Els casals d'estiu de Tarragona no funcionen com ho haurien de fer, segons la Coordinadora Obrera Sindical (COS). Fins ara els casals els gestionava la Fundació Pere Tarrés però enguany el concurs l'ha guanyat el Consell Esportiu del Baix Camp (CEBC) i per tant la gestió canvia de mans. L'any passat Pere Tarrés va cobrar poc més de 112.000 euros i enguany, han adjudicat els serveis al CEBC per 131.000 euros.
Des del sindicat denuncien que amb més diners han empitjorat les condicions laborals i també socials dels infants que acudeixen als casals. Amb els primers, es donaven almenys 60 beques pel menjador per aquells usuaris que no podien pagar l'àpat i que es trobaven en risc d'exclusió social, i en canvi, enguany, "que jo conegui no se n'ha donat cap", ha afirmat Josep Maria Martorell, portaveu del sindicat COS i treballador acomiadat pel CEBC després que aquest qüestionés la programació i planificació de les activitats a realitzar durant la durada del casal.
El sindicalista ha comentat, davant les portes de l'escola Saavedra -que té un casal d'estiu-, que les conseqüències d'aquesta gestió ja s'està notant. Quatre dels nou directors dels casals que hi havia l'any passat a la ciutat ja no hi són, a alguns els han acomiadat i altres han decidit marxar perquè no estaven d'acord amb la nova manera de treballar.
Martorell ha destacat que el que va fer guanyar punts al CEBC, en el concurs, va ser la planificació pedagògica del projecte però "s'ha demostrat que no n'hi ha cap, els van vendre fum". Segons el portaveu de COS, els treballadors han d'entrar a treballar una hora abans per improvisar el que faran durant el dia, i a més a més, aquestes hores no les cobren ni tampoc saben quina és la seva mensualitat final, "estan en condicions laborals precàries i sotmesos a les pràctiques coactives del consell esportiu". A tot això, cal afegir-hi que el material que s'utilitza està "100% reutilitzat", no n'hi ha de nou i els recursos són escassos, "és una situació especialment greu, tenint en compte que gran part dels usuaris es troben en risc d'exclusió social i estan becats", ha lamentat el portaveu.
Per altra banda, des de COS reclamen que els contractes temporals que s'utilitzen per als casals no s'ajusten al caràcter estructural d'aquesta feina, però denuncien que el CEBC ha imposat un conveni que no és el correcte i això suposa una rebaixa del sou del treballador que passa a regular-se pel conveni d'instal·lacions esportives i gimnasos i no pel del lleure. Ara mateix, segons Martorell, els treballadors treballen un 25% més i guanyen 647 euros al mes, abans, fent menys feina tenien una nòmina de 830 euros mensuals.
El sindicat ha traslladat totes les seves demandes a l'empresa i si no reacciona, "esgotarem totes les vies administratives i si cal, posarem una demanda via judicial", ha conclòs Martorell.
Aquest dijous, un grup de pares es reunirà per tal de decidir quines mesures prenen contra l'empresa, ja que no estan d'acord amb el funcionament actual. En alguns casos, nens i nenes amb necessitats especials, que necessiten el servei de vetlladora i que se'ls va prometre, estan desatesos, segons COS.
Per la seva banda, Jordi Martí, regidor de la CUP, ha lamentat que la "subcontractació té aquestes conseqüències" i ha afegit que el seu grup municipal realitzarà un prec per tal que l'Ajuntament realitzi un informe per analitzar tot el que el sindicat denuncia en el plenari que se celebrarà divendres. El cupaire també ha volgut posar èmfasi en el fet que "amb aquest tipus de contractes els drets socials es veuen vulnerats".

Josep M. Martorell (COS) i Jordi Martí (CUP) Foto: Jonathan Oca