La connexió entre el canal Garrigues Sud i la Comunitat General de Regants d'Aigües del Riu Montsant permetrà que els pagesos de cinc municipis del Priorat i de la Palma d'Ebre (Ribera d'Ebre) tinguin garantida l'aigua per regar en cas que es torni a produir un episodi de sequera. Els pobles prioratins beneficiats seran Margalef, la Bisbal de Montsant, Cabacés, La Vilella Baixa i la Figuera, que fins ara depenen exclusivament de les reserves del pantà de Margalef i la manca de pluges dels darrers anys ha fet que no poguessin regar les campanyes del 2023 i 2024.
El Govern preveu que la nova canonada pugui donar servei a 2.550 hectàrees a partir de finals del 2026 i s'utilitzi només per situacions d'emergència. El projecte avança en la seva tramitació i recentment s'ha sotmès a informació pública el projecte constructiu de la primera fase de les obres que han de permetre unir les dues xarxes d'aigua.
Aquesta primera fase té un pressupost d'1,9 milions d'euros i s'espera que els treballs durin sis mesos. La previsió del Departament d'Agricultura és que tot el projecte s'acabi enfilant fins vora els 6 milions. D'aquesta primera tongada d'actuacions la més destacada és la construcció d'una canonada de 3.830 metres entre una de les estacions de bombament del Garrigues Sud i la xarxa de reg de la comunitat del Montsant.

- Projecte de connexió del Garrigues Sud amb els regants del riu Montsant.
- ACN
Des de l'embassament de Margalef s'abasteix als cinc municipis del Priorat que formen part de la comunitat, però també a la Palma d'Ebre. Al municipi riberenc l'aigua li arriba mitjançant una canonada i l'emmagatzema en un pantà propi que té dues basses complementàries.
Una nova connexió
Amb el nou projecte es vol aprofitar la canonada que ja hi ha entre el Garrigues Sud i la bassa oest de la Palma d'Ebre -que pot traspassar aigua a l'embassament de la Palma d'Ebre- per fer-hi una nova conducció que es connectarà a la impulsió que va cap a la bassa est de la Palma d'Ebre. En aquest punt es trobarà amb la canonada d'abocament a l'embassament de la Palma d'Ebre que ve des del pantà de Margalef i que també deriva aigua cap a la xarxa de regants.
Això connectarà les tres canonades: la nova des del reg de Garrigues Sud, la d'impulsió de la bassa est i la canonada entre els embassaments de la Palma d'Ebre i de Margalef. D'aquesta manera, el Garrigues Sud donarà aigua a la Comunitat General de Regants del Riu Montsant. En una segona fase del projecte, el sistema s'equiparà també amb un telecontrol que permetrà obrir o tancar el pas d'aigua depenent de les necessitats i s'adequaran dues estacions de bombament del Garrigues Sud perquè puguin subministrar els cabals necessaris al reg del Montsant.

- Les precipitacions intenses van omplir el pantà prioratí a la primavera.
- ACN / Eloi Tost
La nova infraestructura permetrà subministrar una dotació de 190 m³/ha en el mes de màxima demanda. El cabal es repartirà entre la canonada actual que abasteix la bassa oest i el pantà de la Palma d'Ebre (685 hectàrees); i la nova canonada que donarà aigua tant a la bassa est com als pagesos de Margalef, la Bisbal de Montsant, Cabacés, La Vilella Baixa i la Figuera, que conjuntament representen 1.869 hectàrees més.