
L'alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, entregant el guardó a l'autor de Tarracus, Aleix Girona Foto: ACN
Tarracus és obra d'Aleix Girona, un alumne de 13 anys l'escola Abel Ferrater de la Selva del
Camp, escollit entre els quasi 300 dissenys de 84 centres escolars de tota la demarcació. La mascota, adaptada finalment per l’il·lustrador francès Jean Jullien, representa un personatge de color groc -evocant la muralla-, que duu un casc romà de color blau -simbolitzant el Mediterrani- i un mocador de casteller lligat al braç.
L'acte ha arrencat amb un fragment del discurs que el compositor Pau Casals va pronunciar a l'ONU l'any 1971 i ha comptat amb la interpretació d'una versió d''El Cant dels Ocells' fusionada amb música àrab, simbolitzant la fraternitat entre els països mediterranis que prendran part dels Jocs.
Durant els parlaments, el president del Comitè Olímpic Espanyol, Alejandro Blanco, ha assenyalat "l'aposta decidida pels Jocs, la ferma decisió de complir amb els compromisos contrets anteriorment i la promoció dels valors de l'esport". També ha valorat el fet de "convertir Tarragona en un punt de trobada de l'esforç, la integració i el treball en equip de totes les administracions" i ha lloat la presència del monarca, símbol, ha dit, que "junts podem construir el gran objectiu que és l'Espanya del futur".
Per la seva part, el president del Comitè Olímpic Internacional, Amar Addadi, ha remarcat el procés participatiu que ha permès escollir la mascota. Addadi ha felicitat també els membres del Comitè Organitzador i els membres del Comitè Olímpic Espanyol perquè, "tot i les dificultats de la conjuntura actual, continuen donant suport i despleguen infinits esforços per assegurar la continuïtat del projecte Tarragona 2017".
Al seu torn, l'alcalde i president de la Fundació Tarragona 2017, Josep Fèlix Ballesteros, ha destacat el Mediterrani "com una via de comunicació d'idees, valors, creences, costums, cultura i tradicions, la immensa influència del qual perdura encara als nostres dies". Ballesteros ha erigit Tarragona com "el far que ha de guar la sortida a la crisi humanitària que estem vivint a les ribes orientals de la Mediterrània" i ha advertit que, "si no som capaços de recuperar l'àrea Mediterrània com a espai de pau, llibertat i respecte pels drets humans, anem abocats al desastre".
El boicot
Els grups municipals de de CiU, ERC, CUP i ICV-EUiA no assistit al Teatre de Tarragona perquè encara no hi ha un compromís econòmic als Jocs, tal com va manifestar el líder convergent tarragoní, Albert Abelló, a principis d'aquesta setmana. La CUP es va afegir al discurs del convergent, i va recordar que el seu caràcter republicà i independentista era incompatible amb el suport a Felip VI. L'alcalde de Valls, Albert Batet tampoc no ha assistit a l'acte de presentació, en protesta per la prohibició de dur banderes estelades a la final de Copa del Rei.
La visita a PortAventura
Posteriorment, el rei Felip VI s'ha desplaçat al Centre de Convencions de Port Aventura World, on ha assistit al dinar de clausura del Comitè Executiu dels Comitès Olímpics Europeus. Durant el seu parlament, que ha pronunciat en anglès, català i castellà, el monarca ha subratllat que els Jocs "posaran de manifest el compromís del nostre país amb la pau i la concòrdia en una regió, la Mediterrània, que forma part de la nostra cultura, la nostra història i la nostra identitat".
Així, el borbó ha lamentat que, com ha succeït en altres moments de la història, la Mediterrània torna a ser el centre d'atenció. A dia d'avui, ha dit, "ho és d'una manera molt dramàtica, enfront de la tragèdia d'una pèrdua inacceptable de tantes vides, l'angoixa de la difícil situació per la supervivència humana, de pau, d'oportunitats i esperances d'un futur millor". Felip VI també ha tingut un record per la "tragèdia aèria" de l'avió d'Egypt Air que cobria la ruta entre París i El Caire.

El rei Felip VI durant la reunió amb els Comitès Olímpics Europeus al Centre de Convencions de Port Aventura World Foto: ACN