Els alcaldes del Priorat han demanat per carta al vicepresident del Govern, Pere Aragonès, que la Generalitat sol·liciti oficialment la declaració de la comarca del Priorat com a zona afectada greument per una emergència de Protecció Civil –el que abans es coneixia com a zona catastròfica- arran del pas del temporal Filomena.
La petició arriba un cop s'han pogut valorar els "greus danys" ocasionats per la nevada i pocs dies després que el Consell de Ministres hagi aprovat per via d'urgència aquesta declaració per a diverses comunitats autònomes també afectades. En la carta, subratllen que el temporal "ha afectat amb una gran virulència els sectors primari i l'industrial, i alhora també amenaça la prestació de serveis municipals".
La missiva, signada pel president del Consell Comarcal, Xavier Gràcia, exposa que els danys més estesos i generalitzats s'han produït en l'agricultura. "Diversos conreus s'han vist greument afectats pel temporal Filomena, la qual cosa fa imprescindible el suport als pagesos de la comarca i, molt especialment, a aquells que es dediquen al conreu de l'olivera, on hi ha agricultors que han perdut la totalitat dels arbres", afirma.
Igualment, els alcaldes del Priorat consideren que "es fa absolutament necessària la reparació de les infraestructures i vies agràries per tal de poder garantir la continuïtat d'aquest sector, que és el principal motor de la comarca del Priorat".
Més enllà del sector primari, la carta al vicepresident del Govern fa referència als danys que la nevada va ocasionar a l'empresa Fermator de Falset, on es va ensorrar el sostre de la fàbrica. "Una empresa de la qual en depenen 120 famílies i que és imprescindible que pugui reprendre l'activitat com més aviat millor, atès que el seu tancament seria un cop molt fort per a l'activitat laboral i l'economia comarcal", diuen els alcaldes.
Un altre argument que posen damunt la taula són les interrupcions del subministrament elèctric, que en alguns municipis es van prolongar durant dos dies. "És necessari garantir les inversions i accions pertinents per evitar que situacions d'aquesta mena puguin tornar a repetir-se", consta en la carta.
Finalment, els alcaldes exposen que els ajuntaments necessiten recursos per fer front "al cost extraordinari" que els ah representat el restabliment de la normalitat i la neteja urgent de tots els carrers i accessos als equipaments bàsics. "La factura és molt elevada i del tot impossible d'assumir sense sacrificar despeses ordinàries que ens són essencials per a la prestació de serveis bàsics i quotidians", avisen.
Xavier Gràcia: "No tenim els equipaments ni els recursos necessaris"
En declaracions a l'ACN, el president del Consell Comarcal i alcalde de Gratallops, Xavier Gràcia, ha avançat que la valoració segurament es farà més extensa perquè encara els costa arribar a certes zones i "es va evidenciant que van sorgint cada cop més problemes".
A tot això, ha insistit en les mancances en la infraestructura d'electricitat i la manca de recursos. "Evidenciem que tenim un problema i que la comarca està posicionada avui en dia mundialment amb un estereotip molt bo, però al final resulta que no tenim els equipaments ni els recursos propis necessaris davant una catàstrofe", ha assenyalat.
Gràcia ha apuntat que és "fonamental" que la Generalitat i la Diputació es bolquin "el màxim possible" per poder recuperar-se, més encara en època de pandèmia. "No deixem de ser una comarca petita amb pocs recursos, i el que necessitem és anar molt de la mà de l'administració, la qual ha de repensar moltes coses i descentralitzar moltíssim perquè ens trobem amb unes mancances que no són normals", ha conclòs.
El Priorat vol que la Generalitat sol·liciti oficialment la declaració de la comarca com a zona catastròfica
Els alcaldes ho demanen per carta al vicepresident del Govern un cop valorats els danys del temporal Filomena
ARA A PORTADA
-
La ubicació enmig del «no-res» condemna la centenària estació dels Guiamets a la desaparició Sandra Pérez
-
El Consell Comarcal del Priorat i la Plataforma pel Riu Siurana rebutgen el transvasament cap a Riudecanyes TarragonaDigital
-
Tractorada dels pagesos de Tarragona per reclamar les ajudes pels avellaners afectats per la sequera TarragonaDigital
-
Continua la picabaralla a Tarragona pel nou contracte de la brossa i ERC diu que l'alcalde «s'amaga» TarragonaDigital
-
El Museu del Port celebra el 25è aniversari amb la mar i el patrimoni com a eixos principals TarragonaDigital
Publicat el 21 de gener de 2021 a les 17:46
Et pot interessar
-
Societat El COATT alerta que hi ha gairebé 6.000 cobertes amb amiant al Camp de Tarragona
-
Societat La FAVT critica «l'opacitat» de l'Ajuntament de Tarragona en la gestió del nou contracte de la brossa
-
Societat Mont-roig del Camp impulsa la construcció d'habitatge protegit amb la cessió de dos solars a la Generalitat
-
Societat L'organització de la Nit de Premis de Valls anuncia qui serà el Vallenc de l'Any 2025