Els Serveis socials de Tarragona apugen el pressupost en 600.000 euros

Només En Comú Podem ha presentat propostes per als comptes de 2022, que podrien veure's tombats

Publicat el 01 de desembre de 2021 a les 18:31
Com si es tractés d'un telefilm, la vida política de Tarragona repeteix escenaris semblants sense parar. Després d'un any convuls al consistori en què En Comú Podem va decidir sortir de l'executiu quan hi van entrar Junts per Tarragona i la CUP, uns plenaris de clara oposició frontal dels comuns -i la ja habitual de la resta de grups- a les propostes del govern de Pau Ricomà, i finalment la marxa enrere de la modificació de les ordenances fiscals, ara arriba el torn del debat dels pressupostos.

Aquest dimecres a la tarda, els regidors Xavier Puig, Jordi Fortuny i Inés Solé han comparegut per detallar l'estat de la proposta que hauran de portar a plenari aquest mateix mes de desembre. El punt més destacat és que l'Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) han aprovat inicialment els seus comptes per al 2022, però l'aprovació definitiva va lligada al ple. Cap grup hi va votar en contra, però l'oposició es va limitar a abstenir-se. Segons ha anunciat avui la presidenta de l'IMSS, Inés Solé, els comptes de 2021 s'han executat "en un 95%", a diferència dels anteriors, que havien comptat amb un romanent d'1,3 milions d'euros.

Per a l'any vinent, s'hi preveu gastar més de 12 milions, és a dir, al voltant de "600.000 euros més". D'aquests, 110.000 van per a inversions, una partida que en el cas de l'IMSS puja "un 430%" per tal de "revertir aquesta mirada llunyana i deixar de veure-ho com un servei destinat a una capa concreta de la societat, hem de normalitzar els serveis socials, que siguin de qualitat i que garanteixin la millor atenció per assolir un espai de suport i de confidencialitat per als usuaris", ha afirmat Solé.

Si bé el govern municipal ha destacat aquesta aprovació amb el consens dels grups, el cert és que ara mateix i segons les declaracions públiques dels diferents portaveus no hi ha acord per no anar a la pròrroga dels comptes actuals. Segons Jordi Fortuny, la pròrroga suposaria 5 milions menys d'ingressos per a l'Ajuntament, un dèficit que se sumaria als 6 que ja tenen, ha dit.

Malgrat que diversos grups han demanat la proposta de pressupostos del govern, per ara només està tancat l'apartat d'ingressos: 168 milions. Fortuny ha reiterat que no enviarà un pressupost acabat perquè espera que sigui l'oposició la que presenti idees per incloure-les. Per ara, només En Comú Podem ha fet arribar els punts d'un pla de xoc econòmic i social i hi han mantingut reunions, mentre que el PSC tan sols ha rebut la documentació existent.

[h3]Lligat al romanent[/h3]
Tal com proposaven ECP i el PSC ara fa un mes, els pressupostos de 2022 estaran lligats al romanent de l'exercici anterior i no pas a la pujada d'impostos. Donat que hi ha hagut la davallada d'ingressos per la plusvàlua i també a causa de l'increment de despeses per la inflació i pujades de sous dels treballadors, l'executiu proposava pal·liar la situació amb la taxa d'escombraries i l'IBI. Això, però, el ple ho va tombar.

En aquest context, el govern aposta ara per fer un pressupost en dues fases: l'inicial, que obre partides sense incloure-hi les quantitats necessàries, i el posterior al romanent, al mes de març. Fortuny calcula que aquest romanent pugui arribar als 5 milions d'euros. Per a la resta, aposta pels modificatius de crèdit, això sí, sempre per sota dels 15 milions que s'han d'amortitzar enguany l'"endeutament sistèmic" d'anteriors governs.

[h3]Tenir crèdit per als fons Next Generation[/h3]
El regidor Xavier Puig ha reiterat que si no s'aproven els pressupostos és probable que Tarragona no pugui accedir als fons Next Generation de la Unió Europea. "Cal tenir crèdit a principis d'any, qualsevol maniobra ens podria dificultar participar-hi", ha afegit. Precisament el govern n'ha presentat diversos, de projectes que necessitaran el suport econòmic europeu, com ara la reforma del barri del Serrallo o el reaprofitament de la plataforma de ciment de la platja del Miracle, entre d'altres.

Sobre les propostes fetes per En Comú Podem, per ara només han promès estudiar-les. "Les trobem molt adients, la qüestió serà en quin moment les farem", ha assenyalat el regidor Jordi Fortuny. Algunes d'elles són la inversió en l'enllumenat públic de carrers, parcs o places que amb la foscor són percebuts com a insegurs, o la instal·lació de plaques solars als edificis municipals.

Finalment, Puig ha destacat que amb el nou POUM en marxa caldrà que als pressupostos de 2022 hi consti una dotació pressupostària extra. "Cal que hi hagi capacitat de recursos personals i això depèn del pressupost", ha alertat el regidor, que espera poder elaborar el nou pla general d'urbanisme en els tres anys de termini fixats.

[h3]El PSC demana una proposta completa de pressupost[/h3]
En acabar la compareixença del govern, la portaveu del PSC, Sandra Ramos, ha volgut també dir la seva sobre un procés de negociacions que per ara és escàs. Segons Ramos, l'únic que han rebut per part de Jordi Fortuny és un document on "hi falten 11 milions per quadrar el pressupost i on no es detallen les inversions". "Volem veure quin és el projecte de ciutat per Tarragona", ha afirmat, i per això demana "calendaritzar reunions amb els grups de l'oposició" per arribar a un "pressupost de consens". En aquest sentit, ha recordat que la Diputació de Tarragona ha aprovat un pressupost "per unanimitat". Més enllà dels serveis socials, doncs, el PSC es marca àrees com la generació d'ocupació o la seguretat com alguns dels condicionants a l'hora de donar suport als comptes de Ricomà.