La bassa nova de Reus es convertirà en el tercer parc vinculat a la Boca de la Mina

La reforma quedaria llesta l'estiu del 2023

Publicat el 27 de juliol de 2022 a les 10:45

L'antiga bassa nova de Reus es recuperarà per convertir-la en un parc l'estiu vinent. Fa dècades que està en desús, i ara Aigües de Reus ha dissenyat un projecte per revitalitzar l'espai. Es troba a l'encreuament del camí de la Pedrera del Còbic amb el carrer del Barranc de la Boca de la Mina i el passeig Nord.

La idea, que s'ha presentat aquest dimecres, és convertir aquell espai  en un parc connectat amb el passeig de la Boca de la Mina. Es preveu que tingui 500.000 euros de pressupost aportat per Aigües de Reus, és a dir, per Reus Serveis Municipals. Una partida que es podria reduir si, com s'estaria estudiant, s'acaba atorgant alguna subvenció europea al projecte.

El termini d'execució és de vuit mesos i, amb la previsió actual, podria quedar llest l'estiu de l'any vinent. El nou parc quedarà connectat amb la Boca de la Mina a través del camí que porta el seu nom, el camí de la Bassa Nova. També serà obert al camí de la Pedreda del Còbic.

S'ha dissenyat com «un espai lúdic vinculat a l'aigua» segons l'ha definit Carles Pellicer, alcalde de Reus. Després que el projecte passi pel període d'exposició pública, Aigües de Reus confia poder-ho les obres entre l'octubre i el novembre. Amb aquest calendari, la previsió inicial és que les obres en si comencin el mes de desembre.

 

Recuperació simbòlica de la bassa nova

Amb els vuit mesos de termini d'execució, la reforma quedaria llesta el mes de juliol de l'any vinent, tot just a l'inici del pròxim mandat. La bassa en si es recuperarà de manera simbòlica, i per motius de seguretat no s'omplirà completament, sinó que tindrà poca fondària. Es reomplirà de terra bona part de la seva capacitat, fet que implicarà trasplantar part de la vegetació que, amb els anys de desús, hi ha crescut.

Al centre de la bassa també s'hi conserva un canal, que tot i que no quedarà enterrat, es garantirà que es conservi. La part superior de la bassa sí que es deixarà amb aigua, però amb poca profunditat. D'aquesta manera, els visitants veuran l'espai amb aigua, recuperant la imatge que havia tingut aquest espai.

La massa d'aigua que hi haurà es compaginarà amb una peça de vidre que permetrà destacar l'arribada de la mina que hi aboca. De la bassa encara se'n reivindicarà un altre element, el terra. Les rajoles actuals es troben en bon estat, i perquè no quedin simplement colgades, es trauran.

La idea és col·locar-les al voltant de la bassa, en una zona que servirà d'interpretació de l'espai. La part central d'aquest àmbit serà la caseta, que també es conserva, al costat mateix de la bassa. El perímetre exterior quedarà delimitat de manera diferent a cada façana segons ha explicat Noemí Llauradó, vicealcaldessa de Reus i es pot veure a les imatges virtuals.

 

El de la Bassa Nova, tercer parc annex a la Boca de la Mina

Al camí de la Pedreda del Còbic hi haurà unes grades d'obra vista i enjardinades. El camí de la Bassa Nova comptarà amb una paret, també d'obra vista, amb escales i rampa per accedir al futur parc. D'aquesta manera, segons ha detallat, es vol que el futur parc de la Bassa Nova quedi orgànicament connectat en tots dos sentits.

Tot i que el parc es preveu que sigui d'accés lliure, la zona de la bassa tindrà un horari d'obertura «per qüestions de seguretat», segons ha apuntat Pellicer. La resta comptarà amb una font, una zona arbrada amb ombra, aparcament per a bicicletes i l'espai d'interpretació de la zona. La bassa nova fa dècades que està en desús, però havia sigut un punt de lleure habitual per a la ciutadania de Reus.

És per això que, des del govern, es considera que el projecte no només recupera patrimoni material, sinó també immaterial. Ho entén com un espai per al lleure, però també com un possible punt de trobada de caminadors, corredors i ciclistes. Un element de reivindicació històrica de la bassa nova serà l'estàtua d'un nen jugant amb una barqueta.

Així ho ha anunciat l'alcalde, davant la sorpresa de la resta de presents i implicats en el projecte. Es vol seguir la línia de la senyora dels anissos que s'ha col·locat al passeig de la Boca de la Mina. Segons ha detallat Pellicer, el projecte va néixer precisament arran d'aquesta reforma.

«Tot alhora no podia ser», aclareix l'alcalde. Una vegada acabats el Parc de les Olors i el Jardí Agrari del Camp, per tant, es va encetar aquest projecte. La bassa nova havia servit principalment per canalitzar l'aigua.

L'ús com a bassa només hi apareixia en puntes de pluja, com a acumulador, però no era habitual que estigués plena, al contrari. D'aquesta manera s'explica l'existència d'un canal dins de la bassa, a mitja altura. Tot i que quedarà majoritàriament enterrat, se'n destacarà la part inicial amb la peça de vidre.