«Els ulls de la història», la nova proposta immersiva que ofereix la visita a la Cartoixa d'Escaladei

La nova museografia posa al dia l'equipament després d'anys de recerca i d'actuacions arqueològiques

Diversos usuaris provant la nova activitat amb tecnologia immersiva
Diversos usuaris provant la nova activitat amb tecnologia immersiva | ACN / Maria Antònia Mesquida, Neus Bertola
22 de novembre de 2024, 16:23
Actualitzat: 16:23h

La Cartoixa d'Escaladei (Priorat) ha incorporat noves tecnologies i recursos interpretatius, de la mà del projecte 'Els ulls de la història'. "Després d'anys d'intervencions arqueològiques, restauració i rehabilitació, així com de molta recerca, tocava posar al dia el monument pel que fa a la interpretació", ha expressat la consellera de Cultura, Sònia Hernández, en l'acte d'inauguració, aquest divendres 22 de novembre.

La nova museografia busca posar en valor l'experiència del visitant, a través de nous recursos immersius com la realitat virtual, per tal de "no només veure el patrimoni, sinó també viure'l i formar-ne part", ha dit. Es tracta d'una proposta que busca apropar el patrimoni de Catalunya a la ciutadania de manera vivencial, a través de nous relats i de la tecnologia immersiva, que ja es va estrenar al Centre d'Interpretació d'Art Rupestre de La Roca dels Moros de Cogul (Garrigues) i que s'afegirà pròximament al centre romànic de la Vall de Boí, el monestir de Sant Pere de Rodes i el castell de Miravet. 

"És una invitació a recuperar històries i personatges amagats, així com una enorme oportunitat per posar la tecnologia més actual al servei del coneixement i al servei de la difusió i de l'emoció de reviure aquestes històries en primera persona", ha detallat la cap de l'Àrea de Monuments i Jaciments de l'Agència Catalana del Patrimoni Cultural, Carme Bergés.

Actualització de la museografia en diferents nivells

Pel que fa a les actuacions fetes a la Cartoixa d'Escaladei, Bergés els ha desgranat en tres nivells de lectura. La primera fa referència a l'actualització de les senyalitzacions, on s'han incorporat nous recursos gràfics que reprodueixen en imatges 3D "espais ara perduts o despullats de la seva decoració i dels objectes que els vestien originalment". Unes representacions que s'acompanyen de textos que descriuen el moment constructiu i els usos que tenia.

El segon nivell de lectura, "més profund i ric en recursos visuals i sonors" és la guia multimèdia. "Una narradora ens guia pels diversos espais i ens convida a revisitar-los a través de vistes 3D, àudios, transcripcions i una intèrpret en llengua de signes". A més, integra veus dels diferents personatges que van habitar la Cartoixa i amb aquests diàlegs ficticis els visitants poden conèixer com era la vida quotidiana dels monjos cartoixans.

experiencia immersiva cartoixa escaladei acn nacio (2)
Exemple de la nova tecnologia que ha incorporat la museografia del monument prioratí. Foto: ACN

El tercer nivell se centra en les experiències més immersives, on trobem la instal·lació audiovisual 'El silenci etern', ubicada a la sala del capítol dels pares, és a dir, l'espai on es reunien els monjos per deliberar sobre els fets de la comunitat. Aquest espai incorpora ara "un tríptic immersiu, amb un caràcter altament poètic, que evoca la quotidianitat dels monjos cartoixans, on el silenci i els sons de la natura esdevenen veritables protagonistes de la vida espiritual".

Proposta de realitat virtual

Finalment, l'experiència de realitat virtual és una de les joies de la corona, ja que transporta al visitant a la Cartoixa del segle XVII, a través de la veu i l'experiència vital de l'artífex de la decoració de l'església Joaquim Juncosa, segons han detallat des del Departament de Cultura. Aquest pintor cartoixà no formava part de l'estament més alt dins la Cartoixa, sinó que era un membre dels germans llecs, els encarregats de les tasques més manuals i administratives de l'ordre. La tria del personatge no ha estat arbitrària, sinó que enllaça amb la voluntat de rescatar històries quotidianes que ajuden el públic a connectar amb el passat.

"Posem al servei del relat que volem explicar, les virtuts del metavers per recrear uns espais i així poder comprendre millor i demanera experiencial el dia a dia de la cartoixa i la seva organització", ha celebrat Bergés. A totes aquestes actuacions també s'hi suma una experiència didàctica adreçada als alumnes de secundària per tal que "experimentin el patrimoni cultural a l'aula, de manera vivencial, mitjançant la potencialitat que ofereixen aquestes noves tecnologies immersives".

Arxivat a