voluntat de l’artista és que aquesta obra tingui dues lectures, tal com indica el títol. El retrat de Marià Fortuny serà una instal·lació que comptarà amb 150 pedres emblanquinades, que fan referència als anys de la mort del pintor.
Es tracta de pedres recollides al terme municipal de Reus, a l’escenari que va veure néixer el pintor. Les pedres estaran presentades sobre un quadrat de llana negra, el teixit que duia Fortuny en els seus autoretrats i que alhora representa la tradició que hi havia abans d’arreglar-se per anar al retratista, metge o a fer qualsevol tràmit que sortís del que és comú. El pinzell potser és el que menys explicació necessita, però no menys necessari, ja que un pintor sense pinzell és un dibuixant.
També hi haurà una fotografia en blanc i negre de La Vicaria, obra destacada de Marià Fortuny. El guix hi serà present per deixar constància del tractament que s’havia de fer als llenços perquè duressin, un fet força desconegut però necessari per poder observar avui dia moltes peces artístiques. Aquest conjunt d’objectes escultòrics formaran part de la peça mentre duri la seva existència.
Experiència sensorial el 3 i 4 d'octubre
“L'anacoreta (esbós d'una cova)”, d’Arnau Casanoves, és una instal·lació sonora que inclou planxes d’acer amb imatges de creació pròpia amb estil manga gravades. Les planxes formaran un semicercle al centre de la sala i, sobre aquestes, uns solenoides s’activaran a través d’un ordinador per crear polirítmies i notes concretes picant a les planxes. La sala estarà a les fosques, excepte alguns punts de llum tènue que ressaltaran les planxes buscant una atmosfera íntima en l'espai.
Aquesta instal·lació busca una doble exploració de l'obra de Fortuny: per una banda, la referència a la seva faceta menys coneguda com a gravador, amb el so de les eines treballant sobre les planxes metàl·liques durant les nits amb la llum tènue d'una llàntia d'oli.
Per altra banda, les referències orientalistes, a través d’una especulació de quines referències podria tenir Fortuny en el moment actual, que podrien ser el japonisme pop i també les polirítmies dels solenoides percudint a les planxes.
Acció performativa i reflexiva
“Hàbits atàvics”, de Ro Caminal, és una acció performativa que explora a dualitat conceptual del mot hàbit, entès com a indumentària i com a un costum social profundament arrelat en la cultura, per obrir una reflexió sobre com figures artístiques com Fortuny van abordar la representació del subjecte oriental.
L’anàlisi convida a una comprensió de les complexitats del context històric que envolten la identitat cultural i les interaccions colonials, tot analitzant el paper de l’art en la construcció de les narratives i estereotips sobre l’alteritat mora. Es podrà visitar els dies 24 i 25 d’octubre.
L'art plàstic, al novembre
Els dies 28 i 29 de novembre arriba “Pinzellades”, de Roger Conesa. El músic, artista sonor i plàstic i actor se submergeix en l'univers visual i personal del pintor reusenc —versàtil i canviant, preciosista i brutal— per mostrar-nos pinzellades de la seva vida i obra a través de les també variades disciplines que l’artista tarragoní barreja sense complexos en les seves intervencions.
Del Fortuny a Cal Massó
El mes de desembre, els dies 12 i 13, Laia Cucó i Ovidi Álvarez presentaran "Unginhed", una peça que ja van representar al Teatre Fortuny el passat mes de maig. Aquesta tracta de posar llum a aquestes realitats menys agradables a través d’un duet on el diàleg físic ens portarà a qüestionar-nos com ens posicionem envers el domini sobre l’altre.
A mitjan segle XIX, Fortuny parteix cap al Marroc on pintarà des de la seva mirada romàntica els efectes immediats de l'imperialisme espanyol. Romantitza les vides d'aquells que viuen el conflicte i s'apropia de les seves realitats. Des del seu art mostra la realitat d'aquells que vencen a la vegada que deixa a la penombra el dolor que perpetuen sobre els vençuts.