Yoel Vargas, Chicuelo i el Niño de Elche, caps de cartell del Tarragona Sona Flamenc

El festival se celebrarà entre el 4 i el 19 de març en diversos espais culturals de la ciutat

Publicat el 30 de gener de 2023 a les 13:43

La cinquena edició del Tarragona Sona Flamenc se celebrarà entre el 4 i el 19 de març i comptarà amb el tarragoní Yoel Vargas, Chicuelo i el Niño de Elche com a caps de cartell. Segons ha explicat l'Ajuntament de Tarragona en un comunicat, l'edició de 2023 del certamen «està enfocada a un públic transversal amb diversitat de consum cultural i a diferents espais culturals, escènics i urbans de Tarragona».

 

Seran 18 dies de festival, amb 250 artistes i 28 activitats programades. Segons ha explicat la consellera de Cultura, Inés Solé, «el festival aposta per apropar una visió àmplia i  contemporània del flamenc, reivindicant els artistes i agents del territori i el gran nivell que aquests representen, així com reconèixer les noves aportacions que es fan des de Catalunya al món del flamenc». 

 

Solé ha destacat el treball conjunt de la mà del teixit associatiu del flamenc de la ciutat així com amb els espais culturals del territori. «Es tracta d’un festival esperat i necessari al calendari cultural tarragoní. Un festival que mou la ciutat amb una programació plural i participativa a la qual molts agents i equipaments culturals s’hi volen sumar», ha afegit. 

 

El tarragoní Yoel Vargas lidera el cartell d'aquesta edició

La presentació dels nous treballs del Niño de Elche i Chicuelo, així com l'estrena mundial del nou espectacle del ballarí tarragoní Yoel Vargas són els plats forts del Tarragona Sona Flamenc d'enguany. Tal com ha explicat el director artístic del festival, Kike Colmenar, els caps de cartell reflecteixen l’aposta per la visió contemporània del flamenc en aquesta cinquena edició.

 

«Es tracta de tres artistes que representen el present i el futur del flamenc i que obren nous camins del cante, del toque i del ball», ha dit Colmenar. El ballarí i coreògraf Yoel Vargas, graduat a l'Institut del Teatre, estrenarà 'Flamenco, tablao', un espectacle amb la guitarra d'Antonio Santiago 'Ñoño', el 'cante' de Juanjo de Nayeli i Abraham Jiménez, la percussió de Lucas Balbo i la dansa de Yoel Vargas i Aitana Rousseau.

 

Tot i la seva joventut, ja que només té 19 anys, Yoel Vargas ja ha estrenat les seves creacions pròpies a Madrid i Barcelona i ha portat el seu art a ciutats d'arreu del món, com New York, Miami, Londres, Ciutat de Mèxic o Bogotà. 

 

El talent local té presència al festival

A banda de Yoel Vargas, present en la roda de premsa d'aquest dilluns, el talent tarragoní en el camp del flamenc serà molt present també en aquesta edició. Així, actuaran Meritxell Puvill, Jesús Blanco, Adelaida Guerrero, Teresa Sánchez, África Aguilar, David Cano i Vicky Latorre, entre d’altres.

 

En aquest sentit, cal destacar l’estrena de 'Siroco' amb la gran bailaora Clàudia Guerrero, Nico Villalón, Sonia Cantillo o Cristina López i totes les alumnes que ballaran al Tarragona Balla Flamenc demostrant el bon estat de salut i el nivell artístic i del flamenc de la nostra ciutat.

 

Perspectiva de gènere i mirada en clau femenina

Un altre dels fonaments d’aquest Tarragona Sona Flamenc és la perspectiva de gènere i la mirada en clau femenina de les propostes. La Casa Sin Bernarda, Karen Lugo, la conferència sobre feminisme i flamenc de Maria Jesús Castro, entre d’altres, són clars exponents de l’empoderament i el valor de les propostes de les dones actuals al gènere flamenc i a l’art.

 

Per la seva banda, Flamenco Queer o la proposta contemporàniament transgressora de l’Álvaro Sola exemplifiquen com el flamenc és un espai obert a l’expressió artística, lliure i de visió àmplia i integradora.

 

Àmplia oferta formativa i participativa 

Enguany, el Tarragona Sona Flamenc amplia l’oferta formativa respecte anteriors edicions oferint fins a cinc tallers, quatre activitats divulgatives i vuit classes obertes de la mà de les escoles de la ciutat. El 'Taller de palmes' i també un 'Taller de flamenc en família' són algunes de les novetats d'aquest 2023.

 

Tampoc hi faltaran propostes participatives com ara el 'Vermut flamenc al carrer' o 'Tarragona Balla Flamenc', amb la participació al Teatre Tarragona de les entitats culturals de la ciutat.

 

El festival clourà diumenge 19 de març amb el recital 'Tablao flamenc: No hi ha secrets'. Per primer cop a La Herrería, es veurà una actuació de talent local que recordarà els antics recitals que es feien als anys cinquanta des de l’equilibri entre el 'cante', el 'toque' i el ball.