L’espai de l’Estació Enològica que gestiona l’Agència Reus Promoció, conegut com a Espai del Vermut i del Vi, millora el muntatge expositiu i es rellança aprofitant els dies de la Setmana Santa i que la ciutat augmenta el nombre de visitants. És una de les portes d’entrada dels turistes a la ciutat i una de les seves finalitats és també, orientar als visitants sobre l’oferta enogastronòmica i turística que poden trobar a la ciutat.
A més, es proporciona informació sobre l'entorn més proper, posicionant-se com un primer destí per descobrir els diferents territoris dels vins amb Denominació d’Origen de proximitat. Noemí Llauradó, regidora de Projecció de Ciutat, ha explicat que “aquest espai té com a objectiu principal posar en valor la vinculació de la ciutat de Reus amb el vermut i destacar el valor patrimonial de l’Estació enològica i la importància de la tasca que aquesta ha desenvolupat al llarg del temps”.
Amb aquesta actualització, s'ha optat per una visió més contemporània dels recursos que hi ha en la decoració de l’edifici. Una nova idea de trencadís gràfic que és el fil conductor per al grafisme dels plafons, combinat amb el material de producció com els elements exposats. Només els plafons genèrics d’història contemplen la utilització de fotografies per complementar el text.
Amb tot plegat, es busca una imatge actual que al mateix temps acompanyi l’espai i el producte exposat. Els nous plafons ens traslladen a finals de 1800 i ens expliquen la història del conjunt modernista i l’origen de Vermut així com tota la trajectòria vitivinícola de Reus en aquella època.
Un espai polivalent
La intenció de la remodelació del muntatge expositiu és poder mostrar un espai elegant i molt més ordenat, on el visitant se senti còmode i al mateix temps les marques de vermut i el producte en general es tracti com l'element exclusiu que es mereix. Es tracta d'un espai polivalent ubicat la planta baixa de l’edifici central de l’Estació Enològica, que es va inaugurar el mes d’abril de 2019 amb la voluntat de contribuir en els següents aspectes:
- Integrar l’oferta turística de Reus i d’enoturisme del territori, orientant i informant als visitants, especialment els interessats en enoturisme, convidant-los a descobrir l’excel·lència del vermut de Reus i els vins de la zona.
- Posar en valor l’Estació enològica i el seu valor patrimonial, vinculant-la al relat del «Reus, París, Londres», i integrant la seva visita a la Ruta del Modernisme i la Ruta del Vermut.
- Revaloritzar els productes gastronòmics per afavorir el seu coneixement i la seva comercialització esdevenint un aparador de la marca «Vermut de Reus», i un espai de degustació de producte, especialment Avellana DOP Reus i oli DOP Siurana.
- Posicionar Reus en relació amb el vermut i el vi, associant la imatge de la ciutat a productes gastronòmics de qualitat, i reforçant el paper de Reus com a porta d’entrada als territoris del vi.
Aquest centre d’inspiració enoturística segueix el concepte de les «Maison du Vin» que existeixen a França i la tendència dels nous equipaments turístics d’anar més enllà de la seva missió informativa, permetent, entre d’altres, la degustació de producte i l’organització d’activitats relacionades amb el món del vermut i del vi. És un espai informatiu i d’inspiració turística al voltant del vermut i el vi que no existia a la ciutat, que també vol ser un nexe d’unió entre el Modernisme i l’Enoturisme.
Visites i degustacions
Durant la visita es posen en valor els dos audiovisuals en diferents idiomes:
- «Els Paisatges del Vi», situat a l’entrada de l’espai és un audiovisual de benvinguda a la «Casa del Vermut i del Vi» i introdueix al visitant a la història del conreu de la vinya, fent un repàs des dels primers conreus a Mesopotàmia fins a les innovacions del s. XXI, evocant moments importants de l’època romana, l’Edat Mitjana, la producció i exportació d’aiguardent a partir del s. XVIII, la crisi provocada per la fil·loxera i la producció de vermut. Seguidament l’audiovisual fa un repàs de les sis denominacions d’origen dels vins de l’àmbit de la Cambra de Comerç de Reus (DOQ Priorat, DO Montsant, DO Terra Alta, DO Conca de Barberà, DO Tarragona i DO Catalunya) i posa en valor els seus atractius enogastromònics i patrimonials, convidant al visitant a la descoberta del territori.
- «L’Estació Enològica de Reus», es concentra en l’origen i la història d’aquest projecte important de la ciutat de Reus. La narració recrea al mateix Claudi Oliveras, el primer director de l’Estació Enològica que amb un estil directe descobreix als visitants els orígens i la motivació del projecte, les innovacions que va aportar en el seu moment i quina és la seva funció actualment. L’audiovisual també repassa els orígens i la història del vermut de Reus fins a convertir-se en capital d’aquest producte i quines són les marques actuals.
Per a la realització de les degustacions durant les visites es compta amb la col·laboració de la DOP Avellana de Reus, la DOP Siurana i de les 8 marques de Vermut de Reus: Yzaguirre, Miró, DeMuller, Rofes, Cori, Olave, Fot-li i Or del Camp. Les visites es poden reservar a ticket.reusturisme.cat, durant aquesta Setmana Santa els horaris s’han ampliat i l’espai del Vermut està obert tots els dies.