La glossa punyent i els discursos reivindicatius en favor del català han marcat la concentració convocada per la plataforma Sant Jordi per la Llengua aquest dijous 23 d'abril a Reus. L'acció, celebrada per primer cop a la capital del Baix Camp, ha concentrat més d'un centenar de persones segons l'organització. La iniciativa ha instat a les administracions i institucions a combatre el retrocés del català amb polítiques "valentes".
"La situació del català no és insalvable, tot el contrari, però és responsabilitat nostra poder-ho començar a canviar. Cal que el Govern i altres actors prenguin mesures reals i valentes", ha subratllat Adrià Aragonès, membre de l'entitat. L'acte s'ha tancat amb el Cant dels Segadors interpretat pels assistents.
Els manifestants posen de manifesta "l'emergència lingüística" de la llengua
Sota el lema 'És l'hora d'actuar pel futur del català', més d'un centenar de persones segons l'organització s'han aplegat al carrer Salvador Espriu de Reus, al centre de la ciutat. L'acte ha començat escalfant motors amb la cançó improvisada d'una part dels assistents, amb versos sobre l'estat de salut del català i els reptes als quals s'enfronta. Així, els participants han posat de manifest "l'emergència lingüística" de la llengua i la importància de mantenir-la en tots els àmbits del dia a dia.
L'acció ha comptat també amb discursos pronunciats per part de diverses persones nouvingudes, que han compartit el seu testimoni com a nous parlants del català. Alhora, la plataforma també ha denunciat no només el "retrocés de la llengua", sinó també un model econòmic que considera que contribueix a la "minorització del català".
"No podem separar les condicions de vida que tenim, que han canviat molt en les últimes dècades, amb la situació de la llengua. Són inseparables i, per tant, calen mesures en aquest sentit", ha remarcat Adrià Aragonès, membre de la plataforma Sant Jordi per la Llengua.
Alhora, l'organització de l'esdeveniment també ha carregat contra el que apunten que és una "folklorització" de la Diada de Sant Jordi. "És inseparable Sant Jordi de la situació que viu el país, també en clau cultural. Per Sant Jordi, des dels inicis, hi ha una reivindicació al darrere i cal mantenir-la i cal impulsar-la", ha defensat Aragonès.
Manifest conjunt
Durant la concentració s'ha llegit un manifest conjunt en defensa de la llengua, que suma el suport de més d'un centenar d'entitats, sindicats i col·lectius del país. El text ha posat el focus en les dades de l'última enquesta d'usos lingüístics, que assenyala que només un terç de la població de Catalunya té el català com a llengua habitual. Segons els activistes, aquest fet respon a unes "decisions polítiques concretes que busca la folklorització i desaparició de la llengua".
L'acte, que per primer cop s'ha celebrat a Reus, també s'ha dut a terme en altres poblacions catalanes, com Tortosa, Manresa, Igualada, Girona i Barcelona.

