El govern de Tarragona proposa incrementar l'IBI un 20% per salvar els comptes

L'alcalde Rubén Viñuales va explicar el passat dilluns que la situació econòmica de l'Ajuntament era "crítica" i amb risc de "fallida"

Publicat el 04 d’octubre de 2023 a les 08:55
La proposta del govern municipal de Tarragona per solucionar la "crítica" situació econòmica de l'Ajuntament passa per un increment d'impostos. Així ho ha posat sobre la taula l'alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales, als partits de l'oposició. La fórmula de l'executiu socialista passa per incrementar l'IBI un 20%, augmentar l'ICIO un 30%, així com una pujada del preu dels aparcaments municipals, la zona blava i la creació de noves zones regulades.

També es planteja la derogació de les bonificacions d'impostos als vehicles elèctrics i a la instal·lació de plaques solars. Finalment, el govern municipal proposa una revisió d'ingressos i aportacions a empreses municipals i organismes autònoms. En aquest àmbit, es proposa un increment en el preu del servei dels autobusos de l'EMT.

En aquest sentit, les partides més importants serien l'increment de l'IBI, que suposaria un extra de 9,9 milions d'euros extres per a les arques municipals, l'augment de les tarifes de pàrquings i zones blaves, prop d'1,5 MEUR, i la pujada de l'ICIO (1,1 milions d'euros).
 

Situació "crítica" i amb risc de "fallida"

El passat dilluns, l'alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales, va explicar que la situació econòmica de l'Ajuntament era "crítica" i que hi havia risc de "fallida". En aquest sentit, va xifrar en 14 milions d'euros el dèficit del pressupost de 2024, assegurant que si no s'aconseguien, els serveis a la ciutadania es veurien afectats.

Cal recordar que ara fa tres anys, l'octubre de 2021, amb ERC, Junts i CUP al govern de l'Ajuntament de Tarragona, es va proposar també un increment d'impostos i taxes. Llavors, es necessitaven uns 12 milions d'euros per quadrar el pressupost de l'any 2022.

La proposta del conseller Jordi Fortuny augmentava l'IBI un 3,9% i també la taxa de la brossa. Els partits de l'oposició van tombar els comptes i els pressupost es va haver de prorrogar.
 

Els partits de l'oposició es pronuncien

El PP s'ha mostrat contrari a la pujada d'impostos que planteja el govern Viñuales. La portaveu popular, Maria Mercè Martorell, ha assenyalat que és una línia vermella i que la solució per a la situació econòmica de l'Ajuntament passa per altres mesures, com l'atracció de noves inversions a la ciutat. Martorell ha dit que "no es pot traslladar la pressió fiscal a la ciutadania. Continuem defensant congelar o abaixar els impostos, mai apujar-los".

Pel que fa a ERC, en una entrevista a Tarragona Ràdio, la portaveu Maria Roig ha titllat l'increment d'un 20% de l'IBI "d'estratosfèric", afirmant que és "molt difícil" que hi donin suport. Tot i això, Roig ha dit que estan estudiant la proposta i s'ha mostrat oberta a concretar una proposta alternativa al govern, malgrat que ha manifestat que la posició del PSC, parlant de fallida, és "alarmista" i "irresponsable".

En un comunicat, En Comú Podem, ha assenyalat que "el relat apocalíptic del govern és desmesurat i parlar de fallida és irresponsable perquè posa a la ciutat en el punt de mira mediàtic i genera confusió en la ciutadania". En aquest sentit, els comuns han afegit que "carregar amb un 20% d'increment l'IBI ens sembla abusiu", motiu pel qual demanen "estudiar fórmules alternatives" per obtenir ingressos.

Els de Jordi Collado també rebutgen que el govern municipal vulgui canviar les tarifes dels abonaments de l'autobús municipal, que passarien a regir-se per les tarifes de l'ATM del Camp de Tarragona, que suposaria l'increment del preu.