Una setantena de pagesos del Segrià, les Garrigues i de la Ribera d'Ebre han tallat este diumenge la C-12 a Flix (Ribera d’Ebre) per exigir al Departament d'Agricultura que atorgue ajuts directes per als productors afectats per la nevada Filomena. El temporal va danyar unes 46.000 hectàrees d'oliveres a les comarques lleidatanes i tarragonines, segons dades del Departament. "És un descrèdit i una desídia que després de més de dos mesos del Filomena encara no s'haja dit quin percentatge de diners tenen dret a cobrar els afectats", ha denunciat el president d'Asaja Lleida, Pere Roqué. Amb tractors, els agricultors han barrat el pas dels vehicles durant una hora i mitja amb talls intermitents d'uns quinze minuts.
Fent sonar els clàxons ben fort, nou tractors han tallat un tram de la C-12, a l'altura de Flix, a partir de dos quarts de cinc d'esta tarda. Els pagesos s'han dividit en dos punts d'esta carretera i han provocat retencions de vehicles, que s'han vist alleugerides per l'aixecament dels talls en intervals de quinze minuts. Alguns tractors portaven cartells de denúncia i també branques d'oliveres.
Després de gairebé dos mesos des del pas del temporal Filomena, els pagesos reclamen ajuts directes i urgents per compensar els danys en els camps d'oliveres. Roqué ha lamentat que Agricultura encara no haja quantificat les compensacions i que no haja modificat el sistema d'assegurances. "No ens val l'excusa que encara no se saben les hectàrees; no volem que ens passe com amb l'incendi – de la Ribera d'Ebre- que vam estar gairebé un any a percebre les ajudes", ha assenyalat.
El president d'Asaja Lleida ha reivindicat que els pagesos afectats per la nevada tenen dret a rebre ajuts i, de retruc, saber si podran seguir conreant les explotacions danyades. "Exigim una vegada per totes i com més aviat millor que es posen els diners damunt la taula que li pertoquen als productors", ha insistit Roqué.
Per la seua banda, l'alcalde de Bovera, Òscar Acero, ha criticat la passivitat del Govern i ha demanat la implicació de tots els alcaldes del territori per ajudar al sector de la pagesia. "Lamento molt la passivitat del Govern, van venir els primers dies a fer-se la fotografia i no han aportat cap mesura", ha completat el batlle.
Tant Acero com Roqué han lamentat que s'haja anul·lat la darrera taula sectorial per resoldre la línia d'ajuts. "Sembla que no vulguin solucionar el problema, que és bastant greu", ha destacat l'alcalde de Bovera. Per tot plegat, si no es resol esta problemàtica, els pagesos no descarten noves mobilitzacions i avisen d'un nou tall de carretera a la C-12 pel pròxim diumenge. Les protestes van començar el cap de setmana passat.
La borrasca Filomena va afectar més de 46.000 hectàrees a Catalunya
A finals d'este gener, el departament d'Agricultura va xifrar en 46.383 les hectàrees afectades pel Filomena a tot Catalunya. Les comarques del sud de Lleida, amb 34.633 hectàrees, va ser les que van tenir més afectació. A la demarcació de Tarragona també es van registrar més de 3.000 hectàrees al Priorat i danys a la Conca de Barberà i al Baix Camp. Pel que fa a les Terres de l'Ebre, es van veure afectades 8.750 hectàrees a la Ribera d'Ebre i la Terra Alta.
Els pagesos tallen la C-12 a Flix per reclamar ajuts directes pels danys del Filomena als camps d'oliveres
El sindicat Asaja denuncia la "desídia" del Departament d'Agricultura perquè, diu, encara no ha quantificat els ajuts
ARA A PORTADA
-
-
Compromís i proximitat: els pilars que expliquen els 50 anys de la Unió de Botiguers de Reus Sandra Pérez
-
Un estudi d'Stop Creuers Tarragona assegura que l'aire del Port supera els límits de contaminació Antonio Ramos Llauradó
-
La URV ofereix un nou màster centrat en la gestió de la «descarbonització industrial i social» TarragonaDigital
-
L'Ajuntament de Reus tanca la porta a les famílies que reclamen plaça a les escoles públiques de la zona D Sandra Pérez
Publicat el 28 de febrer de 2021 a les 23:02
Et pot interessar
-
Societat Restauren ambientalment una antiga pedrera ubicada dins l’espai natural del Montmell - Marmellar
-
Societat El 30è aniversari de PortAventura protagonitzarà un cupó de l'ONCE
-
Societat Dol al món cultural tarragoní per la mort sobtada de Xavier Caixal, membre de la Jove
-
Societat Bars de Reus i Tarragona acostaran la recerca científica al públic en sessions acompanyades de cervesa
-
Societat Tarragona ho té tot a punt per a celebrar la 24a edició de la Festa del Comerç Just
-
Societat La vaga dels treballadors de la brossa de Tarragona queda en l'aire