Fruit de la signatura del conveni entre els ajuntaments de Reus i de Vilallonga i el Centre d’Estudis Pere Virgili, en els pròxims dies es realitzaran diversos actes de divulgació I recuperació de la memòria de la batalla de Vilallonga i el Morell. Les activitats es duran a terme amb motiu de la commemoració de l’efemèride, que tingué lloc el dia 1 de març de 1838. Es realitz aran amb la col·laboració de l’Arxiu Municipal de Reus i dels Serveis Funeraris Reus i Baix Camp, i el suport de l'Arxiu Comarcal.
El pròxim dia 3 de març a les 19 hores, a l’Arxiu Municipal (c. Sant Antoni M. Claret, 3), s’inaugurarà una mostra documental al vestíbul on també hi haurà un plafó informatiu sobre els fets. L’historiador reusenc Joan Navais serà l’encarregat de pronunciar la conferència "La construcció d'un mite: els fets del Morell i Vilallonga (1838) i els màrtirs reusencs per la llibertat ", que donarà inicia als actes de commemoració.
Posteriorment, el dia 18 de març a les 18.30 hores, Salvador Palomar, membre de Carrutxa, amb la conferència "Sempre màrtirs. La memòria dels morts pels combats", farà referència a construcció de la imatge de “màrtirs” – que perdura fins al 1938– i com el franquisme s’apropia dels símbols i projectes, com ara el del monòlit erigit a la plaça de la Llibertat. Amb aquest darrer acte es clourà la mostra documental a l’Arxiu, no obstant, es podrà trobar a la pàgina web els principals documents exposats, el panell explicatiu i la gravació de les dues conferències.
Així mateix, a través dels Serveis Funeraris Reus i Baix Camp, es portarà a terme en les pròximes setmanes una actuació de senyalització de la Capella dels Herois de Vilallonga al Cementiri General de Reus, lloc on reposen les restes dels caiguts. També, s’organitzarà una conferència dins del cicle Primavera al Cementiri a càrrec del Centre d'Estudis Pere Virgili.