L'oli d'oliva verge de la DOP Siurana mai no havia estat tan accessible. El context d'increment de preus als supermercats ha provocat que el PVP d'una garrafa amb producte de proximitat costi el mateix o menys que el d'una que no ho és. Mentre a les finques encara dura la collita, aquest cap de setmana se celebra la Fira de l'Oli a la plaça Corsini de Tarragona, que obre tant divendres com dissabte matí i tarda.
La collita d’olives d’aquesta temporada no arribarà al 50% de la mitjana habitual. Experts de l’IRTA remarquen que també ha estat excepcionalment primerenca i s’ha hagut de fer entre quinze i trenta dies abans de l’habitual perquè les olives havien madurat abans. La causa principal ha estat una primavera "atípica", marcada per matins molt calorosos que van assecar les flors i un període de gelades nocturnes que va malmetre les branques productives. Tot plegat se suma a la falta d’aigua i la sequera acumulada dels darrers mesos, i el resultat són olives de baix rendiment i un oli amb aromes diferents de les esperades, si bé els experts asseguren que l’oli manté la qualitat.
Josep Enric Tutusaus, president de la Cooperativa de Salomó, explica que en el seu cas la sequera ha causat una davallada del 50% de la producció. "Ja portem uns anys per culpa d'una sequera que s'allarga durant els anys, és preocupant", explica. El preu de la garrafa "s'està pujant cada setmana" pels increments de costos en gasoil, electricitat, adobs, gas, entre d'altres, i es lamenta que l'agricultura cada cop és menys viable. "Si fos viable hi hauria relleu generacional, de menys de 40 anys no hi ha ningú, jo no sé què menjarà Europa, perquè de pagesos no n'hi ha", es queixa Tutusaus.
Des de la Cooperativa de Cabacés, José Antonio Robles explica que en el cas del Priorat Nord "estem sobre un 60% de la producció de l'any passat". Ells també han hagut de tocar preus, però igual que la resta han estat prudents, per tal de conservar els clients. Una situació similar a la de la Cooperativa de Riudecanyes: Josep Maria Serrat detalla que en el seu cas la producció és d'"un 30%". Tot i que la diferència de preu és del 14% respecte a l'any anterior, Serrat reivindica la qualitat del producte: "És un producte saludable".
A tot l'Estat, es calcula que es passarà de dos milions de tones d'oli a 800.000. La causa principal d’aquesta davallada han estat fenòmens climàtics atípics que hi ha hagut durant la primavera.
La Fira de l'Oli de la DOP Siurana torna a Tarragona encara en plena collita i més barat que als supermercats
Les cooperatives de la denominació d'origen lamenten que la producció ha baixat aproximadament la meitat
Publicat el 25 de novembre de 2022 a les 17:34
Et pot interessar
-
Societat
PortAventura World posa data a l'estrena de les seves dues noves atraccions
-
Societat
El Port de Tarragona endureix les mesures per frenar l'accés dels coloms al gra amb multes de fins a 60.000 euros
-
Societat
La Guàrdia Urbana de Tarragona ja vigila amb drons les zones de roques del municipi
-
Societat
Els alcaldes del Camp de Tarragona reclamen «transparència» a Dow davant els acomiadaments
-
Societat
Barraques Tarragona denuncia que els expulsen del passeig les Palmeres per «motius polítics»
-
Societat
Tarragona insta·larà una pantalla si la selecció espanyola juga les semifinals del Mundial
