La Guàrdia Urbana de Reus incorporarà 14 radars pedagògics per controlar la velocitat del trànsit

No tenen caràcter sancionador, però ajuden a corregir el comportament dels conductors

Publicat el 12 de gener de 2024 a les 10:04
Actualitzat el 12 de gener de 2024 a les 10:24
Les avingudes Onze de Setembre, de Salou i de Tarragona són algunes de les vies que compten amb un radar pedagògic a Reus. Aquests informen els conductors de la velocitat a què circulen i els alerten quan superen els límits establerts.

Fins al moment, la Guàrdia Urbana disposa de sis equips en el marc de la seva estratègia de seguretat viària i acaba de tancar-se la licitació -aquest dijous 11 de gener- per al contracte que haurà de permetre la compra de 14 radars més, que es lliuraran en un termini de 4 anys.

El pressupost base és de 33.560,85 euros (IVA inclòs) i contempla l'adquisició dels aparells en la seva versió solar, amb el corresponent kit de plaques i dos bateries recarregables per cada radar (28 en total), així com els suports que permetin el seu ancoratge a postes de senyalització, fanals i altres elements de la via pública.

Efecte 'psicològic'

La voluntat del cos policial i l'Ajuntament de Reus és aconseguir que els vehicles redueixin la seva velocitat, advertint-los quan sobrepassin el límit establert i que, per tant, suposaria una infracció de trànsit.

Tot i que no tenen caràcter sancionador, des de la regidoria de Seguretat Ciutadana i Convivència garanteixen que contribueixen a una mobilitat sostenible i segura, ja que "corregeixen el comportament dels conductors".

A més, els aparells registren les dades de velocitat i permeten a la Urbana dissenyar campanyes més contundents d'acord amb els resultats dels estudis de trànsit, com ara el volum de vehicles i les velocitats mitjanes i màximes.

Especialment, es col·loquen en vies de dos carrils de circulació per sentit, sense passos de vianants i també zones pròximes a escoles. En són exemples els carrers del Pintor Fuster i del General Moragues, els ravals de Robuster i de Sant Pere o la riera Miró.

La majoria supera els límits de velocitat

Els valors resultants -entre l'1 de setembre i el 30 de novembre de 2023- de la instal·lació dels sis radars psicològics, distribuïts en diferents punts de la ciutat, evidencien que la majoria dels conductors supera la velocitat màxima permesa.

S'han comptabilitzat gairebé 1.200.000 vehicles a l'avinguda Onze de Setembre, un exemple de via limitada a 30 km/h i preferent per a ciclistes on la velocitat mitjana va ser de 38,35 km/h (sentit General Moragues) i 40,13 km/h (sentit Pompeu Fabra). De fet, menys del 30% dels conductors circulaven a la velocitat permesa.