Durant la sessió plenària, es va donar a conèixer la voluntat —ja anunciada en campanya pel PSC— de crear una 'brigada d'intervenció ràpida', una idea que no van encaixar com a una bona notícia els treballadors municipals tal com es va plasmar en un comunicat conjunt entre dos sindicats —CCOO i CGT—.
En aquest escrit, les seccions sindicals demostraven "el rebuig" a la creació d'aquesta brigada d'intervenció ràpida, assegurant que "suposa la duplicació d'un servei que ja realitza de manera directa la brigada municipal, la qual cosa és irregular i il·legal".
Malgrat que segons el consistori ja es van reunir prèviament amb membres de la brigada i sindicats per explicar aquesta novetat, el regidor de Via Pública, Daniel Marcos, ha volgut intentar calmar els ànims i deixar clars els motius i la durada d'aquesta nova brigada.

Treballadors de la Brigada Municipal es van concentrar per protestar en l'últim ple a Reus. Foto: Cedida
Una solució temporal per endreçar la via pública
Marcos ha confirmat a TarragonaDigital la intenció de crear aquesta brigada d'intervenció ràpida i posar-la en marxa "durant el 2024". De fet, actualment s'estan posant sobre la taula les necessitats que hi ha en aquesta matèria per poder escriure el contracte que sortirà aviat a licitació, amb un pressupost d'uns 700.000 euros, aproximadament.
La voluntat és que aquesta nova brigada sigui "una solució temporal perquè és l'eina més ràpida per poder donar una resposta ràpida a una necessitat real que hi ha a Reus", assegura el regidor, qui afegeix que "la ciutadania ens ha traslladat necessitats d'intervenció a la via pública urgents i que la brigada municipal no té ara mateix la capacitat per resoldre".
[noticiadiari]99/13325[/noticiadiari]
"No estem parlant només de persones, també maquinària, vehicles, material, etc., i si tot el procés s'hagués de fer internament, seria molt més lent i car", argumenta Marcos, "és per donar una solució ràpida i endreçar la ciutat". De fet, aquest argument és el contrari del que asseguren els sindicats, els quals apunten que la privatització del servei comportaria "una major despesa pública que haurà de suportar la ciutadania".
En aquest sentit, la via pública ha estat des del primer moment el pal de paller del nou govern a Reus. Paral·lelament a la creació de la brigada d'intervenció ràpida, també es posarà en marxa una aplicació des d'on els ciutadans podran notificar sobre incidències al carrer, entre d'altres, que s'hauran de solucionar en un màxim de 48 hores.
Compromís de creixement de les brigades municipals
Un dels temors dels treballadors de la Brigada Municipal de Reus era que aquesta nova brigada fos un moviment "encobert" per "privatitzar el servei, un extrem que des del consistori neguen rotundament. "No és incompatible amb el creixement de la Brigada Municipal, tenim el compromís d'anar recuperant recursos humans i materials i que, d'aquí a un cert temps, no es necessiti la brigada d'intervenció ràpida", assegura el regidor de Via Pública.
Així doncs, la intenció, segons l'ajuntament, és la de tornar a dotar la plantilla de les brigades dels recursos necessaris i fer-la créixer, obrint paral·lelament convocatòries per cobrir places. Actualment, s'està treballant en un pla a quatre anys per conèixer les mancances i necessitats reals que hi ha i, així, anar revertint la situació mitjançant diverses ofertes.
Les brigades no descarten prendre accions jurídiques
A hores d'ara, la plantilla de les Brigades Municipals de Reus compta amb una cinquantena d'efectius —entre tècnics i operaris—. Segons els sindicats, en els últims anys s'ha retallat dràsticament el nombre de treballadors, ja que n'hi havia més de 140.
El motiu d'aquesta davallada hauria estat la disminució de personal provinent de plans d'ocupació o la recol·locació del treballadors a altres àrees per diversos motius. "Han passat una sèrie de factors i ningú ha posat remei en els últims 12 anys", conclou el regidor, el qual reitera el "ferm compromís de l'ajuntament" amb les brigades de la ciutat. A l'altra cara de la moneda, les brigades —mitjançant els sindicats— han promès "prendre les accions jurídiques necessàries i pertinents per revertir aquesta situació".