Albinyana compra la cova de Vallmajor, considerada com a Patrimoni de la Humanitat

Conté diverses pintures que provindrien de l'edat de Bronze

Publicat el 06 de setembre de 2022 a les 07:36

La cova de Vallmajor ja forma part del patrimoni municipal d'Albinyana. L'Ajuntament ha adquirit la finca on hi ha aquesta cova, que està situada al polígon nou i a la parcel·la 22 del terme municipal. És la zona que es coneix com el fons i el torrent de Vallmajor, amb una superfície de més d'onze hectàrees.  

 

La cova de Vallmajor és considerada com a Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO. També està declarada com a Bé Cultural d'Interès Nacional Zona Arqueològica (BCIN). Conté un conjunt de pintures rupestres de tipus esquemàtic, atribuïbles a l'edat de Bronze, fa uns 3.500 anys.

 

La seva àmplia entrada dona accés a unes galeries en fort pendent descendent, que condueixen a la sala on es troben les pintures. Aquestes representen figures d'animals, com ara cérvols i cavalls, i signes com arcs o una creu dins un cercle. La cova és molt popular pels aficionats a l'espeologia, per les possibilitats naturals que ofereix.

 

Protegir l'espai i fer un centre d'informació

Ara, l'Ajuntament vol treballar amb la Direcció General de Patrimoni Cultural de la Generalitat per protegir l'espai. Com que és molt coneguda, la cova ha estat objecte d'accions antròpiques negatives. La compra ha estat possible gràcies a una ajuda del Ministeri de Cultura, que s'ha inclòs als pressupostos generals de l'Estat. 

 

La subvenció ha estat de 150.000 euros per la compra i el condicionament de l'espai. La voluntat del consistori és impulsar «un centre d'acollida, informació i interpretació de la cova i de tot el que hi ha». També es vol fer «un recorregut virtual, amb tècniques immersives, que permeti veure i viure com ho feien els habitants de la cova fa milers d'anys».