La Ciutat Residencial de Tarragona reobrirà portes com a alberg l'any 2027

En la primera fase s'actuarà en una superfície de 45.000 metres quadrats amb una inversió de 15 milions d'euros

Publicat el 02 d’octubre de 2025 a les 14:26
Actualitzat el 02 d’octubre de 2025 a les 16:38

L'alberg de joventut de la Ciutat Residencial de Tarragona s'obrirà al públic l'any 2027. Les obres de reforma de l'espai, construït als anys 50 i abandonat des de fa més d'una dècada, van començar aquest passat estiu i s'espera que estiguin enllestides a finals de l'any que ve. La primera fase dels treballs inclou l'edifici principal, on hi haurà el menjador, una zona de les antigues cases que serviran per acollir fins a 204 persones i la creació d'una àrea esportiva.

Tot plegat són 45.000 metres quadrats d'una superfície total de 75.000, amb una inversió prevista de 15 milions d'euros. La resta de l'espai s'espera que es pugui adequar en una segona fase, en la qual la voluntat és afegir 250 llits més, fins als 454 totals. La consellera de Drets Social, Mònica Martínez Bravo, ha manifestat que aquest alberg serà "la joia de la corona" de la Xanascat.

Un equipament tancat des de fa més d'una dècada

La Ciutat de Repòs i Vacances, coneguda popularment com a Ciutat Residencial, es va inaugurar en temps de dictadura franquista com un espai pensat per tal que les famílies treballadores hi poguessin passar uns dies d'esbarjo. Habitacions, espais comuns, zona esportiva i, fins i tot, una església formen un conjunt únic a tocar del mar. L'equipament va passar a ser propietat de la Generalitat el 1989 i des del 2012 està tancat al públic. La degradació dels edificis és important i dels 15 milions d'euros de pressupost, dotze procedeixen de fons Next Generation i els tres restants els ha aportat el Govern.

La principal reforma que es farà és l'edifici on s'ubicarà el menjador per a 400 persones, cuina i bugaderia. Es tracta de l'immoble de referència del complex, amb 4.000 m2 de superfície. "Hem tret tot el que estava malmès i hem conservat el que hem pogut", com la torre i la coberta ondulada, ha explicat l'arquitecte encarregat de les obres, Enric Tarrida.

A banda, s'actuarà en set pavellons que disposaran de lavabos compartits i habitacions, majoritàriament amb quatre lliteres en cadascuna. En quatre d'aquests pavellons hi haurà una petita cuina comunitària. A banda, s'habilitaran dos aparcaments: un per a un màxim de quatre autocars i l'altre per a 60 vehicles.

Martínez Bravo ha afirmat que el país "no es pot permetre" tenir equipaments com aquests en desús. A més ha valorat que es destini a famílies i joves i que sigui "a preus assequibles". L'alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales, ha celebrat que la Residencial recuperi "l'ús que ja tenia" i ha valorat que suposarà "una millora pel barri".

Centre cívic municipal

A banda de la zona de l'alberg, la conselleria i l'Ajuntament de Tarragona han arribat a un acord per tal que el consistori pugui disposar de l'edifici de l'antiga recepció que s'habilitarà com a centre cívic de 1.100 m2 per als veïns dels barris de Llevant, a més de les antigues pistes poliesportives, que es renovaran totalment i seran d'ús públic. Viñuales ha detallat que el tràmit ja és als despatxos de Patrimoni de la Generalitat i que disposen de pressupost per tirar endavant les obres el més aviat possible.

L'alcalde també ha reiterat la voluntat que l'equipament sigui únicament un alberg per a joves i famílies. Quan la iniciativa es va presentar la passada legislatura entre el veïnat hi va haver crítiques i van córrer campanyes de desinformació. Primer es va assegurar que l'espai es destinaria a acollir menors estrangers no acompanyats i joves tutelats; i després que es fomentaria el turisme de borratxera. "S'ha volgut fer molt populisme amb això i crec que malintencionat per alguns grups que no tenen res a veure amb els veïns. Hem explicat el projecte moltes vegades i és fàcil d'entendre", ha expressat.