Junts reclama al Govern que compri Ca l'Ardiaca de Tarragona i Cultura diu que els propietaris no volen vendre

Aquest palau medieval de Tarragona, catalogat com a BCIN, està molt deteriorat i en els últims dies hi han viscut ocupes

Publicat el 30 d’abril de 2026 a les 17:15

El grup parlamentari de Junts ha instat el Govern a que exerceixi el dret de tanteig i retracte i compri l'edifici de Ca l'Ardiaca de Tarragona per tal de poder-hi invertir i "evitar la degradació per la manca continuada de cura". L'immoble, un palau medieval del segle XII, està catalogat des de fa un any com a Bé Cultural d'Interès Nacional (BCIN), però fa temps que està tancat i en un estat de degradació important.

Des del Departament de Cultura han apuntat que no tenen coneixement que la propietària, l'empresa Desarrollos Arbe, l'hagi posat a la venda "ni que tingui la voluntat de fer-ho a curt termini". En els darrers dies algunes persones hi han entrat i dormit, accedint-hi des d'una porta lateral, que la Guàrdia Urbana de Tarragona ha precintat per evitar que s'ocupi l'edifici.

Ca l'Ardiaca es troba en un estat estructural delicat, fins al punt que l'Ajuntament de Tarragona va intervenir-hi d'emergència el febrer del 2024. Hi va destinar 600.000 euros de forma subsidiària, uns diners que va acabar embargant a Desarrollos Arbe perquè la companyia no pagava. La propietat fa anys que té la intenció de construir-hi un hotel de luxe, però no se n'ha sortit.

Proposta de resolució al Parlament

Des de Junts han presentat una proposta de resolució al Parlament en la qual evidencien que a causa de "múltiples factors, entre els quals la complexitat derivada de l'alt valor patrimonial i arqueològic" del palau, l'hotel no ha tirat endavant. "Alhora, s'ha evidenciat la incapacitat del projecte privat per garantir la conservació de l'immoble, fet que posa de manifest la necessitat d'una intervenció pública definitiva que n'asseguri la preservació", destaquen en l'escrit parlamentari.

El diputat de Junts, Josep Bertran, ha explicat a l'ACN que reclamen que la Generalitat adquireixi Ca l'Ardiaca perquè en altres ocasions ja ha fet operacions similars, com quan el 1981 va adquirir el Palau Robert de Barcelona "per 630 milions de pessetes, és a dir, 3,7 milions d'euros que, amb l'augment de l'IPC, equivaldrien a uns 22,2 milions d'euros". Al Palau Moja o a la Foneria dels Canons es van fer operacions molt similars, igual que a l'antic Hospital de Santa Caterina de Girona.

Per tot plegat, la formació ha reclamat al Govern que exerceixi el dret de tanteig —dret preferent de compra en cas que venda— o el de retracte —recomprar retroactivament en cas que hi hagi una venda no informada—, així com que consideri que "les inversions en adquisicions d'immobles per part de la Generalitat s'han situat en una forquilla d'entre 3,1 i 71 milions d'euros".

Des del Departament de Cultura, més enllà d'apuntar que no tenen coneixement que Desarrollos Arbe vulgui traspassar la finca, han destacat "la importància de garantir la conservació dels excepcionals valors patrimonials i històrics de Ca l'Ardiaca" i han assegurat que continuaran "requerint a la propietat el compliment" de la llei que els obliga a preservar i mantenir la integritat de l'edifici.