L’aeroport de Reus simula un accident d’un avió amb més de 250 participants

L’exercici ha contemplat el sinistre d’una aeronau amb quatre víctimes mortals i una cinquantena de ferits

Publicat el 12 de novembre de 2025 a les 16:44

L'aeroport de Reus ha simulat aquest dimecres al matí un accident d'un avió comercial amb la participació de més de 250 persones entre personal de la infraestructura, els cossos d'emergències i seguretat i figurants. L'exercici organitzat pel mateix aeroport i Protecció Civil partia d'una aeronau provinent de Manchester, amb una cinquantena de passatgers i sis membres de la tripulació. Durant les maniobres d'aterratge, l'avió hauria patit un accident amb quatre víctimes mortals i una cinquantena de persones ferides, la meitat d'elles en estat crític.

El fals avís s'ha donat a les 10.34 h. Al cap de pocs minuts han arribat els camions de bombers del mateix aeroport per apagar el foc simulat. Després, han fet un primer contacte per valorar l'estat de les víctimes. A les 10.50 h han entrat les primeres ambulàncies del SEM i a les 10.53 h els Bombers del cos de la Generalitat i altres cossos d'emergències.

Un cop s'ha rebut l'alerta, s'ha constituït el comitè de crisi, format per la direcció de l'aeroport, la subdelegació del govern espanyol a Tarragona, la delegació de la Generalitat i els Ajuntaments de Reus i de Constantí, així com els cossos d'emergències participants com ara el SEM, els Bombers de la Generalitat, la Policia Nacional, la Guàrdia Civil, els Mossos d'Esquadra, etc. Des d'aquesta sala, ubicada a les instal·lacions del mateix aeroport, s'ha coordinat l'accident i s'ha fet seguiment del pla.

Activació de l'AEROCAT

La prova partia d'una cinquantena de ferits, la meitat dels quals greus: 4 morts, 10 ferits greus, 21 menys greus i 22 que han estat atesos, però que han sortit il·lesos de l'accident. Protecció Civil ha assumit la coordinació de l'emergència i ha activat el Pla especial per a emergències aeronàutiques de Catalunya. Després d'un primer triatge per determinar l'estat de salut de les víctimes, el SEM les ha anat atenent prioritzant en cada moment, i s'han fet els trasllats corresponents als hospitals del territori.

Durant el simulacre també s'han habilitat sales per als il·lesos i familiars de l'accident per donar-los assistència i suport psicològic. A més, el grup judicial de medicina legal i ciències forenses ha treballat in situ per fer els aixecaments dels cadàvers, coordinats pel titular del jutjat de guàrdia de Reus.

Aquests simulacres es fan normalment amb una periodicitat anual, amb diferents tipus d'exercicis seguint la normativa actual.

Coordinació entre cossos d'emergències

La subdirectora de Protecció Civil, Imma Solé, ha explicat que aquestes pràctiques serveixen per "posar a prova" el pla d'autoprotecció de l'aeroport i l'AEROCAT. Solé ha assenyalat que un cas com aquest "genera moltes necessitats tant d'atenció mèdica com d'atenció en la intervenció" per part dels cossos d'emergències.

Solé ha destacat que la prova els ajuda en la "coordinació i la sinergia" a l'hora de treballar "conjuntament" entre els cossos operatius i donar una resposta "més eficaç" en un cas real. La subdirectora ha apuntat que com a gestors de l'emergència és "molt bo" fer aquests exercicis perquè els dona "més ductilitat" per a quan succeeixi un cas real.

En la mateixa línia, la subdelegada del govern espanyol a Tarragona, Elisabet Romero, ha apuntat que aquests exercicis són una "oportunitat per simular una situació en un entorn real amb les garanties que no està passant res". Romero ha dit que s'ha vist una "bona implicació" dels agents participants i ha valorat positivament la "coordinació institucional".